مجتبی دادبام:تحلیل درس هندسه و گسسته کنکور 96

در زیر آقای مجتبی دادبام تحلیل از درس هندسه و گسسته کنکور 96 ارایه کردند

مجتبی دادبام:تحلیل درس هندسه و گسسته کنکور 96

درود بر دوستان نازنين

كنكور سراسري ٩٦ هم برگزار گرديد. در دو بخش به تحليل آن خواهم پرداخت

نگرش اول: نگاه ذره بيني به تك تك سؤالات

١٤٣- براي اولين بار چنين مدل سؤالي مطرح گرديده است ولي به روش استقرايي به سادگي قابل حل بوده است. يعني داوطلب با وجود اينكه با مدلي نو از سوال روبرو شده است به سادگي مي تواند بر اين سؤال پيروز شود.

١٤٤- سوال اصل لانه كبوتري مطرح شده شايد به سؤالات سالهاي قبل شباهت نداشته باشد ولي در كتب كمك آموزشي همانند آن بسيار ديده مي شود ( به عنوان مثال در كتاب سه سطحي سؤال همانند اين سؤال چند مورد خاص وجود دارد ). ولي استنباط بنده اين است كه درصد بالايي از دانش آموزان با تراز بالا هم در مواجهه با اين سؤال، از حل آن صرف نظر كرده باشند

١٤٥- نمونه ي آسانتر اين سوال در كنكور سراسري به طور دقيق يكبار مطرح شده بود كه زمان كمتري از اين تست نياز داشت. اما منطق اين تست فقط داشتن حوصله و صرف زمان بوده است و گرنه خلاقيت خاصي در حل نمي طلبيده.

١٤٦- عزيزاني كه تمارين كتاب جبر و احتمال را حل كرده اند، همانند اين سؤال را زياد ديده اند.

١٤٧- تست مطرح شده از احتمال كلاسيك بسيار ساده بوده و فقط بايد ميدانستيد كه

P(A)=n(A)/n(S)

همين و بس :

١٤٨- قطعن تمام دوستان همكار من بارها به داوطلبان فرموده اند كه براي موفق بودن در تست احتمال در فضاهاي پيوسته فقط كافي است ١٩ تمرين صفحات ١٠٩، ١١٠ و ١١١ كتاب جبر و احتمال را حل كرده باشيد. اين سؤال نيز از همان سه صفحه كپي برداري شده و به سادگي قابل حل است.

١٤٩- اين تست دقيقن تست كنكور سراسري ٨٩ بوده و دوباره تكرار گرديده است. بارها در برنامه هاي تلويزيوني و در كلاس ها خدمت عزيزان عرض كرده ام كه گراف ٣-منتظم مرتبه ي ٦ بسيار مورد وثوق طراحان كنكور سراسري قرار گرفته است.

١٥٠- شمارش تعداد رأسهاي درجه يك در درخت از مباحث جذاب درخت بوده كه به روش كلاسيك شايد حدود ١ دقيقه داوطلب را به خود اختصاص دهد ولي با روش اختصاصي اي كه وجود دارد در مدت ٥ ثانيه به سادگي ميتوانستند به عدد ١١ برسند. اين روش رو در آخرين برنامه تلويزيوني ونوس تحت عنوان "جادوي درخت" آموزش داده ام و اين تست عينا در آن برنامه مطرح گرديده. ( از طريق آپارات يا گوگل به سادگي به فيلم برنامه ي ياد شده ميتوان دسترسي پيدا كرد )

١٥١- اين نوع سؤال، مرسوم ترين نوع سؤال از مبحث مبنا ميباشد كه در كنكور سراسري هم از اين تيپ سؤال بارها مطرح گرديده و اتفاقن در كتاب سه سطحي بالغ بر ٥ سؤال همانند اين سؤال و از اين ايده آورده ايم.

١٥٢- سؤال مطرح شده از مبحث "اعداد اول" دقيقن همانند آخرين سؤالي است كه از همين مبحث در دهه ٩٠ در كنكور سراسري طرح شده است. با اين تفاوت كه عدد مطرح شده در كنكور امسال (عدد ٤٨) بسيار آسانتر ميباشد. فكر ميكنم تمام دانش آموزان رشته ي رياضي اين تست را قطعن با عدد ١٦ يا ٢٤ در كتابها ديده باشند.

١٥٣- بايد از طراح عزيز كنكور سراسري بابت طرح اين منظر از سؤال تشكر كرد. اين نوع سؤال در دهه ٧٠ بسيار مرسوم بوده ولي در آن سالها به دليل كم سليقگي در خواسته ي سؤال و طرح گزينه هاي عددي، داوطلبان با عددگذاري به حل ميپرداختند و بسيار مرسوم شدن بود كه به ساده انگارانه به داوطلبان راهنمايي ميشد كه با عدد دهي اين نوع تست حل گردد، حال آنكه طراح نازنين كنكور امسال با طرح گزينه هاي باهوش تا حدود بسيار زيادي راه را بر اينگونه روش هاي بازاري بسته اند:🏻

١٥٤- باز هم مبحث تركيبيات و مبحث " توزيع اشياء يكسان در جعبه هاي متمايز". مخرج كسر، تعداد دسته جوابهاي صحيح نامنفي و صورت كسر، تعداد دسته جوابهاي طبيعي را طلب كرده است. دانش آموزان عزيز من ميتوانستيد با روش موسوم به "توپ و مرز" كه بارها در تلويزيون مطرح كرده ام در زمان زير ١٠ ثانيه به گزينه ١ رسيده اند.

١٥٥- سؤالي تركيبي از مباحثِ مدلِ احتمال شرطي و احتمال در فضاهاي غير هم شانس رو به روي داوطلبان قرار گرفته و تنها دانشِ لازم براي حل آن دانستن فرمول احتمال شرطي است كه قطعن تمام داوطلبان با آن آشنايي دارند.

نگرش دوم: نگاه كلي به سؤالات رياضيات گسسته و جبر و احتمال

به لحاظ بودجه بندي كاملن سؤالات همانند تمام (يا بهتر است عرض شود اغلب) سالها بوده است. دقيقن منطقِ ٥٠ درصد سؤال آسان، ٣٠ درصد متوسط و ٢٠ درصد سخت رعايت شده. ٣٠ درصد متوسط سؤالها زمانبر بوده اند كه ميتوان با ذخيره زمان از سؤالهاي آسان، مشكل كمبود زمان را مرتفع نمود.

در نهايت بايد گفت آزموني برگزار شده كه داوطلبان تمام سطوح كاملن توانسته اند به اندازه ي سطح علمي خود درصد كسب كنند.

به عنوان كسي كه ٢٠ سال رياضيات گسسته را تدريس نموده ام از طراح عزيز كنكور سراسري تشكر فراوان دارم و به داوطلبان عزيزم هم خدا قوت گفته و برايشان آرزوي بهروزي و شادي و موفقيت روز افزون دارم


با تشكر فراوان

مجتبي دادبام

١٥ تيرماه ١٣٩٦


Menu