روش مطالعه فارسی از نظر دانش آموزان برتر کانون- مقطع هشتم

روش‌های مختلفی برای مطالعه و افزایش میزان یادگیری وجود دارد که هریک می‌تواند برای یک فرد روش مناسب محسوب شود، از قبیل :

روش مطالعه فارسی از نظر دانش آموزان برتر کانون- مقطع هشتم

روش‌های مختلفی برای مطالعه و افزایش میزان یادگیری وجود دارد که هریک می‌تواند برای یک فرد روش مناسب محسوب شود، از قبیل :

1.استفاده از کلمات کلیدی

یکی روش مطالعه و به خاطرسپاری اطلاعات، لینک کردن و برقراری ارتباط یک کلمه با محیط اطراف است. این ارتباط می‌تواند شامل نحوه تلفظ کلمه یا تصویری از آن کلمه باشد که به ذهن ما خطور می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد این روش فقط و فقط برای یک مدت زمان محدود کارساز خواهد بود.

2.خلاصه برداری

خلاصه برداری یک روش قدیمی برای مطالعه و یادگیری است که تحقیقات نشان داده آنقدرها هم در افزایش یادگیری موثر نیست و تنها برای آزمون‌های تستی موثر است. این روش به هیچ وجه نمی‌تواند در یادگیری و به خاطرسپاری طولانی مدت موثر واقع شود. در واقع این خلاصه برداری‌ها به دانش آموزان کمک می‌کند بدون نیاز به اطلاعات کامل، پاسخ گزینه‌ها را با توجه به موارد مهمی که خلاصه برداری و یادداشت کرده‌اند، پاسخ دهند. 

3.سوال از خود

در این روش مطالعه پس از مطالعه چند پاراگراف از خود سوالاتی با مضمون چرا بپرسید و در یادداشت برداری خود از پاسخ‌های خود بهره بگیرید. این متد یکی از ساده‌ترین متدها و پرکاربردترین‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد این تکنیک می‌تواند زمان مطالعه را قدری کاهش دهد و در یادگیری تاثیرگذار باشد. روشی مثبت که کمبودهایی نیز دارد.

4.دوره کردن مطالب

تحقیقات نشان داده است که بازخوانی و تکرار مطالب موثرتر از خلاصه برداری است، با این حال این روش یکی از غیرموثرترین روش‌های به خاطرسپاری و یادگیری است و پیگیری این تکنیک، نیازمند صرف زمان بسیار بالایی است که ارزش این روش را به مراتب کاهش می‌دهد.

در فایل زیر نیز روش مطالعه‌ی درس فارسی از نظر دنش آموزان برتر کانون آمده است و شما می توانید با مطالعهِ‌ی این فایل،‌ مهارت مطالعه‌ی خود را در این درس افزایش دهید. 

Menu