آیا استفاده از گوشی باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟

اگر عبارت «خوابم نمی‌برد» را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید، به‌کلی نوشتار برمی‌خورید که توسط افراد گرفتار بدخوابی ارسال شده‌اند.

آیا استفاده از گوشی باعث خواب‌آلودگی می‌شود؟

اگر عبارت «خوابم نمی‌برد» را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید، به‌کلی نوشتار برمی‌خورید که توسط افراد گرفتار بدخوابی ارسال شده‌اند. بعضی‌ها وقتی خوابشان نمی‌برد، گوشی‌شان را برمی‌دارند و شروع به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و حتی بقیه را از این مشکلشان باخبر می‌کنند. پیدا کردن درمان بی خوابی در شبکه‌های اجتماعی، مانند نوشیدن آب دریا برای رفع تشنگی است! چرا؟ چون استفاده از دستگاه‌های الکترونیک و خیره شدن به آن‌ها، خود باعث می‌شود به خواب نروید.

اتاق خوابتان باید جایی برای آسودگی باشد. هر چیزی که سرگرم کننده است یا به کارتان مربوط است، جایی در اتاق خواب ندارد. تلویزیون، لپ‌تاپ، گوشی و کنسول‌های بازی را یا باید خاموش کنید یا اصلاً در اتاق خوابتان نبرید. اگر بدخواب هستید، حتماً این توصیه را رعایت کنید.

اگر آخر شب در معرض ضعیف‌ترین نور هم قرار بگیرید، چرخه شبانه‌روزی بدنتان دچار اشکال می‌شود. پس بهتر است گوشی‌تان را خاموش کنید تا حتی نور اعلان آن هم در خوابتان اختلال ایجاد نکند.

پرهیز از رفتارهای زیر نیز به خواب بهتر کمک می‌کند:

ماندن در تخت خواب: اگر خوابتان نمی‌برد، به‌جای اینکه به سقف خیره شوید، به مکان کم نوری بروید و کمی مطالعه کنید یا به آهنگی آرام گوش دهید. نوشیدن شیر و چای بابونه نیز به خواب بهتر کمک می‌کند.

روشنایی: چراغ‌های پرنور باعث کاهش غلظت ملاتونین (هرمون خواب) می‌شوند. بنابراین تا جایی که می‌توانید اتاق خوابتان را تاریک کنید.

نگرانی: اگر ذهنتان درگیر و نگران باشد، نمی‌تواند به خواب برود. سعی کنید درگیری‌های ذهنی خود را بر کاغذ بیاورید تا دیگر نگران فراموش‌شدن آن‌ها نباشید. با یادداشت کردن افکارتان، ذهنتان به صورت ناخودآگاه آن‌ها را به فراموشی می‌سپارد چون مطمئن است که می‌تواند برای مرور مجددشان به یادداشت مراجعه کند.

بنابراین اگر دفعه بعد به بی خوابی دچار شدید، به‌جای اینکه بلافاصله گوشی خود را بردارید و با پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی، اوضاع را بدتر کنید، برخیزید و در فضایی آرام، کمی مطالعه کنید، به آهنگ ملایمی گوش دهید و چای بابونه بنوشید. شاید پیروی کردن از این توصیه‌ها ابتدا دشوار باشد، ولی با گذشت زمان و تجربه کردن تأثیر استثنایی آن‌ها، قطعاً طرفدارشان خواهید شد و آن‌ها را به دوستانتان نیز توصیه خواهید کرد.

مترجم: جواد تمنانلو

منبع:

https://sleepcouncil.org.uk/do-you-check-your-social-media-when-you-cant-sleep-dont/

Menu