مارکوپولو و آموزش در کشورهای جهان: سفر به دانمارک

زندگی تحصیلی که بخش مهم و تأثیرگذار زندگی هر فردی را تشکیل می‌دهد در گوشه و کنار دنیا با سیستم‌های متفاوت و سبک‌های جالبی سپری می‌شود که آشنایی با آن بسیار جذاب خواهد بود.

مارکوپولو و آموزش در کشورهای جهان: سفر به دانمارک

زندگی تحصیلی که بخش مهم و تأثیرگذار زندگی هر فردی را تشکیل می‌دهد در گوشه و کنار دنیا با سیستم‌های متفاوت و سبک‌های جالبی سپری می‌شود که آشنایی با آن بسیار جذاب خواهد بود. در این بخش به کشور دانمارک سفر می‌کنیم و با بخشی از شیوه‌های آموزشی مدارس این کشور آشنا خواهیم شد.

مطالعه روی مدارس و سیستم آموزشی دانمارک بسیار جذاب و جالب توجه بود؛ زیرا در مدارس این کشور، درست مانند استراتژی کانون فرهنگی آموزش، تمرکز بر نقش اصلی و اساسی اولیا در افزایش میزان پیشرفت دانش‌آموزان است. مدارس کشور دانمارک تا حد زیادی به حضور اولیا و نقش آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت می‌دهند. به همین دلیل در هر ماه، بار‌ها جلسات متعددی میان اولیای مدرسه، والدین و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

سیستم آموزشی کشور دانمارک از دانش‌آموزان انتظار دارد که در طول مدت تحصیل، چند زبان متفاوت و ریاضیات را به طور سطحی و مقدماتی و نیز چندین علوم مختلف و فرهنگ و آداب رسوم دانمارک و برخی کشورها را فرا بگیرند. هم‌‌چنین در مدارس این کشور، دانش‌آموزان را به شرکت در فعالیت‌هایی که موجب پیشرفت مدرسه می‌شود، تشویق می‌کنند و در طول سال هر دانش‌آموز از طریق شرکت در شوراهای دانش‌آموزی در تصمیم‌گیری‌های مدرسه سهیم می‌شود و حضور در جامعه و انجام کارهای گروهی را در محیطی حقیقی تمرین می‌کند.

در کشور دانمارک اغلب والدین هر دو شاغل هستند؛ بنابراین مؤسساتی به نام باشگاه اوقات فراغت، پس از پایان زمان آموزشی مدرسه، وظیفه‌ی آموزش به دانش‌آموزان 10 تا 18 ساله را در محیطی خلاق و امن بر عهده دارند. این مؤسسات برنامه‌هایی از قبیل نقاشی، کاردستی، ورزش، گردش‌های گروهی، خیاطی، تعمیرات و... را اجرا می‌کنند و سعی می‌کنند که برنامه‌های‌شان مکمل برنامه‌های درسی مدرسه باشد.

در باشگاه‌های اوقات فراغت، مربیان که به نام پدگو شناخته می‌شوند، در رشته‌ی پدگو که تلفیقی از جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، آداب و رسوم‌شناسی و نوجوان و جوان‌شناسی است، تحصیل کرده‌اند. اهمیت و تمرکز این رشته بر تلفیق دنیای والدین با فرزندانشان است. در مدارس دانماک در طول سال تحصیلی برای هر دانش‌آموز مثلثی به نام کتام رسم می‌شود که ضلع اول آن کار یا تحصیل، ضلع دوم، اوقات فراغت و ضلع سوم و مهم‌ترین ضلع آن منزل است. تلاش می‌شود که دانش‌آموز بین این سه ضلع تعادل و تناسب ایجاد کند.

جالب است بدانید که یکی از مدارس دانمارک که جزء 13 مدرسه‌ی خلاق دنیا نیز هست، فضای خاصی را برای دانش‌آموزان طراحی کرده که در آن کلاس‌ها دیواری ندارند و دانش‌آموزان در گروه‌های چندنفره زیر نظر دبیران خود در فضایی پرنور و باز به بحث و تحقیق مشغول هستند. حتی دیوارها و قفسه‌های کتاب جابه‌جا شده و مطابق با نیاز گروه‌های مختلف تغییر می‌کند تا دانش‌آموزان از انعطاف‌پذیری ذهنی لازم برای یادگیری بهره‌مند باشند.

منبع: www.studyindenmark.dk

Menu