دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 25بهمن ماه مقطع دهم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث آزمون 25بهمن مقطع دهم تجربی و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم .

دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 25بهمن ماه مقطع دهم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث درس زیست‌شناسی آزمون 25بهمن مقطع دهم تجربی و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم تا در آزمون‌های بعدی و زمان تکرار مجدد این مباحث، دوباره در دام این نکات نیفتیم.


پاسخ درست این سوال گزینه "4" است که 33 درصد از افرادی که به این سوال پاسخ داده‌اند، این گزینه را درست در نظر گرفته‌اند.

این در حالی است که 40 درصد از افرادی که به این سوال پاسخ داده‌اند گزینه "1" را به عنوان پاسخ انتخاب کرده‌اند.

علت انتخاب اشتباه این دانش‌آموزان در نظر نگرفتن درون شامه قلب در هنگام بررسی گزینه‌های این سوال بوده که با نوعی مایع (خون) در ارتباط است و تنها از بافت پوششی تشکیل شده است.

یکی از دلایل فراموش کردن درون‌شامه هنگام مقایسه موارد سوال با آن، در این گروه از دانش‌آموزان این بوده که در صفحه 51 کتاب درسی و در بخش "ساختار بافتی قلب" به طور مستقیم به تماس برون‌شامه و پیراشامه با مایع اشاره شده ولی در اینجا در مورد حفرات قلب کلی توضیح داده شده و مستقیما گفته نشده که این حفرات با خون پر می‌شوند.


40 درصد از دانش‌آموزانی که به این سوال پاسخ داده‌اند به درستی گزینه "3" را انتخاب کرده‌اند. ولی 44 درصد دیگر در دام گزینه "2" افتاده‌اند و به اشتباه این گزینه را به عنوان پاسخ در نظر گرفته‌اند.

علت انتخاب این گروه از دانش‌آموزان، توجه نکردن به واژه "فاقد اکسی‍ژن" در این سوال بوده. در واقع توجه این گروه از دانش‌آموزان به مسیر و جهت حرکت خون در رگ‌ها منحرف شده و به سایر واژه‌های موجود در این جمله دقت کافی را نداشته‌اند.

تشخیص کلیدواژه‌ها در متن سوال و گزینه‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها به کلیدواژه‌های کتاب درسی یک توانمندی مهم در دانش‌آموزان برتر در درس زیست‌شناسی است و لازمه‌ی کسب این مهارت، مطالعه‌ی چندباره متن کتاب درسی و تسلط بالا در آن و همچنین حفظ تمرکز در جلسه آزمون است.

Menu