مهسا عفتی: تحلیل تفصیلی «روانشناسی» کنکور انسانی 98

سوال 261 که اولین سوال ازمون بوده است، دقیقا مطابق متن کتاب بوده و تیپی حفظی داشته و دانش اموز با مطالعه و تسلط بر متن میتوانست به راحتی به این سوال پاسخ صحیح بدهد. این سوال از فصل اول و مربوط به

مهسا عفتی: تحلیل تفصیلی «روانشناسی» کنکور انسانی 98

سوال ٢٦١ كه اولين سوال ازمون بوده است، دقيقا مطابق متن كتاب بوده و تيپي حفظي داشته و دانش اموز با مطالعه و تسلط بر متن ميتوانست به راحتي به اين سوال پاسخ صحيح بدهد. اين سوال از فصل اول و مربوط به مبحث اهداف علوم تجربي است.

سوال ٢٦٢ را همچنين با اندك تسلطي بر متن و كمي تحليل، دانش اموز ميتوانست به راحتي جواب دهد اين سوال هم مانند سوال قبل از فصل اول و از مبحث اهداف علوم تجربي طراحي شده و اين جاي ايراد است كه دو سوال تنها از يك مبحث يك صفحه اي طراحي شده و بهتر بود  طراح به تمامي مطالب توجه ميكرد و پراكندگي لازم را در سوالات رعايت ميكرد تا مباحث همپوشاني نداشته باشند.( اين سوال مشترك بوده است.)

سوال سوم يعني سوال ٢٦٣ هم مانند دو سوال قبل مربوط به فصل اول است اما از مبحث تعريف علم طرح شده است. مشابه اين سوال بارها در ازمون هاي كانون تكرار شده بود و دانش اموز در صورتي كه با ازمون هاي كانون پيشروي داشته قطعا ميتوانست عبارتي كه به صورت فرضيه ميباشد را تشخيص دهد. در اين سوال هم چالش به خصوصي ديده نميشود. نكته اي كه وجود دارد اين است كه اين سوال ميتوانست براي هردو گروه مطرح شود اما ازين كار خودداري كرده اند.

سوال ٢٦٤ نيز مانند دو سوال اول از مبحث اهداف علوم تجربي طراحي شده و مربوط به فقل اول است واقعا جاي تعجب است كه يك صفحه سه سوال را به خود اختصاص داده ولي از مباحث مهم و كليدي هيچ سوالي طراحي نشده است! نكته ي قابل توجه در اين سوال اين است كه مثال انتخاب شده از صفحه ٤ كتاب فارغ التحصيلان بوده است و دانش اموزان فارغ التحصيل به راحتي ميتوانستند به اين سوال پاسخ صحيح بدهند .

( اين سوال مشترك بوده است.)

سوال ٢٦٥ مثال مطرح شده دقيقا از متن كتاب انتخاب شده و هيچ ابهامي در سوال ديده نميشود . دانش اموز با مطالعه متن كتاب قادر به پاسخگويي اين سوال بوده است. اين سوال از فصل دوم كتاب طراحي شده است.

سوال ٢٦٦ نيز مربوط به فصل دوم بوده و سوال سطحي ساده داشته و براي دانش اموز چالشي ايجاد نميكرد.

سوال ٢٦٧ كه از فصل سوم كتاب طرح شده مربوط به مبحث ادراك است و سوالي حفظي ميباشد. اين سوال بين دو گروه مشترك بوده و هردو به راحتي قاده به پاسخ گويي بودند.

سوال ٢٦٨ كه مشترك ميان دو گروه بود اما بنظر ميرسد كه اين سوال بهتر بود كه تنها براي گروه فارغ التحصيلان طراحي شود و سوال مناسبي براي گروه نظام جديد نميباشد چرا كه در هيچ كجاي كتاب به اين بحث پرداخته نشده است.

سوال ٢٦٩ نيز از فصل دوم طراحي شده و مشترك ميان هردو گروه بوده است . كتاب به خوبي رفتار هاي مرتبط با هر حوزه را تفكيك كرده و دانش اموز در پاسخ به اين سوال مشكلي نداشته است.

سوال ٢٧٠ كه از فصل ششم كتاب ميباشد دقيقا مثال مطرح شده از متن كتاب مي باشد و دانش اموز به سادگي قادر به پاسخ گويي بوده است.

سوال ٢٧١ كه از فصل دوم كتاب است دانش اموز با تسلط بر متن كتاب و اندك تحليلي از گزينه ها ميتوانست به جواب درست برسد هرچند كه اين مثال دقيقا در متن كتاب فارغ التحصيلان اورده شده بود و حل اين سوال براي انها راحت تر بوده است.

سوال ٢٧٢ از فصل اول بوده و سوالي مفهومي است كه ممكن دانش اموز را با مشكل روبه رو كند اين سوال نيز بين دو گروه مشترك بوده است.

سوال ٢٧٣ كه از فصل چهارم كتاب طراحي شده به راحتي با حذف گزينه ها قابل حل بوده است.

سوال ٢٧٤ از مسائل مفهومي مرتبط با فصل ٥ است كه دانش اموز بايد هر گزينه را بررسي و به جواب صحيح ميرسيد .

سوال ٢٧٥ از فصل ششم كتاب است و گزينه ها به صورتي طرح شده اند كه دانش اموز با اندكي زيركي ميتوانسته به گزينه صحيح برسد.

سوال ٢٧٦ از قسمت (سوال) كتاب طراحي شده و اين نشان ميدهد كه دانش اموز بايد به تمامي قسمت هاي كتاب تسلط داشته باشد و فقط به متن بسنده نكند.

سوال ٢٧٧ كه از نمودار صفحه ١٩٧ كتاب طراحي شده و مربوط به فصل هشت است مشكلي براي دانش ايجاد نمي كند و مثال دقيقا مثال كتاب است.

سوال ٢٧٨ كه سوال مشترك بين دو نظام است و از فصل ٥ كتاب طراحي شده است سوالي مفهومي بوده ولي ساير گزينه هاي نادرست تقريبا خيلي از جواب صحيح به دور بوده و دانش اموز با قدري تامل به جواب صحيح ميرسيده است.

سوال ٢٧٩ سوال از فصل دو مشترك بين دو نظام و حفظي و ساده بوده است.

سوال ٢٨٠ كاملا خارج از مباحث كتاب دوازدهم طراحي شده و مربوط به مباحث نظام قديم است و شايد تنها بتوان به مباحث فصل سوم مرتبط دانست.

در مجموع ٦ سوال از فصل اول طراحي شده كه هرچند تعداد زيادي است اما از انجا كه بيشترين مبحث مشترك را بين دو نظام داشته است اين روند قابل پيش بيني بوده است.

فصل دوم كتاب ٥ سوال به خود اختصاص داده و از فصول مهمي مثل ٤،٧،٨ تنها يك سوال مطرح شده كه اين پراكندگي چندان مناسب بنظر نميرسيد .

در مجموع دانش اموزان تنها بايد دو يا سه سوال در ازمون ممكن بود به چالش بر بخورند و از دانش اموزان ترازهاي بالاي ٧٠٠٠ انتظار ميرود كه به ٨٠ درصد سوالات پاسخ صحيح داده باشند.

موفق باشيد

Menu