نکاتی درباره تغذیه کودکان 2 تا 6 ساله

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای کودک هم کاهش می‌یابد بنابراین با توجه به روند رشد کودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می‌کند.

نکاتی درباره تغذیه کودکان 2 تا 6 ساله

هر چند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانه کودک ثابت است.

به گزارش بهداشت نیوز: البته نیاز به انرژی کودکان بر اساس میزان فعالیت فیزیکی آنها متفاوت است. تنوع در برنامه غذایی روزانه کودکان و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی یکی از اصول تغذیه مناسب برای این گروه سنی است و به شکل‌گیری عادات غذایی صحیح در کودکان کمک می‌کند. از این رو در ادامه به 14 نکته که بعد از دو سالگی باید در تغذیه کودکان به آن توجه داشته باشید اشاره می‌شود
١) از غذاهای متنوع خانواده شامل پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزدانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها) به کودک بدهید.
٢) حتما سبزی‌های سبز تیره و نارنجی و میوه‌های زرد و نارنجی که منابع غذایی ویتامین A و C هستند در وعده‌های غذایی کودک بگنجانید.
٣) در هر وعده به اندازه یک لیوان کامل ((۲۴۰ سی سی) به کودک غذا بدهید.
٤) در هر روز باید به کودک ۳ وعده غذا داده شود.
٥) هر روز ۲ - ۱ بار میان‌وعده در بین غذاهای اصلی در اختیار شیرخوارتان بگذارید. میان وعده غذایی باید از بین گروه‌های اصلی غذایی انتخاب شود. شیر (به‌ویژه قبل از خواب)، بیسکویت، میوه‌ها، کلوچه، خرما و میوه‌های خشک انتخاب‌های بسیار خوبی برای میان‌وعده کودکان هستند. توجه داشته باشید که مصرف برخی میان‌وعده‌ها، مانند چیپس، پفک، غلات حجیم شده و به طور کلی تنقلات بی‌ارزش علاوه بر تغییر ذائقه کودک و افزایش احتمال ابتلای وی به بیماری‌های غیر واگیر در سنین بزرگسالی با تاثیر بر اشتهای کودک و در نهایت تمایل کمتر او به وعده‌های اصلی می‌توانند بر سرعت رشد کودک و به خصوص افزایش مطلوب قد تاثیر منفی داشته باشند. در ضمن میان وعده را 5/1 تا ۲ ساعت قبل از وعده اصلی به کودک بدهید.
٦) اگر کودک به ماده غذایی آلرژی دارد، باید از برنامه غذایی کودک حذف و جایگزین مناسب قرار گیرد.
٧) مصرف روزانه آب میوه تازه نباید بیشتر از ۱۲۰ تا ۱۸۰ سی‌سی باشد.
٨) کودک را به مصرف آب آشامیدنی در طول روز تشویق کنید.
٩) هر غذای جدیدی را که می‌خواهید به کودک بخورانید حداقل باید ۸ الی۱۰ بار به او این غذا را بدهید تا بالاخره آن را بپذیرد. چنانچه کودکتان از خوردن غذای جدید امتناع می‌کند، چندین بار کمی از آن غذا را به کودک پیشنهاد کنید. به او نشان دهید که خودتان غذا را دوست دارید.
١٠) در طول مدت غذا خوردن با کودکتان بنشیند و با او صحبت کنید، به چشمان او نگاه کنید و او را ترغیب به غذا خوردن کنید.
١١) به کودک در ظرف‌ها و کاسه‌های جدا غذا بدهید.
١٢) حواستان باشد غذا خوردن کودک همراه با حواس پرت کردن، تشویق و تنبیه نباشد. در هنگام غذاخوردن کودک نیز باید تلویزیون را خاموش کنید.
١٣) کودک را مجبور به خوردن نکنید، سهم او را واقع بینانه، با توجه به سن، جنس و سطح فعالیتش به او بدهید. همانطور که او رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود مقدار غذای او را افزایش دهید.
١٤) کودک حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی انجام دهد.

منبع :

Menu