دام‌های آموزشی درس علوم- آزمون 25بهمن مقطع هفتم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث آزمون 25بهمن مقطع هفتم و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم.

دام‌های آموزشی درس علوم- آزمون 25بهمن مقطع هفتم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث آزمون 25بهمن مقطع هفتم و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم تا در آزمون‌های بعدی و زمان تکرار مجدد این مباحث، دوباره در دام این نکات نیفتیم.

پاسخ صحیح این سوال گزینه "1" است که 35 درصد از پاسخ‌دهندگان به این سوال آن را به درستی انتخاب کرده‌اند. 35 درصد ازدانش‌آموزانی که به این سوال پاسخ داده‌اند، نیز در دام آموزشی گزینه "4" افتاده‌اند و این گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کرده‌اند.

علت اصلی اشتباه این گروه از دانش‌آموزان عدم توجه به رابطه بین ارتفاع و میزان انر‍ژی پتانسیل گرانشی بوده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که انرژی پتانسیل گرانشی با مقدار ارتفاع رابطه مستقیم داشته و با کاهش ارتفاع مقدار این انرژی کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل مقدار این انرژی در حالتی که در صورت این سوال مطرح شده نمی‌تواند ابتدا زیاد و سپس کم شود. در واقع، این گروه از دانش‌آموزان نتوانسته‌اند مسیر حرکت و این تغییرات را به درستی بررسی کنند.

پاسخ صحیح این سوال گزینه "3" است که 27 درصد از دانش‌آموزانی که به این سوال پاسخ داده‌اند، به درستی آن را انتخاب کرده‌اند.

در میان پاسخ دهندگان به این سوال، 53 درصد به اشتباه گزینه "2" را انتخاب کرده‌اند.

یکی از دلایلی که این گروه از دانش‌آموزان در دام این سوال افتاده‌اند، بی دقتی در خواندن صورت سوال و عدم توجه به داده‌ها و خواسته‌های صورت سوال بوده است. در واقع این دانش‌آموزان به بخشی از صورت سوال که ذکر کرده "میزان جابجایی را دوبرابر کرده‌ایم" توجه نکرده‌اند و تنهابه مقدار نیروی F و مقدار کار انجام شده روی آن و نصف شدن مقدار کار توجه داشته‌اند. خلاصه نویسی کردن داده‌ها و خواسته‌های صورت سوال و همچنین خط کشیدن زیر اطلاعات سوال می‌تواند کمک کند تا این دسته از بی‌دقتی‌ها کاهش یاید.


Menu