بندِ امیر

چشم‌اندازهای دیدنی اطراف رودخانه، رودها، طبیعت بکر و زیبایی اطراف روستا تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی روستای هزارساله‌ی بندِ امیر است.

بندِ امیر

چشم‌اندازهای دیدنی اطراف رودخانه، رودها، طبیعت بکر و زیبایی اطراف روستا تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی روستای هزارساله‌ی بندِ امیر است. در نزدیکی شیراز و زرقان، روستای قدیمی و زیبایی وجود دارد که به‌دلیل سد (بند) مشهور امیر که در دوره‌ی عضدالدوله دیلمی بر روی رودخانه‌ی کُر بنا شده، به آن روستای بند امیر می‌گویند.


این روستا در محدوده‌ی دشت قرار دارد و با استفاده از خشت خام ساخته شده است. یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این روستا سد است. راه ارتباطی روستا در قدیم از طریق پلی بوده که روی این سد ساخته شده است. پل بند امیر سیزده دهانه دارد. بنای سد از سنگ و ساروج ساخته شده است و دارای دو بخش بند و پل است که از قطعات سنگ‌های تراشیده تشکیل شده‌ است. 


در نزدیکی پل و در شهرهای اطراف رودخانه، آسیاب‌های قدیمی وجود دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای بندِ امیر، سازه‌های آبی قدیمی است که به آن گاوشیر می‌گویند. دامداری و صنایع‌دستی مثل قالی از جمله فعالیت‌های مردم این روستاست.  البته نباید میهمان‌نوازی آن‌ها را از یاد برد. بند امیر را به‌دلیل آثار متعدد طبیعی و تاریخی می‌توان یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد فارس نامید و محلی مناسب برای حضور گردشگران به‌‌خصوص طبیعت‌گردهاست. برای رفتن به این روستا می‌توان شهرهای مرودشت و زرقان و شیراز را انتخاب کرد.

در صفحه‌ی ۷۱ از کتاب مطالعات اجتماعی هشتم، تصویری از بند امیر فارس وجود دارد که به ساخت آن به دستور عضدالدوله اشاره کرده است.

منبع :

Menu