سارا شریفی: تحلیل درس «اقتصاد» کنکور 98 انسانی

سؤالات استاندارد و کاملاً منطبق بر متن کتابدرسی بود به‌طوری‌که پاسخ‌گویی به آن‌ها مستلزم تسلط کامل بر متن و مباحث کتاب درسی بود. اکثر سؤالات چند قسمتی با پاسخ‌گویی به قسمت اول آن‌ها قابل پاسخ‌گویی

سارا شریفی: تحلیل درس «اقتصاد» کنکور 98 انسانی

الف) نگاه کلی به آزمون

سؤالات استاندارد و کاملاً منطبق بر متن کتابدرسی بود به‌طوری‌که پاسخ‌گویی به آن‌ها مستلزم تسلط کامل بر متن و مباحث کتاب درسی بود. اکثر سؤالات چند قسمتی با پاسخ‌گویی به قسمت اول آن‌ها قابل پاسخ‌گویی بود.

تمامی مسائل جزء مباحث مشترک با نظام قدیم بود که تمامی آن‌ها (به‌جز مسئلة مربوط به حجم پول و نقدینگی) در کنکورهای سراسری سال‌های گذشته نظام قدیم بارها و بارها تکرار شده بودند.

تنها سؤال غیراستاندارد و خارج از متن کتاب درسی سؤال 132 (مسئلة مربوط به حجم پول و نقدینگی) بود که تا حدی نیز نادرست به نظر می‌رسد چرا که در نظر گرفتن حساب‌های قرض‌الحسنه جدا از سپردة غیردیداری (سپردة پس‌انداز) نادرست است.


ب) بودجه‌بندی مباحث

بنابراین از مباحث پول، بازار سرمایه،رشد، توسعه و پیشرفت، دولت و اقتصاد، بودجه و امور مالی دولت هیچ سؤالی چه به صورت مستقل، چه به صورت موردی در سؤال‌های ترکیبی نداشتیم.


ج) سطح دشواری سؤالات

به طور کلی سطح سؤالات بسیار آسان بود و پاسخ به سؤالات ترکیبی نیز چندان زمان‌بر نبود چرا که بسیاری از آن‌ها تنها با پاسخ‌گویی به یک قسمت قابل حل بودند در خصوص مسائل نیز:

1- مشابه آن‌ها بارها در کنکورهای سراسری سال‌های گذشته تکرار شده بود.

2- با بسیاری از روش‌های پاسخ گویی سریع (توجه به گزینه‌ها) قابل حل بودند، به عنوان مثال سؤال 130 که مربوط به محاسبة درآمد ملی و درآمد سرانه بود تنها با پاسخ‌گویی به موارد ب و ج که احتیاجی به محاسبات نداشت، قابل پاسخ‌گویی بود.

سؤال‌های 132 و 134 از دشوارترین سؤالات این آزمون بودند.


د) نوآوری‌ها و رویکردهای جدید

شکل سؤال 131 که از میان عبارات داده شده، عبارات نادرست را می‌خواست، جدید بود که مشابه آن در کنکورهای سراسری سال‌های گذشته نبود اما در آزمون‌های کانون بارها این نوع از سؤالات مطرح شده بود.

سؤال 125 نیز سؤال مفهومی بود که مثال‌های آن خارج از کتاب درسی بود.

سؤال 132 خارج از مباحث کتاب درسی و دشوارترین سؤال کنکور 98 بود.

سؤال 134 شکل جدیدی از مسائل مربوط به دهک‌ها بود.

نکتة جالب توجه دیگر، توجه طراحان به زیرنویس‌های کتاب درسی بود به‌طوری‌که سؤال‌های 121 (قسمت ب) و سؤال 129 (قسمت ب) از زیرنویس کتاب درسی مطرح شده بودند.


هـ) سؤالات مشترک دو نظام جدید و قدیم

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود تمامی مسائل جزء مباحث مشترک بود.

7 سؤال (یعنی 47 درصد سؤالات) به‌صورت مشترک بین دو نظام مطرح شده بود که به‌جز سؤال 132 بقیة سؤالات مشکلی نداشتند.

در کتاب درسی دانش‌آموزان نظام قدیم، فرمول‌های محاسبة حجم شبه پول و نقدینگی متفاوت با نظام جدید است.


Menu