گفتگو با سیدشایان شجاعی: رتبه 8 کنکور تجربی 97

انسان‌ها را رویاهای ایشان و بعدها، هدف‌های روشن و مشخص شان به پیش می‌برند و در ناملایمت‌ها استوار باقی نگاه می‌دارند... رویاها و اهداف تو برای تحصیل و اشتغال در علوم تجرب

گفتگو با سیدشایان شجاعی: رتبه 8 کنکور تجربی 97

مصاحبه با سیدشایان شجاعی  

  رتیه ی 8 کشوری علوم تجربی کنکور سراسری 1397 از مشهد



انسان ها را رویاهای ایشان و بعدها، هدف های روشن و مشخص شان به پیش می برند و در ناملایمت ها استوار باقی نگاه می دارند... رویاها و اهداف تو برای تحصیل و اشتغال در علوم تجربی و علوم پزشکی چیست و تا به کجا خواهد بود؟ (از کودکی تا به حال)

اهداف من از دوران کودکی با کانون دوست داشتم پزشک بشم و امیدوارم بتوانم در رشته تجربی موفق بشم بتوانم در تخصص به جاهای عالی برسم و سهم خودمو در جامعه ادا کنم .


از چه زمانی و چگونه به این باور رسیدی که باید این مسیر را در پیش بگیری و تو می توانی موفّق بشوی؟

برنامه ریزی من در مورد هدف رتبه از تابستان پیش شروع کردن بعد از اینکه فهمیدم معدل نهاییم 20 شده


از دوران کودکی تا به اکنون، چه کسانی در خانواده و مدرسه و در دوستان و آشنایان تاثیری جدّی بر روی تو گذاشتند و ایشان را در موفقیّت خود سهیم می دانی؟ ایشان چگونه به تو انگیزه دادند و کمکت کردند؟

کل اعضا خانواده و دوستان خوبم با تمام وجود


پدر و مادر به غیر از نقش حمایتی و روحیه بخش خود در چه موارد ویژه ی دیگری به تو کمک کرده اند تا به این جا برسی و موفق شوی؟ لطفا مثال هایی از این موارد را ذکر کن.

به طور کامل زمینه مناسبی برای درس خواندن من فراهم شد


عمده ی فعالیت های تو در زمینه های غیر درسی شامل چه مواردیست؟ چه قدر وجود این فعالیت ها را به عنوان عامل ایجاد تعادل و شادابی برای کیفیت و بهبود فعالیت های جدّی درسی لازم می دانی؟ لطفا توضیح بده و مثال بزن.

من به هنر وساز و ورزش را دوست دارم . من هرهفته مخصوصا هفته های آهر 1 یا 2 ساعت می دویدم و این باعث می شد انرژی تخلیه بشه و بازده خودم را بالاببرم


بهترین خاطره ی تو از کل سال کنکورت چیست؟ و چرا برایت اهمیّت دارد؟

بهترین خاطره رتبه اول شدن من در یک آزمون کانون بود وبه هدفم رسیدم


دستاوردهای درسی و تحصیلی (شامل رتبه ها و مقام ها و...) تو در دوران تحصیل کدامند؟ کدام یک برایت باارزش تر و مهمتر است؟ چرا؟

جدا از اینکه کنکور که به نظرم بهترین رتبه دوران زندگی انسان است ، ولی فکرکنم یکی از دستاوردهای مهم بنده در سال کنکور بود که بعد 3 ، 4 تا آزمون با افت شدید توانستم انگیزه خودم را ادامه بدم به روش های آزمونی که بدست آوردم و توانستم در جلسه کنکور از آن بهره ببرم و روش های مطالعه که در دوران کنکور بدست آوردم افتخار می کنم


آیا در طول این سال ها،زمان هایی نیز پیش آمد که احساس سردرگمی یا خستگی و ناامیدی کنی؟ در این صورت چگونه با خودت کنار آمدی و موضوع را حل کردی؟ چه کسانی تو را در این مهم یاری نمودند و چگونه؟

بله من افت و خیزهای زیادی در طول سال داشتم و توکل برخدا و کمک خانواده و دوستان از سد آنها عبور کردم


هیچ وقت شد که در رقابت کنکور، کار را تمام شده فرض کنی و توقف داشته باشی؟پیش آمد که غرور باعث کم کاری یا سهل انگاری تو شود؟ در این وضعیت ها چگونه خود را مدیریت کردی؟

خیر من چون هدف بزرگی داشتم از کارم دست نمی کشیدم وسعی کردم کسانی که در شرایط بد تر من نتیجه بهتر می گرفتند


از چه زمانی و چگونه با کانون و آزمون های کانون آشنا شدی؟ مجموعا چند سال و چند آزمون؟ اصلا چه شد که به کانون آمدی؟

از دوم دبیرستان ولی از سوم آزمون ها دو جدی گرفتم و پیش از آزمون ها استفاده کامل کردم 43 آزمون


دلیل حضور مداوم شما در آزمون‌های برنامه‌ای کانون چه بود؟

کمک کردن به برنامه درسی 


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردید؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌اید، دلایل این پیشرفت چه مواردی بوده است؟

از 6800حدودا در دوم دبیرستان برنامه ریزی درست و داشتن هدف و پشتکار


حضور در آزمون های برنامه ای کانون و تفاوت آن با سایر آزمون های عمدتا سنجشی و آزمایشی چه پیامدهایی برای تو داشت و در خلال این آزمون ها به چه تجربیات مثبت و مهارت هایی دست یافتی؟

مدیریت آزمون


همان طور که می دانی عیار شرکت کنندگان در هر آزمون، معیار مهم تری برا ی قیاس و قضاوت عملکرد، نسبت به تعداد شرکت کنندگان آن آزمون است. آیا واقعا حضور مستمر و رقابت در آزمون های کانون با بالاترین جامعه ی آماری کشور و عیار بالاتر شرکت کنندگان آن (اغلب رتبه های برتر و دانش آموزان زرنگ در کانون آزمون می دهند و رقابت می کنند) و البته تعداد بیشتر این آزمون ها، منجر به پیشرفت و رضایت تو شد و یا برعکس خود یک عامل استرس زا و خسته کننده بود؟ چگونه خود را تحلیل و مدیریت می کردی و به رقابت ادامه می دادی؟

حضور مستمر باعث تقویت انگیزه و حفظ پشتکار شد


چرا از تابستان در آزمون ها حضور داشتی؟ آیا واقعا این موضوع که حضور در آزمون های تابستان و پرداختِ نگاه به آینده در کنار نگاه به گذشته در برنامه ی آزمون های تابستانی باعث پیشرفت در باقی ایّام سال می شود، صحّت دارد؟ در مورد تو چگونه بود و به چه نتایجی منجر شد؟

من در تابستان چون پایه نسبتا ضعیفی داشتم بیشتر وقتم به پایه گذاشته شد


در چرا هیچ وقت در آزمون ها غیبت نمی کردی؟ استدلال تو چه بود؟ متاسفانه برخی از دانش آموزان در ایّام امتحانات در آزمون ها شرکت نمی کنند. آیا تو بین برنامه ی مدرسه ، فعالیت های تشریحی ، امتحانات و آزمون های تستی کانون، تفکیک قائل هستی؟ در غیر این صورت چگونه در ایّام امتحانات دچار مشکل نمی شدی؟

من بیشتر  وقت خودم را به کنکور و کانون اختصاصی داده بودم و بقیه مسائل در حاشیه های آن بود


در مورد مهارتِ آزمون دادن و استراتژی ها و تکنیک های شخصی سازی شده ی خودت در آزمون ها چه مواردی را می توانی ذکر کنی که مفید واقع شده اند؟

مهارت های آزمون دادن و همچنین روش های مطالعه به نظرم باعث تفاوت رتبه ها می شود


چه اطلاعات و استفاده های مفیدی از کارنامه ی آزمون های کانون که بلافاصله در عصر آزمون منتشر می شود، داشتی؟ آیا از سایر کارنامه ها و اطلاعات مفید جعبه ابزار کارنامه در صفحه شخصی خودت در سایت کانون نیز استفاده کردی؟ مفیدترین نمونه را ذکر کن.

بیشتر از کارنامه اصلی استفاده می کردم


مجله ی آزمون ، سایت کانون و کانال های  تخصصی مقاطع کانون را هم بررسی می کردی و مطالعه داشتی؟ بیشتر  شامل چه مواردی می شد؟

بیشتر مجله آزمون مطالعه کردم


آیا قائل به برنامه ریزی شخصی و ثبت عملکرد در دفتر برنامه ریزی بودی؟ چرا این موضوع را مهم و مفید می دانی؟

بله بنده برنامه ریزی برای خودم می کردم و باعث هدفمند شدن خواندم می شد



از بین مجموعه کتاب های سه سطحی کانون، چه کتابهایی داشتی و کدام ها را  برای خود مفیدتر  دیدی؟

بیشتر اختصاصی داشتم و زیست کتاب خوبی بود


یک از متُد نسبتا جدید اصول مطالعه و یادگیری، یادگیری به روش بازیابی است که در کنار تقویت مهارت های فراشناخت از جمله رویکردهای نوین و موثری است که اثر مفید و تمایزساز آن کاملا اثبات شده است. آیا تو هم از روش بازیابی استفاده می کردی؟

بله استفاده می کردم برای بعضی دروس خاص


برنامه و روش تو برای مرور و تحلیل آزمون، پس از هر آزمون چگونه بود؟

بعد هر آزمون بعد استراحت و ورزش به تحلیل سوال به سوال آزمون می پرداختم


شعار همیشگی کانون، برنامه ریزی ، خودآموزی و خودباوری است... در طول دوران حضور خودت در کانون تا به چه میزان از این شعارها برای تو محقّق شد و بهترین دستاورد شخصی و شخصیتی خود از آزمون های کانون را چه می دانی؟

فکر کنم تا حدود زیادی توانایی کنترل برخورد و حفظ اعتماد به نفس و حفظ تمرکز به کمک روش های مختلفی که یاد گرفتم.


در طول آزمون های سالی که گذشت، همیشه تو در بین ترازهای برتر کشوری هر آزمون حضور داشتی... آیا برای رقابت، رقیبان اصلی خودت را رصد همیشگی می کردی و بر روی نقاط ضعف و قوّت ایشان سرمایه گذاری داشتی؟ مثالی ذکر کن.

خیر من سعی می کردم بیشتر روی درصدهای خودم تمرکز کنم



آیا در روزهای پایانی و روز و شب قبل از کنکور، همچنین در هنگام جلسه ی کنکور، دچار مشکلی شدی و مورد جدیدی برایت پیش آمد یا خیر؟ در این صورت چگونه به خودت مسلط شدی و به کارت ادامه دادی؟

روز قبل کنکور به آرامش پیش رفت و خواب نسبتا راحتی داشته باشم ولی در جلسه کنکور در راهرو قرار گرفتم. در صورتی که در طول سال در آزمون ها هر موقع در راهرو بودم ، جای خود را تغییر می دادم . ولی توانستم در جلسه کنکور  خودم را کنترل کنم.


انتخاب تو برای تحصیل در دانشگاه، چه رشته ای است و کدام دانشگاه خاص؟ ملاک های اصلی تو برای این انتخاب، غیر از علاقه، شامل چه دلایل دیگری است؟

پزشکی دانشگاه تهران دانشگاه مناسب حوزه کاری مناسب خصوصیات فردی مناسب به کار پزشکی


و نهایتا این که مهم ترین ویژگی شخصیت آموزشی خودت را چه می دانی و چگونه به این مهم دست یافتی؟

اعتماد به نفس و باور داشتن به روش ها و نقشه هایم برای ادامه کار با توکل برخدا و دیدن نتایج و باور داشتن




Menu