شرح زیبایی‌های هفشجان(چهارمحال و بختیاری) از دید رتبه96 تجربی

ملیکا جیدر زاده به توصیف جاذبه‌های گردشگری شهر هفشجان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری می‌پردازد

شرح زیبایی‌های هفشجان(چهارمحال و بختیاری) از دید رتبه96 تجربی

ملیکا حیدرزاده از هفشجان

رتبه۹۶ منطقه۲ - دانشجوی پزشکی تهران

هفشجان، شهری است باستانی در استان چهارمحال و بختیاری که در بخش مرکزی و ۱۵ کیلومتریجنوب غربی شهرستان شهرکرد و در دامنه‌ی «رشته کوه جهان‌بین» قرار گرفتهاست. باستان‌شناسان پیشینه‌ی این شهر را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند و معتقدند که این سرزمین تااواخر حکومت صفویه به عنوان یکی از مراکز مهم و قابل توجه در منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری بودهاست.همچنین این شهر در گذشته یکی از مراکز مهم شیرتراشی بوده و امروزه به مرکز شیرهای سنگی شهرتیافته است. در حال حاضر نیز می‌توان تعدادی از این سنگ‌‌تراش‌های کهن را که قدیمی‌ترین آن‌هامتعلق به دوران صفویه است در قبرستان‌های تاریخی هفشجان مشاهده کرد.پیشه‌ی اکثر مردان این شهر جوشکاری است و شهر هفشجان، قطب جوشکاری ایران محسوب میشود وجوشکاران هفشجانی بسیاری از پروژه های خطوط انتقال گاز ایران و حتی خارج از ایران را با مهارت وتوانایی خود به اجرا رسانده اند.

در سفر به هفشجان از چه مکان هایی دیدن کنیم؟

۱. کتیبه گر نوشته هفشجان:این اثر تاریخی که به عنوان کهن‌ترین کتیبه گر نوشته در استان شناخته می‌شود، در «کوه جهان بین»، بردیواره‌ی صخره‌ای کوه و در میان حومه‌ی شهر قرار گرفته است و قدمتی بالغ بر ۲هزار سال دارد‌.جالب است بدانید که در مجاورت این اثر باستانی، آثاری باقیمانده از راهی سنگ‌چین نیز مشاهده می‌شودکه باستان‌شناسان معتقدند این آثار متعلق به اولین مسیر ارتباطی است که از آن به عنوان راهی برای انتقالفرهنگ و تمدن شوش و دشت خوزستان به محیط تمدن باستانی اسکندری هفشجان یا همان «شاهراهدزپارت» (شاهراه خوزستان به اصفهان که به راه دسپارت مشهور است و از هفشجان عبور می‌کرد)استفاده شده است.


 ۲.گردشگاه چشمه زنه هفشجان:یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان هفشجان، «منطقه‌يگردشگری چشمه زنه» است که در فاصله‌ی دو کیلومتری از این شهر، ۲۰ کیلومتری از شهرکرد و دردامنه‌ی رشته کوه جهان‌بین قرار گرفته است. طبیعتی چشم‌نواز با دیدنی‌های منحصربه فرد و چشم‌گیرکه نظر هر مسافر و تماشاگری را به خود جلب می‌سازد. این منطقه‌ی گردشگری، به آب معدنی وگل‌های لاله‌ی واژگون نیز در سراسر ایران و جهان شهرت دارد.برای تامین میزان قابل توجهی از آبمورد نیاز کشاورزان، مسئولین شهر سدی را روی چشمه‌ی آب معدنی احداث کرده‌اند.

۳-غار جهان بین ۴-چشمه وقت و ساعت ۵-کوه جان بین ۶-آجر نوشته عیلامی میانه ۷-گورستان تاریخی بزلر و ... .

همچنین می توانید جهت اطلاع از خدمات پشتیبانی ویژه با شماره 02186121706 تماس حاصل نمایید و یاعدد 6 را به  5000116463  ارسال نمایید .

کانال پشتیبان ویژه ها :   
vipposhtiban@ را در تلگرام جستجو نمایید یا روی لینک عضویت در کانال پشتیبان ویژه کلیک نمایید.
Menu