دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 25بهمن ماه مقطع یازدهم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث آزمون 25بهمن مقطع یازدهم تجربی و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم.

دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 25بهمن ماه مقطع یازدهم

در این مطلب می‌خواهیم دو سوال چالشی و پر بحث آزمون 25بهمن مقطع یازدهم تجربی و خطاهای احتمالی دانش‌آموزان در پاسخ‌دهی به این سوالات را به را مجددا مرور کنیم تا در آزمون‌های بعدی و زمان تکرار مجدد این مباحث، دوباره در دام این نکات نیفتیم.

پاسخ صحیح این سوال گزینه "1" است و 37 درصد از دانش‌آموزانی که به این سوال جواب داده‌اند، این گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که 52 درصد از دانش‌آموزان به اشتباه گزینه "3" را به عنوان پاسخ در نظر گرفته‌اند.

علت اصلی انتخاب اشتباه این دانش‌آموزان، توجه نکردن به واژه "هر یاخته" در صورت سوال و به دنبال آن در نظر نگرفتن یاخته‌های دندریتی هنگام بررسی گزینه "3" بوده است. علت عدم بررسی یاخته‌های دندریتی نیز عدم توجه به شکل 3 کتاب درسی و تنها اتکا به اطلاعات موجود در متن کتاب بوده است.

 به این نکته توجه داشته باشید که وقتی در صورت سوال واژه "هر" برای بررسی موارد داده می‌شود باید گزینه‌ای را درست در نظر بگیرید که تمامی موارد ممکن را شامل شود و گزینه‌ای را نادرست در نظر بگبرید که حتی یک مورد استثنا را شامل گردد.

در این سوال پاسخ صحیح گزینه "4" است و 45 درصد از پاسخ‌دهندگان به درستی آن را انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که 44 درصد دیگر به اشتباه گزینه "2" را به عنوان پاسخ در نظر گرفته‌اند.

علت اصلی خطا در این دانش‌آموزان عدم توجه به قیدهای به کار برده شده در این سوال است. در این سوال دو قید مهم آورده شده. در صورت سوال به "همه یاخته‌ها" اشاره شده و همچنین در گزینه "2" نیز گفته شده "بیشتر عمر خود". پس برای بررسی این گزینه لازم بوده که یاخته‌ای را پیدا کنیم که بیشتر عمر خود را در اینترفاز سپری نمی‌کند. همانطور که در پاسخ تشریحی نیز آورده شده یاخته‌ای فاقد این ویژگی وجود دارد و به همین دلیل این گزینه نادرست است.

Menu