گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ارشان دلیلی،رتبه6 ریاضی98 از ساری

در این مطلب مصاحبه‌ی کاظم قلمچی با سید ارشان دلیلی رتبه6 ریاضی کشور کنکور 98 را باهم می‌خوانیم...

گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ارشان دلیلی،رتبه6 ریاضی98 از ساری

لطفا خودتان را معرفی کنید.

سید ارشان دلیلی هستم رتبه 6 کشوری کنکور98 در رشته ریاضی.


چند سال در کانون بودید و در چند آزمون شرکت کردید؟

5 سال به طور ناپیوسته؛ از پنجم و ششم دبستان و سپس از سال دهم تا دوازدهم مجموعا در 72 آزمون شرکت کردم.


علت این تعداد حضور شما و شرکت در این همه آزمون چه بود؟

دلیل اینکه در سال پنجم و ششم در آزمون ها شرکت کردم برای کسب آمادگی در آزمون تیزهوشان بود؛ اما در سال دهم دوستانم من را ترغیب کردند تا در آزمون ها شرکت کنم و دیدم که جو رقابتی شده است و تصمیم گرفتم تا در آزمون ها شرکت کنم.


چندنفر از دوستانتان در آزمون ها شرکت میکردند؟

زیاد بودند؛ شاید نزدیک به بیست نفر می شدیم.


پدر و مادرتان طی این دوران تحصیلی ، چه کارهای آموزشی ای برای شما کردند ؟

پدر و مادرم خیلی به لحاظ روحی من را پشتیبانی می کردند و من واقعیتش تلاطم روحی زیادی داشتم؛ ممکن بود یک آزمون را حتی اگر کمی هم خراب کنم، کاملا روحیه ام را از دست بدهم و شرایط بدی داشته باشم. اما پدر و مادرم به من کمک میکردند و خصوصا مادرم به من روحیه میدادند. به لحاظ ایاب و ذهاب و تأمین کتب کمک درسی نیز خیلی به من کمک کردند ؛ چون که ما سال اول نظام جدید بودیم که کنکور می دادیم، اینکه کتاب زود به دستمان برسد کمی مشکل بود اما والدینم کمک میکردند تا این کتاب ها در سریع ترین زمان ممکن به دستم برسند.


اگر آزمونی را خراب می کردید واکنشتان چه بود ؟ واکنش پدر و مادرتان چه بود ؟

پدر و مادرم همیشه روحیه میدادند و هیچوقت به من نمی گفتند چرا فلان آزمون را خراب کردی و هیچ موقع ناراضی از من نبودند. خودم ابتدا یک واکنش لحظه ای داشتم و سپس یک واکنش منطقی پس از آن داشتم. واکنش لحظه ای اینگونه بود که اگر آزمون را خوب داده بودم خب خوشحال می شدم اما اگر آزمون را خراب کرده بودم، ناراحت می شدم؛ اما پس از گذشت چند ساعت با این قضیه منطقی برخورد میکردم و آزمونم را تحلیل میکردم و سپس دیگر آن آزمون برایم به نوعی تمام می شد و اگر آزمون را خراب میکردم فکر میکردم که اصلا چنین آزمونی نداشته ام و به آن فکر نمیکردم تا این تصویر بد آزمون برنگردد.


آزمون ها را تحلیل و بررسی میکردید؟

بله البته .


چگونه این کار را انجام می دادید ؟

روز آزمون پس از اعلام نتیجه، از کارنامه اشتباهات، اشتباهاتم را دانلود و بررسی میکردم.


کارنامه اشتباهات را چندبار دانلود کردید ؟

برای اکثر آزمون ها این کارنامه را دانلود و بررسی میکردم.


اگر در جلسه آزمون می دیدید که سوالی را فراموش کردید یا شک دارید، واکنش تان چه بود؟

اول کمی تلاش میکردم که آن سوال را حل کنم.زمان زیادی صرف نمی کردم؛ اگر میدیدم که می توانم آن سوال را حل کنم، خب همانجا آن را حل میکردم. اما اگر می دیدم که سوال زمانبر است از آن می گذشتم و آن را برای زمان دیگری می گذاشتم.


خب این کار به اراده قوی نیاز دارد؛ شما این اراده قوی را از کجا آوردید ؟ اینکه ببینید سوال را بلد نیستید کمی تلاش میکردید اما اگر نمی توانستید، وسواس نداشتید .

به نظرم این بیشتر به خاطر تکراری بود که در خانه انجام میدادم.


این کار را در خانه انجام میدادید و کسی هم به شما کمک میکرد؟

خیر در این زمینه خودم این کار را انجام میدادم.

سید ارشان دلیلی رتبه 4 و مهرداد عبدالزاق ( اسنپ فود )

در مورد بررسی آزمون ها می گفتید؛ آزمون را چگونه بررسی میکردید ؟

آزمون را از دو جنبه بررسی میکردم؛ یک جنبه در مورد سوالات بود که سوالاتی که غلط یا نزده بودم بررسی میکردم . جنبه دیگر از نظر نحوه آزمون دادنم در آن آزمون بود که چطور بوده است؛ مثلا اگر زمان کم آورده ام، راهکار رفع آن چیست . این جنبه دوم چیزی بود که در کارنامه اشتباهات و یا از سوالات نمی شد به آن پی برد و فهمید و به طور جداگانه باید بررسی می شد.


یعنی کارنامه اشتباهات به شما اطلاعات (data) میدهد و شما باید این اطلاعات را تحلیل کنید ؟

بله همینطور است . خب کارنامه اشتباهات بیشتر از جهت علمی است و دروس را با آن بررسی می کنیم؛ اما بخش دیگر درباره نحوه آزمون دادن است. در روز آزمون چون اشراف بر نحوه آزمون دادنمان در آن روز داریم، میدانیم که در آزمون بر ما چه گذشته است تا آن را بررسی کنیم و مثلا درباره زمانبندی تصمیم درستی برای آزمونهای بعدی بگیریم .


شما یک ویژگی یا احیانا چند ویژگی که در وجودتان مهم و موثر میدانی تا سبب شده تا به این جایگاه برسید را می توانید بیان کنید ؟

مهمترین آن تلاش است و سپس ناامید نشدن؛ بدترین آزمون من آزمون24 خرداد بود.


در این آزمون رتبه تان چند شد؟

حدود 40 کشور شده بودم؛ قبل از آن همیشه رتبه ام زیر 15 کشور بود .

برای من علت این افت تراز جالب بود؛ علت این امر خیلی ریشه ای نبود و موردی بود؛ اتفاق سرجلسه بود که من فکرش را نمی کردم که آن اتفاق تمرکز من را برهم بزند. من سرجلسه آزمون یک حشره دیدم و درهمان لحظه ناگهان ترسیدم که همین باعث شد تمرکزم برهم بخورد . برایم جالب بود که چنین چیز کوچکی اینقدر تأثیر داشته باشد.


این حشره چه مدت در ذهن شما ماندگار بود ؟

شاید نهایتا در جلسه آزمون 5 دقیقه ذهن من را مشغول کرد؛ ولی به قول معروف بعد از آن اصلا تمرکزم را برهم زده بود. این برایم درس عبرتی شد.


پس این قضیه در جلسه آزمون کانون برایتان اتفاق افتاده بود ؟

بله؛ خیلی خوشحال شدم که این اتفاقا در آزمون برایم افتاده نه در جلسه کنکور. هرچند مورد کوچکی بود اما نتیجه آن آزمونم را خراب کرد و آن موقع فهمیدم که چیزهای خیلی ریزی نیز وجود دارند که روی من می توانند تاثیر عمیقی داشته باشند .


من عبارتی را امسال گفتم که برخی موافق بودند و برخی موافق نبودند؛ میخواهم ببینم نظر شما چیست؛ من ( کاظم قلم چی ) معتقدم کنکور رقابت ثانیه ها و دقیقه ها نیست! یعنی سرجلسه آزمون اگر یک حشره نیز 5 دقیقه وقت شما را بگیرد، اتفاق بدی نیفتاده است . نظر شما چیست ؟

به نظر من اگر آمادگی قبلی در مواجهه با آن وضع را داشته باشیم، اتفاق بدی رخ نمیدهد؛ اما اگر من در آن آزمون شرکت نمیکردم و آن اتفاق برایم نمی افتاد ، ممکن بود آن اتفاق در روز کنکور رخ بدهد و من اگر اطلاعی از قبل نداشتم که چنین واکنشی بدنم در برابر این حشره دارد، ممکن بود کنکورم را خراب کنم!


در مورد پدر و مادرتان و کاری که برای شما کردند ، می توانید یک یا دو مورد مشخص را ذکر کنید ؟

پدر و مادرم بیشترین کمک را به لحاظ روحی به من میکردند .


این کمک روحی را شما به منزله دلخوشی میدانستید ؟ یعنی فکر میکردید به شما دلخوشی میدهند ؟ چقدر حرفشان را قبول داشتید ؟

واقعیت این است که هدف همه از شرکت در کنکور، قبولی در رشته دلخواهشان است؛ من، در بدترین شرایط نیز چیزی که میخواستم، محقق می شد [ اشاره به اینکه با رتبه نه چندان خوب نیز می توانستند در رشته مورد نظرشان تحصیل کنند ] ؛ مهم این بود که هدف فرعی که همان کسب رتبه تک رقمی بود محقق شود و برای این هدف می جنگیدم؛ خب چون خانواده نیز می دانستند که من پتانسیل کسب این رتبه را دارم، صرفا دلخوشی کاذب به من نمیدادند . به هرحال قبلا من نتایج خوبی کسب کرده بودم و میدانستم در آینده نیز کسب نتایج درخشان امکان پذیر است .


نکته ای هست که بخواهید اضافه کنید ؟

در پایان علاقه دارم تا ابتدا از پدر و مادرم و سپس از دبیرانم تشکر کنم .


معلمان سال آخرتان را منظورتان است ؟

خیلی از دبیرانم که هر سه سال معلمم بودند .


* برای مشاهده فیلم مصاحبه کاظم قلم‌چی با سید ارشان دلیلی و سایر رتبه های برتر کنکور98، بر روی لینک زیر کلیک کنید: 

فیلم مصاحبه با رتبه های تک رقمی کنکور98

فایل های ضمیمه

گفت و گوی کاظم قلم‌چی با ارشان دلیلی،رتبه6 ریاضی98 از ساری
Menu