علی شکوهی: تحلیل درس انگلیسی کنکور انسانی 98- نظام جدید

علی شکوهی: تحلیل آزمون زبان انگلیسی رشته انسانی نظام جدید 1398 از 25 سوال طرح شده

علی شکوهی: تحلیل درس انگلیسی کنکور انسانی 98- نظام جدید

علی شکوهی: تحلیل آزمون زبان انگلیسی رشته انسانی  نظام جدید  1398      

از 25 سوال طرح شده برای داوطلبان انسانی ، چهار سوال اول به گرامر اختصاص داشت که سوال اول از مبحث اعداد ( درس 1 یازدهم) ، سوال دوم از مبحث صفات عالی ( درس 2 دهم ) ، سوال سوم از مبحث جمله واره های وصفی ] ضمایر موصولی[ ( درس 2دوازدهم ) و سوال چهارم از مبحث دنباله سوالی] tag question [  )درس 1 دوازدهم ( انتخاب شده بودند. دو سوال اول گرامری مشکل خاصی نداشت اما انتخاب گزینه ی that برای سوال سوم نوعی کج سلیقگی از سوی طراح محترم محسوب می شود. کلمه ی موصول مناسب برای این سوال where و یا in which است زیرا country به مکان اشاره دارد و به نظر می رسد فقط می بایست با رد گزینه های نادرست به گزینه ی نامانوس that برای این سوال رضایت دهیم!! این مورد، قطعاً نکته ی منفی این سوال از نظر من است. سوال چهارم گرامر نیز اوج غیر منصف بودن طراح محترم را نشان می دهد زیرا در کتاب در مبحث دنباله سوالی مستقیماً به جمله های مرکب و پیچیده پرداخته نشده است و انتخاب گزینه ی درست برای این قبیل سوال ها برای دانش آموزان دبیرستانی کار چندان راحتی نیست. ضمن آن که حتی بین دستور نویسان انگلیسی زبان نیز انتخاب دنباله سوالی برای این قبیل جمله ها مناقشه بر انگیز است و همه ی آن ها دراین موضوع اتفاق نظر ندارند. به نظرم اوج بی سلیقگی طراح محترم در این سوال نشان داده شده است.

از 8 سوال واژگان طرح شده ، واژه های forgive ( درس 1 دوازدهم ) ، demand  ( درس 3 دوازدهم) ، satisfied with ( درس 3 یازدهم ) ، increasingly (درس 2 دوازدهم ) ، convert ( درس 2 دوازدهم ) ،  blessing ( درس 1 دوازدهم ) ، get along ( درس 3 یازدهم ) و ضرب المثل Out of sight , out of mind ( درس 2 دوازدهم ) انتخاب شده بودند. مطابق انتظار تلاش شده بود که جملات سوال طولانی باشد و سطح سوالات واژگانی طرح شده برای گروه انسانی در برخی موارد بالاتر از سطح متوسط بود. در عین حال، در بخش واژگان، سوال چالش بر انگیز خاصی وجود نداشت.

به نظر من واژگان به کار رفته در متن cloze انتخابی بالاتر از سطح واژگانی دانش آموزان رشته انسانی بود و این البته نکته ی منفی برای سوال نیست زیرا قرار است دانش آموزان در تمام رشته ها با استفاده از قواعد متن خوانی و توجه به بافت کلی متن به پاسخ سوال ها برسند. از 5 سوال انتخابی ، 3 سوال به نوعی با مباحث گرامری و تنها دو سوال به واژگان اختصاص داشت و این البته در کنکور های گذشته نیز مسبوق به سابقه بود. از سه سوال گرامری ، متاسفانه دو سوال مربوط به مبحث مجهول اختصاص داشت و این به نوعی نکته ی منفی برای طراح محترم محسوب می شود. کاش گرامرهای دیگری هم پوشش داده می شد! یک سوال گرامر نیز به مبحث فعل مربوط بود. از دو سوال واژگانی ، قید gradually از درس 3 دوازدهم و improve از درس 1 یازدهم  انتخاب شده بودند. در مجموع تست cloze نکته منفی خاصی نداشت و می توان گفت که مطابق انتظار طراحی شده بود.

از دو متن انتخابی و هر یک با 4 سوال (مجموعاً 8 سوال) ، متن اول به موضوعی علمی و زباله های اتمی اختصاص داشت!! کاش در انتخاب متن ها برای گروه های مختلف ، کمی سلیقه ی بیشتر به خرج داده شود و متن ها مطابق با موضوعات مرتبط با هر رشته طراحی شوند.  سوال اول متن مربوط به تشخیص موضوع اصلی پاراگراف یا main idea بود که نوعاً سوالات ساده ای محسوب می شوند. سوال دوم تا حدی نو آوری داشت زیرا در سال های گذشته معمولا از داوطلب می خواستند تشخیص دهد که کدام واژه ها در متن تعریف شده اند اما در این سوال از داوطلب خواسته شد که تشخیص دهد کدام کلمه یا عبارت در متن توضیح داده شده اند و البته سوال چندان دشواری نبود. سوال سوم، دشوار بود و مربوط به جزئیات متن می شد و نیازمند دقت زیاد برای پاسخگویی بود. سوال آخر این متن نیز یک سوال ارجاعی referential بود و از داوطلب می خواست که مرجع ضمیر را شناسایی کند. این سوال نیز به رغم ظاهر ساده اش نیازمند دقت بیشتر بود.

متن دوم هم موضوعی علمی و زیست شناختی داشت و بیشتر مناسب داوطلبان گروه تجربی بود!!! از چهار سوال انتخابی، سوال اول مربوط به تشخیص موضوع اصلی متن ( main idea ) بود و نسبتا ساده طراحی شده بود. سوال دوم مربوط به جزئیات متن می شد و پاسخ دادن به آن به دقت بیشتری نیاز داشت. سوال سوم به تشخیص مرجع ضمیر مربوط بود و این سوال نیز به رغم ظاهر ساده اش ، دقت بالا می طلبید.  سوال آخر نیز سوالی چالش بر انگیز و مربوط به جزئیات متن می شد و سوال نسبتاً دشواری مخصوصا برای داوطلبان گروه انسانی بود.

در مجموع می توان گفت، که سطح سوالات بالاتر از انتظار بود و در یکی دو مورد، نکته های چالشی درخور توجهی داشت.

سربلند و مانا باشید.  

  علی شکوهی مدرس زبان کنکور   

Menu