گفت‌وگو با یلدا عظیمی از اردبیل (تیزهوشانی‌ها)

قبولی در تیزهوشان گفت‌وگو با یلدا عظیمی از اردبیل هر بار قوی‌تر از قبل

گفت‌وگو با یلدا عظیمی از اردبیل (تیزهوشانی‌ها)

یلدا عظیمی در یک نگاه

شهر: اردبیل

مدرسه: فرزانگان ناحیه‌ی ۱

معدل نهم: ۲۰

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت ۵ سال

میانگین‌تراز: ۶۶۱۷

تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، کلینیک تعمیرات خودرو

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

چرا ششم دبستان تصمیم گرفتی به کانون بیایی؟ از چه طریقی با آزمون‌ها آشنا شدی؟

از طریق تبلیغات، با آزمون‌های کانون آشنا شدم. وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم تعداد شرکت‌کنندگان کانون زیاد است. ششم دبستان می‌خواستم در آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی شرکت کنم. به همین دلیل در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم و در آزمون ورودی مدارس نمونه‌دولتی پذیرفته شدم.

چرا در پایه‌ی ششم نتوانستی در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوی، اما امسال قبول شدی؟

ششم دبستان هم دانش‌آموز درس‌خوانی بودم؛ اما اعتمادبه‌نفس کافی نداشتم. وقتی دفترچه‌ی آزمون تیزهوشان توزیع شد، تمرکزم را برای پاسخ‌گویی به سؤالات از دست دادم. در متوسطه‌ی اول با شرکت پیوسته در آزمون‌های کانون رفته‌رفته اعتمادبه‌نفسم زیاد شد و توانستم با آرامش، در جلسه‌ی آزمون تیزهوشان نهم شرکت کنم و جزو ۵ نفری باشم که در پایه‌ی دهم تجربی فرزانگان ناحیه‌ی ۱ قبول شدند.

بهترین نتیجه‌ای که در آزمون‌های کانون کسب کردی، چه بود؟

یک بار در آزمون‌های کانون، رتبه‌ی ۱ کشور شدم و رتبه‌های خوب دیگری هم داشتم. همین نتایج بسیار عالی در آزمون‌ها، اعتمادبه‌نفسم را زیاد و آرامشم را در پاسخ‌گویی به سؤالات بیشتر کرد.

چه شد تصمیم گرفتی در رشته‌ی تجربی ادامه‌تحصیل بدهی؟

به درس زیست‌شناسی علاقه‌ی زیادی داشتم و همیشه نمره‌‌ام خوب بود؛ چه در مدرسه و چه در آزمون‌ها. با پدر و مادرم و مشاور مدرسه مشورت کردم و در نهایت، با هدف ورود به رشته‌ی پزشکی، تجربی را انتخاب کردم.

قبلاً هم در زمینه‌ی رشته‌ی تجربی مطالعه‌ی غیردرسی داشتی؟

بله. خواهرم، آیدا عظیمی که امسال دوازدهم تجربی است و در آزمون‌های کانون هم شرکت می‌کند، کتاب‌هایش را به من نشان داد. البته خودم هم درباره‌ی بدن انسان، به‌خصوص قلب و مغز و اعصاب، کتاب‌هایی خوانده‌‌ام.

خانواده‌ات در رسیدن به موفقیتت چقدر سهیم‌اند؟

یکی از عوامل مهم موفقیت من، حمایت همه‌جانبه‌ی پدر و مادرم از نظر مادی و معنوی است. پدرم منابع و کلاس‌های موردنیازم را می‌پرسند و هرچه لازم باشد برایم تهیه می‌کنند. همیشه پدرم من را به حوزه‌ی آزمون می‌رسانند. خواهرم همواره به وضع درسی من توجه دارد، توصیه‌های لازم را به من می‌کند و سؤالات درسی‌ام را پاسخ می‌دهد. پدر و مادرم پیگیر نتایج آزمون‌هایم و تحلیل آزمون‌ها هستند. اگر زمانی افت کنم، همگی ناراحت می‌شویم؛ اما آن‌ها به من امید می‌دهند تا بتوانم قوی‌تر از قبل به راهم ادامه بدهم.

آیا از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کنی؟

بله. دفتر برنامه‌ریزی به دانش‌آموز جهت می‌دهد. مقایسه‌ی عملکرد هر روز با روز قبل از طریق این دفتر باعث پیشرفتم می‌شود. دفتر برنامه‌ریزی دانش‌‌آموز را به ادامه‌ی مسیر راغب‌تر می‌کند. من از پایه‌ی ششم که به کانون آمدم، پیوسته دفتر برنامه‌ریزی‌ام را تکمیل کرده‌ام. در تابستان هم حدود ۳۰ ساعت در هفته مطالعه‌ی مفید داشتم.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان از منابع کانون هم استفاده کردی؟

از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی علوم و ریاضی استفاده می‌کردم. کتاب ۱۰ آزمون هم منبع مفید دیگری بود که در این راه به من کمک زیادی کرد. در تابستان هم از کتاب تابستان استفاده کردم.

در کدام درس‌ها قوی‌تری؟ روش مطالعه‌ات چگونه است؟

بین درس‌های مختلف تعادل برقرار کرده‌ام؛ اما در ریاضی، زیست‌شناسی، زبان و ادبیات کمی قوی‌ترم. ابتدا کتاب درسی را به‌دقت می‌خوانم تا تسلط کافی پیدا کنم. تا زمانی که به تسلط نرسم، به سراغ تست‌زنی نمی‌روم. بعد از آن، درس‌نامه‌ی کتاب‌های کمک‌درسی را می‌خوانم. در نهایت تست می‌زنم و تست‌‌ها ‌را تحلیل می‌کنم. برای درسی مانند ریاضی هم که نیاز به تست‌زنی بیشتری دارد، سعی می‌کنم بیشتر سؤال و تست کار کنم.

در کدام درس به‌مرور پیشرفت کردی؟

قبلاً در ریاضی ضعیف بودم و در آزمون‌ها نمره‌ی ۴ یا ۵ از ۱۰ کسب می‌کردم. اصلاً به این درس علاقه‌ای نداشتم. بعد از مدتی وقتی کارنامه‌ی نفرات برتر را در آزمون‌ها بررسی کردم، متوجه شدم دانش‌آموزان برتر در ریاضی قوی هستند و نمره‌های خوبی دارند. مطالعه‌ی ریاضی را شروع کردم و به‌مرور با افزایش ساعت مطالعه‌ و حل سؤال بیشتر توانستم رشد کنم.

با توجه به این‌که پنجمین سال حضور تو در کانون است، تفاوت خودت را نسبت به دانش‌آموزانی که آزمون نمی‌دهند، در چه می‌بینی؟

در طول این پنج سال، چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. مثلاً در جلسات آزمون در پاسخ‌گویی به سؤالات دقتم زیاد شده است. چون تست زمان‌دار زیادی کار کرده‌ام، در مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون خوب شده‌ام و سؤالات هر درس را در زمان پیشنهادی خودش حل می‌کنم. تمرکزم زیاد است و حواسم به‌هیچ‌وجه در جلسه‌ی آزمون پرت نمی‌شود. نکته‌ی بعدی این است که تعداد اشتباهاتم در آزمون‌ها بسیار کم شده است. ساعت مطالعه‌‌ام بیشتر شده است و اعتمادبه‌نفسم هم با کسب نتایج خوب، زیاد شده است.

چه ویژگی‌ای در خودت سراغ داری که تو را موفق کرده است؟

من همیشه مورد لطف و حمایت پدر و مادرم بوده‌ام؛ اما ویژگی شاخص خودم، پشتکار و اراده است. هرگز از شکست ناامید نمی‌شوم و هر بار قوی‌تر از قبل ادامه می‌دهم.

در دوره‌ی متوسطه‌ی اول چه کسی تأثیر مثبتی بر تو داشته است؟

دبیر علوم، خانم گواهی، با مهر و محبت فراوان، مباحث درسی را به ما تفهیم می‌کرد و به ما امید و انگیزه می‌داد و محبوب همه‌ی دانش‌آموزان بود. پشتیبانم، خانم نگین عیسی‌زاده، هم به‌دلیل برنامه‌ریزی خوب و پیگیری‌های مستمرش تأثیر بسیار خوبی بر روند تحصیل من داشت.

به دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی جدید آزمون تیزهوشان دارند، چه توصیه‌ای داری؟

بعضی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند قبولی در آزمون تیزهوشان یا نمونه‌دولتی، خیلی سخت است. از آن‌ها می‌خواهم هرگز ناامید نشوند و اگر ترازشان افت کرد، باز هم مسیر را تا انتها ادامه بدهند. فقط کافی است کمی تلاش خود را نسبت به گذشته بیشتر کنند.


Menu