آشنایی با رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در شاخه کاردانش

رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

آشنایی با رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در شاخه کاردانش

رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار دارد.

معرفی رشته

پیشرفت و توسعه صنعتی و افزایش مبادلات تکنولوژیکی بین کشورها، به خصوص در قرن بیستم، پیدایش و تکامل زبان جدیدی به نام نقشه‌کشی را موجب شده است که با استاندارد کردن قواعد و مبانی آن توسط مؤسسه ISO و تلاش‌های بی‌وقفه طراحان و صنعتگران مدارج ترقی را پیموده است.

امروزه نقشه‌کشی با دخالت وسایل مدرن و بهره‌گیری از افزارهای جدید به صورت بازویی قدرتمند صنایع را رهبری می‌کند. تنها توجه به این نکته که روزانه حجم عظیم از محصولات صنعتی تولید می‌شود که هرکدام نیاز به نقشه‌های بسیار دقیق و گویا دارند شاهد این مدعاست. بدین ترتیب این زبان به متخصصانی نیاز دارد که با اصول و قواعد آن به درستی آشنا بوده، بتوانند ایده‌ها و طرح‌های مبتکران را با دقت لازم به روی کاغذ بیاورند. بنابراین نقشه در هر نقطه‌ای از دنیا که ترسیم شود، در هر نقطه دیگر قابل خواندن و ساخت خواهد بود.

نقشه‌کشی صنعتی در اصل، زبان بین‌الملل صنعت است که معرفی و ساخت قطعات و ارائه طرح‌های گوناگون صنعت تنها توسط آن امکان‌پذیر است و پل ارتباطی بین طراح و سازنده است.

دانش‌آموزان در این رشته با طراحی وسایل و قطعات جدید برای دستگاه‌های مختلف فنی آشنا می‌شوند و درنهایت ترسیم نقشه‌های صنعتی را پیدا می‌کنند.

آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در طی دوران تحصیل با دروس نقشه‌کشی درجه 2، نقشه‌کشی و طراحی به کمک رایانه (اتوکد)، و نرم‌افزارهای Solid Works و Inventor به اضافه 52 درس عمومی آشنا می‌شوند.


آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌ها و کارخانجات تولید قطعات در هر زمینه‌ای از جمله لوازم خانوادگی، لوازم صنعتی و خودروها فعالیت کنند، در شرکت‌های طراح قطعات فعالیت نمایند، در مراکز آموزشی به تدریس نقشه‌‌کشی و آموزش نرم‌افزارها بپردازند، در مراکز قالب‌سازی فعالیت نمایند؛ همچنین به عنوان رابط بین طراح‌ و تولیدکننده، رابطه بین مهندس و کارگر، کمک سرپرست کارگاه نقشه‌کشی و غیره به فعالیت بپردازند.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از گذراندن 96 واحد درسی از طریق کاردانی پیوسته در یکی از دانشکده‌های فنی حرفه‌ای، جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد با آزمون یا براساس معدل به صورت پودمانی پذیرش می‌شوند.

ساعت آموزش

رشته «نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 53 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «نقشه‌کشی صنعتی درجه 2 متشکل از 7 واحد نظری و 13 واحد عملی»، «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «نقشه‌کش و طراح به کمک رایانه متشکل از 7 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «کارور Solid Works متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «کارور Inventor متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

منبع :

Menu