مارکوپولو و آموزش در کشورهای جهان: سفر به فرانسه

زندگی تحصیلی که بخش مهم و تأثیرگذار زندگی هر فردی را تشکیل می‌دهد در گوشه و کنار دنیا با سیستم‌های متفاوت و سبک‌های جالبی سپری می‌شود که آشنایی با آن بسیار جذاب خواهد بود.

مارکوپولو و آموزش در کشورهای جهان: سفر به فرانسه

زندگی تحصیلی که بخش مهم و تأثیرگذار زندگی هر فردی را تشکیل می‌دهد در گوشه و کنار دنیا با سیستم‌های متفاوت و سبک‌های جالبی سپری می‌شود که آشنایی با آن بسیار جذاب خواهد بود. در این بخش به فرانسه سفر می‌کنیم و با بخشی از شیوه‌های آموزشی مدارس فرانسه آشنا خواهیم شد.

در میان تمام کشورهای جهان، فرانسه کوتاه‌ترین سال تحصیلی و طولانی‌ترین ساعات کلاسی را دارد. در این کشور، دانش‌آموزان 4 ترم 7 هفته‌ای را سپری می‌کنند، اما ساعات کلاسی از 8:30 تا 16:30 است.

دانش‌آموزان فرانسوی از دوسالگی وارد پیش‌دبستانی می‌شوند و تا 5 سالگی مهارت‌های متفاوتی را می‌آموزند. تمرکز آموزش و پرورش فرانسه بیش‌تر بر شکل‌دهی شخصیت اجتماعی کودکان است. البته کودکان فرانسوی در این سن تمام مهارت‌های کلامی و نحوه‌ی سخن گفتن در جمع و مشارکت مثبت در اجتماع و کارهای گروهی را نیز می‌آموزند. نگاهی به زندگی اجتماعی مردم فرانسه، این نکته‌ی مثبت را به ما می‌آموزد که بهتر است از سنین کودکی، جامعه‌پذیر شویم. از عادت‌های اجتماعی بسیار خوب مردم فرانسه این است که با ورود به مکان جدید به همه سلام می‌کنند و در آشنایی با یکدیگر و انجام فعالیت‌های اجتماعی و کمک به دیگران پیش‌قدم می‌شوند؛ بنابراین آموزش‌های پیش‌دبستانی تأثیر خود را به‌خوبی در جامعه نشان داده است.

6 تا 11 سالگی، دوران ابتدایی در فرانسه به حساب می‌آید. دوران ابتدایی در فرانسه نیز مانند کشور ما، به آموزش زبان مادری، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی، علوم و فناوری، هنر و ورزش و نیز آموزش زبان‌های زنده‌ی دنیا سپری می‌شود. ضمناً دانش‌آموزان فرانسوی با شروع هر سال تحصیلی، در آزمونی جامع، تمام درس‌های سال گذشته را امتحان می‌دهند تا در کلاس‌های متفاوتی سطح‌بندی شوند.

درهای کالج‌های فرانسه از 12 تا 16 سالگی به روی دانش‌آموزان باز می‌شود. پایه‌ی اول کالج، تمام درس‌های سال‌های گذشته را برای دانش‌آموزان مرور می‌کند. درواقع تمرین و تکرار و مرور در سیستم آموزشی این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. در پایه‌ی دوم و سوم کالج، درس‌های جدید به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود که موازی با متوسطه‌ی دوم در کشور ماست. پایه‌ی چهارم کالج به مشاوره‌ی تحصیلی و انتخاب رشته‌ی دانشگاهی اختصاص می‌یابد. در پایان چهار سال کالج، دانش‌آموزان موفق به اخذ مدرکی می‌شوند که با آن می‌توانند وارد بازار کار شوند. درواقع در این سال 70 درصد دانش‌آموزان برای ادامه‌ی تحصیل اقدام می‌کنند و در حدود 30 درصد، به کلاس‌های آموزش حرفه‌ای و تکنولوژیک راهنمایی می‌شوند.

بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندشان نمره‌ی لازم برای ورود به دانشگاه را اخذ نکرده‌ است، تمایل دارند که سال چهارم کالج را دوباره تکرار کنند تا بتوانند فرصت دست‌یابی به تحصیلات عمومی را برای فرزندشان فراهم کنند.

دانش‌آموزان فرانسوی به جز علاقه، برای ورود به دانشگاه باید در سال اول تحصیلی دانشگاه، مهارت و انگیزه‌ی خود را نیز نشان دهند. البته نکته‌ی جالب دیگر در سیستم آموزشی فرانسه این است که اگر کسی با حداقل مدرک تحصیلی وارد بازار کار شود و سابقه‌ی کاری مفیدی داشته باشد، می‌تواند سابقه‌ی کار خود را تحت شرایط خاصی، به مدرک تحصیلی بالاتری تبدیل کند.

اغلب دانش‌آموزان فرانسوی پس از گذراندن کالج، برای ورود به مدارس عالی مهندسی و مؤسسه‌های هنرهای زیبا علاقه نشان می‌دهند.

منبع:www.understandfrance.org

Menu