محمدعلی خطیبی: تحلیل تفصیلی جغرافیا کنکور 98 انسانی نظام قدیم

تحلیل جغرافیای نظام قدیم کنکور 1398 همان طور که سازمان سنجش قبلاً اعلام کرده بود، کنکور امسال در دو دفترچۀ جداگانه برای داوطلبان نظام جدید و قدیم برگزار و از مباحث مشترک کتب، سؤال مشترک

محمدعلی خطیبی: تحلیل تفصیلی جغرافیا کنکور 98 انسانی نظام قدیم

تحلیل جغرافیای نظام قدیم کنکور 1398

همان طور که سازمان سنجش قبلاً اعلام کرده بود، کنکور امسال در دو دفترچۀ جداگانه برای داوطلبان نظام جدید و قدیم برگزار و از مباحث مشترک کتب، سؤال مشترک طرح شده بود. در نظام جدید، بیش از دوسوم مباحث کتب جغرافیا تغییر کرده و این نسبت در کنکور نیز حفظ شده است؛ به این معنا که تنها یک‌سوم سؤالات جغرافیای نظام جدید و قدیم، با یکدیگر مشترک‌ا‌‌ند. سؤالات 201، 202، 204، 205 و 206 در دفترچۀ نظام قدیم، عیناً در دفترچۀ نظام جدید نیز قرار دارند؛ البته ترتیب چینش آن‌ها در دو دفترچه، یکسان نیست.

یکی از تفاوت‌های جغرافیای کنکور امسال نسبت به سال‌های پیش، تغییر در سهم هر کتاب از تعداد سؤالات است؛ در کنکورهای قبلی، از هر کتاب پنج سؤال طرح می‌شد اما در کنکور امسال، از کتاب جغرافیا (1) سه سؤال و از کتاب جغرافیا (2) هفت سؤال طرح شده است که علت آن می‌تواند مباحث مشترک بیشتر بین دو کتاب جغرافیا (2) در نظام جدید و قدیم باشد.

با اینکه تعداد سؤالات کتاب جغرافیا (2)، نسبت به دو کتاب دیگر بیشتر است، اما این هفت سؤال تمام مباحث این کتاب را به‌طور کامل پوشش نمی‌دهند؛ برای مثال در فصل‌هایی مانند نواحی ساحلی و نواحی قطبی، هیچ سؤالی طرح نشده است. همچنین، تمرکز بر تصاویر در کنکور امسال، برخلاف سال گذشته، کمتر شده است.

در مجموع، سطح کلی سؤالات نسبت به سال قبل، ساده‌تر است. از سؤالاتی که می‌توانند چالشی قلمداد گردند، می‌توان به سؤالات 204، 210 و 215 اشاره کرد.

محمدعلی خطیبی بایگی

Menu