گفت‌وگو با امیرحسین حسینی دهم تجربی از سبزوار

گفت‌وگو با دانش‌آموز برتر دهم با یاد دادن، بهتر یاد می گیرم

گفت‌وگو با امیرحسین حسینی دهم تجربی از سبزوار

امیرحسین حسینی در یک نگاه

شهر: سبزوار (استان خراسان رضوی)

مدرسه: شهیدبهشتی

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم تجربی به‌مدت ۵ سال

میانگین‌تراز: 6845

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم تجربی، خانه‌دار

امسال در کانون، ۵۶ رتبه‌ی یک‌رقمی داشتیم که از دبستان و متوسطه‌ی اول در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کردند. به‌نظرت چرا لازم است دانش‌آموزان از سال‌های پایه آزمون بدهند؟

من هم از ششم دبستان تصمیم گرفتم در آزمون‌های کانون شرکت کنم. می‌خواستم در آزمون تیزهوشان شرکت کنم. به‌نظرم برای آمادگی در آزمون تیزهوشان لازم است که در آزمون‌های کانون شرکت کرد و خود را سنجید. آزمون‌های برنامه‌ای به من کمک کرد تا در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم.

به‌جز پذیرفته‌شدن در آزمون تیزهوشان، پنج سال پیوستگی با آزمون‌‌ها چه دستاوردهایی برایت داشته است؟

در مدرسه نسبت به دانش‌آموزانی که هیچ آزمونی نمی‌دهند، در درس‌هایم قوی‌ترم و آزمون‌ها به مطالعه‌ی بهتر کمک کرده است. در تست‌زنی و سرعت عمل و مدیریت زمان هم رشد چشمگیری داشته‌ام. به‌نظرم، آزمون‌دادن‌های پیاپی موجب تقویت مهارت‌های تست‌زنی و استفاده‌ی بهتر از آموزه‌های کانون می‌شود.

عملکردت را در فصل تابستان چگونه ارزیابی می‌کنی؟

امسال رشته‌ی تحصیلی‌ام را انتخاب کردم. ابتدا می‌خواستم در رشته‌ی ریاضی ادامه‌تحصیل بدهم؛ اما بعد با مطالعه‌ی بیشتر و مشورت با اطرافیانم، رشته‌ی تجربی را انتخاب کردم و پیش‌خوانی درس‌های سال دهم را شروع کردم. به زیست‌شناسی علاقه دارم و مطالعاتم در تابستان به من نشان داد اگر تلاشم را ادامه بدهم، می‌توانم در رشته‌ی تجربی هم موفق شوم.

در چه درس‌هایی نقطه‌قوت داری؟

در درس‌های عمومی، ادبیات فارسی و در اختصاصی‌ها زیست‌شناسی و شیمی نقطه‌قوتم است. در درس‌ ادبیات در آزمون‌ها نمره‌ی ۹ یا ۱۰ از ۱۰ می‌گیرم. در آزمون‌های تابستان هم درس زیست را ۱۰ از ۱۰ زدم.

روشت برای مطالعه‌ی این درس‌ها چگونه است؟

مطالعه‌ی غیردرسی زیادی در زمینه‌ی ادبیات فارسی و شیمی دارم. این مطالعات موجب شد پایه‌ام در این درس‌ها تقویت شود. زیست و شیمی درس‌هایی است که به آن‌ها علاقه دارم و ساعت‌ مطالعه‌‌ام برای این درس‌ها زیاد است و با دقت بیشتری آن‌ها را می‌خوانم.

منظورت از کتاب‌های غیردرسی چه کتاب‌هایی است؟

به‌طور مثال کتاب دستور زبان فارسی دکتر وحیدیان کامیار را مطالعه می‌کنم. کتاب‌های عمومی شیمی مثل کتاب چارلز مورتیمر را هم می‌خوانم. برای یادگیری بیشتر درس زیست‌شناسی، به کتاب‌های کمپل مراجعه می‌کنم.

چه کسی تو را به مطالعه‌ی غیردرسی تشویق کرده است؟

خودم علاقه‌ی زیادی به مطالعه و درس‌خواندن دارم؛ اما شرایط خانواده و اطرافیانم هم به‌گونه‌ای است که من را به سمت علم‌آموزی راهنمایی می‌کند. پسردایی‌هایم یا افراد دیگری در اقوام در رشته‌ی پزشکی تحصیل می‌کنند و این انگیزه‌ی بسیار خوبی در من ایجاد کرده است. بیشتر آن‌ها در گذشته، دانش‌آموز کانون بودند و این موضوع، من را برای پیوستگی در آزمون‌ها مصمم‌تر می‌کند.

روشی برای درس‌خواندن داری که اثر مثبتی بر روند تحصیلت داشته باشد؟

با یاددادن، بهتر یاد می‌گیرم. تخته‌ای دارم که با استفاده از آن درسی را که یاد می‌گیرم، به‌طور فرضی به دانش‌آموزان یاد می‌دهم؛ یعنی تجسم می‌کنم که معلم کلاس هستم و با توضیح‌دادن درس به خودم، در یادگیری بهتر نکات به خودم کمک می‌کنم. این کار را بیشتر برای درس‌های اختصاصی می‌کنم.

به‌نظرت موفقیت تو در آزمون‌ها و مدرسه ناشی از چه عواملی است؟

اول از همه لطف خدا و حمایت خانواده و اطرافیانم و بعد تلاش خودم را مؤثر می‌دانم. برای تک‌تک آزمون‌هایم تلاش زیادی می‌کنم و سخت‌کوشم. برایم فرقی ندارد که آزمون جمع‌بندی باشد یا تابستان یا هر زمان دیگری. برای همه‌ی آزمون‌ها دقیق درس می‌خوانم و برایشان اهمیت زیادی قائلم.

دفتر برنامه‌ریزی چقدر برایت کاربرد دارد؟

راستش را بخواهید من قبلاً از دفتر برنامه‌ریزی استفاده نمی‌کردم. بعد از آن آقای پرهیزگار، مسئول نمایندگی کانون در سبزوار، جلسه‌ای برایمان گذاشتند و در آن جلسه به‌تفصیل درباره‌ی دفتر برنامه‌ریزی و فوایدش برایمان صحبت کردند. به‌نظرم، استفاده از دفتر برنامه‌ریزی، لازم است و موجب می‌شود با آمادگی ذهنی بهتری در آزمون حاضر شویم و با شناخت بیشتر از خودمان، برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

در مسیر تحصیل از منابع کانون هم استفاده می‌کنی؟

بله. از کتاب‌های سه‌سطحی و آبی استفاده می‌کردم. در تابستان هم کتاب‌های سه‌سطحی زیست و شیمی را برای پایه‌ی دهم تهیه کردم. از کتاب تابستان هم در فصل تابستان استفاده کردم.

برای شروع سال تحصیلی جدید چگونه هدف‌گذاری کرده‌ای؟

با شروع سال دهم، مطالعه‌ی جدی برای کنکور آغاز می‌شود و باید ساعت مطالعه‌ام را بیشتر کنم. من برای بالابردن میانگین‌ترازم هدف‌گذاری کرده‌ام. در سال جدید تحصیلی، افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست‌ برایم بسیار مهم است.

خانواده‌ات در موفقیتت چه نقشی دارد؟

در درس‌خواندن و برنامه‌ریزی درسی مستقل هستم. پدرم از دنیا رفته است؛ اما مادرم حمایت عاطفی زیادی از من می‌کند. فضای خانه را برای درس‌خواندن آرام نگه می‌دارد و منابع و امکاناتی را که نیاز دارم، برایم تهیه می‌کند.

از حالا برای مطالعه‌ی مبحثی درس‌های زبان و ادبیات برنامه‌ریزی کرده‌ای؟

بله. در پایه‌های هشتم و نهم دبیران بسیار خوبی داشتم. این دبیران زمینه را برایم فراهم کردند تا زودتر مبحثی‌خوانی را شروع کنم. الان هم تست درک متن زبان و تست قرابت‌معنایی، آرایه و دستور زبان فارسی را تمرین می‌کنم و راضی‌ام.

از کدام‌یک از ابزار و امکاناتی که کانون در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، استفاده می‌کنی؟

در سایت کانون تمام کارنامه‌هایم را در جعبه‌ابزار کارنامه به‌دقت بررسی می‌کنم. کارنامه‌های نفرات برتر کنکور و آزمون‌ها را هم بررسی می‌کنم تا بتوانم هدف‌گذاری بهتری داشته‌ باشم. کلکسیون روش‌ها را هم گاهی مطالعه می‌کنم.


Menu