خلاصه ای از درس 2 علوم چهارم دبستان

سلام به همه‌ی شما دانش آموزان عزیز به ویژه کانونی‌های عزیز وقتی کم کم به اسفند ماه نزدیک می‌شویم،سوال خیلی از دانش آموزان این مسئله می‌شود که چگونه برای ایام آخر سال و

خلاصه ای از درس 2 علوم چهارم دبستان

مخلوط ها در زندگی امروزه بسیار کابرد دارد و به فراوانی دیده می شود. تمام غذا هایی که شما میل می کنید همگی مخلوط هستند.

مخلوط ها از چند ماده ی متفاوت به وجود آمده اند.مخلوط ها همواره از مواد جامد ساخته نمی شوند. مخلوط ها انواع مختلفی دارند. انواع مخلوط ها را می توان به صورت مایع در مایع ، جامد در مایع و جامد در جامد دسته بندی کرد.گاهی اوقات می توان انواع مخلوط ها را از نظر میزان شفافیت و ته نشینی نیز دسته بندی کرد.

وقتی ذراتی که در آب یا مایع دیگری حل می شود و این ذرات به آرامی در بین ذرات آب یا آن مایع به طور کاملا یکنواخت قرار می گیرد می گویند که یک مخلوط یکنواخت یا محلول تشکیل شده است.به عبارت دیگر هر گاه ماده ای را در اب حل کنیم و مخلوط شفاف به دست آید، در واقع یک محلول به دست آمده است.

اندازه ی ذرات  دمای آب یا مایع در میزان و سرعت حل شدن تاثیرگذار است.

هرچه اندازه ی ذرات ریزتر باشد یا دمای آب و مایع بالاتر باشد،میزان حل شدن ماده در آب بیشتر می باشد. در این باره می توانید دو فعالیت که در صفحات 10 و 11 آمده است را بررسی کنید.

می توان ذرات تشکیل دهنده ی مخلوط ها را به روش های مختلفی از هم جدا کرد.

در کتاب درسی دو روش عبور از صافی و تبخیر مطرح شده است.

برای جدا کردن اجزای مخلوط جامد در مایع مانند محلول آب و نمک می توان از روش تبخیر و برای جدا کردن بعضی از مخلوط ها مانند مخلوط آب و خاک میتوان از روش عبور از صافی استفاده کرد.


Menu