با ترین‌های گردشگری ایران آشنا شوید

در این فهرست بیش از 10 عنوان از ترین‌ها در ایران وجود داشت...

با ترین‌های گردشگری ایران آشنا شوید


 ايران اما محل خيلي از ترين‌هاست و بسياري آن را نمي‌دانند. در اين فهرست بيش از 10 عنوان از ترين‌ها در ايران وجود داشت، بنابراين برخي از آنها را خارج از مطلب اصلي آورديم. خواندنشان خالي از لطف نيست.

 

عظيم‌ترين‌بناي‌ سنگي‌جهان

ساخت تخت جمشيد يا آن‌طور که در کتيبه‌ها ثبت شده شهر مردمان پارسي، در 55 کيلومتري شمال‌شرق شيراز و مقابل جلگه مرودشت در سال 518 قبل از ميلاد به دستور داريوش اول آغاز شد و جمعا حدود 120 سال به طول انجاميد. اين مجموعه عظيم با مساحت 135 هزار مترمربع، بزرگ‌ترين مجموعه باشکوه هخامنشي است که همه از سنگ ساخته‌شده.

ترين‌هاي گردشگري ايران

جالب است بدانيد ميان سنگ‌ها هيچ‌گونه ملاتي استفاده نشده و سنگ‌ها به يکديگر چفت شده‌اند. البته در برخي موارد بست‌هاي آهني معروف به دم چلچله‌اي مورد استفاده قرار گرفته است. مجموعه تخت جمشيد شامل هفت کاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلکان‌ها،‌ ستون‌ها ‌و دو آرامگاه سنگي است.

 

گرم‌ترين نقطه‌کره‌زمين

بيابان لوت در 80 کيلومتري شمال شهداد ، تپه‌اي مملو از گدازه‌هاي آتشفشاني با مساحتي معادل 480 کيلومتر مربع که گندم بريان مي‌خوانندش و گاه نيز ريگ سوخته، گرم‌ترين نقطه کره زمين است با دمايي معادل 67 درجه سانتي‌گراد در سايه! در گندم بريان در فضايي با طول 200 کيلومتر و عرض 150 کيلومتر هيچ نوع زندگي جريان ندارد و شرايط به گونه‌اي است که علاوه بر گياهان و حيوانات، حتي باکتري‌ها نيز توان زنده ماندن ندارند. در نتيجه اجساد تجزيه نشده و فقط بر اثر تابش خورشيد خشک مي‌شوند.

ترين‌هاي گردشگري ايران

تا پيش از کشف اين منطقه توسط پروفسور کردواني تصور مي‌شد صحراي ليبي در شمال صحراي آفريقا با 57.7 درجه سانتي‌گراد گرم‌ترين نقطه کره زمين باشد؛ اما اکنون گندم بريان است. اگر قصد سفر به قطب گرمايي کره زمين را داريد، بين آبان تا فروردين بارسفر ببنديد.

 

بلندترين برج آجري جهان

برج يا گنبدقابوس سال 375 خورشيدي به دستور قابوس بن وشمگير از پادشاهان آل زيار در جرجان (گنبدکاووس فعلي) پايتخت اين حکومت به دليل آرامگاه وي ساخته شد.

ترين‌هاي گردشگري ايران

اين بنا با آجرهاي دنباله‌دار وملات و به شکل يک استوانه چندوجهي ساخته شده است که شامل پي و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطي است. برج قابوس بر فراز تپه خاکي که حدود 15 متر از سطح زمين بلندتر است، قرار دارد. ارتفاع برج 55 متر است که با احتساب بلندي تپه، در مجموع 70 متر ارتفاع از سطح زمين دارد.

 

از دل کوه نمکدان، يک جريان آب زيرزميني هميشگي مي‌جوشد که راه را به بيرون گشوده و پس از حل‌کردن نمک در راه خود، به شکل چشمه‌ نمک در دامنه‌ کوه نمايان مي‌شود. اين چشمه در گودال روبه‌روي خود، حوضچه‌اي طبيعي به رنگ سفيد پديد مي‌آورد

طولاني‌ترين غار ‌نمکي‌ جهان

غار نمکدان در جزيره قشم حدود 6580 متر طول دارد. تا پيش از کشف اين غار، غار ‌نمکي سدام در فلسطين با داشتن طولي معادل 5685 متر به عنوان طولاني‌ترين غار نمکي جهان قلمداد مي‌شد. جريان آب نمک در کف غار، از چشم‌اندازهاي دلپذير آن است. رطوبت جزيره و نفوذ آب در غار، سبب فروچکيدن آب نمک اشباع‌شده بر بدنه‌ قنديل‌ها مي‌شود که شکل آنها را پيوسته دگرگون مي‌کند.

ترين‌هاي گردشگري ايران

 غار نمکدان داراي يک درياچه‌ نمک به ژرفاي يک متر در فاصله 160 متري دهانه‌ ورودي است. از دل کوه نمکدان، يک جريان آب زيرزميني هميشگي مي‌جوشد که راه را به بيرون گشوده و پس از حل‌کردن نمک در راه خود، به شکل چشمه‌ نمک در دامنه‌ کوه نمايان مي‌شود. اين چشمه در گودال روبه‌روي خود، حوضچه‌اي طبيعي به رنگ سفيد پديد مي‌آورد.

 

بزرگ‌ترين بافت‌خشتي ‌جهان

يزد يکي از مهم‌ترين ‏شهرهاي زنده و تاريخي کشور است که مجموعه‌اي کامل از بناهاي دوره‌هاي مختلف زماني شامل بازارهاي قديمي، مسجدها، باغ‌ها، عمارات، آتشکده‌ها و... را در خود جاي داده است.

ترين‌هاي گردشگري ايران

اين شهر علاوه بر آن که بزرگ‌ترين بافت خشتي جهان است، با 743 هکتار عرصه و 5 هزار هکتار حريم، دست‌‏نخورده‌ترين بافت تاريخي کشور محسوب مي‌شود.

 

بزرگ‌ترين جزيره غيرمستقل جهان

قشم، بزرگ‌ترين جزيره غيرمستقل دنياست که در حساس‌ترين نقطه استراتژيک خليج فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده است. طول جزيره حدود 120 کيلومتر و عرض جزيره در نقاط مختلف متفاوت است. بيشترين عرض جزيره، مابين لافت و شيب دراز است. عرض متوسط جزيره را مي‌توان معادل 14 کيلومتر در نظر گرفت. بخش وسيعي از کرانه‌هاي شمالي جزيره با جنگل دريايي حرا به وسعت 150‌کيلومتر مربع پوشيده شده است. جزيره قشم با مساحت 1491 کيلومتر مربع از 23 کشور دنيا وسيع‌تر است. به طور مثال قشم 2.5 برابر سنگاپور و بحرين و سان مارينو، 1.5 برابر هنگ‌کنگ، پنج ‌برابر مالديو و 70 برابر ماکائوست.

 

داغ‌ترين چشمه جهان

چشمه آبگرم قينرجه در جنوب مشگين شهر و در ارتفاع 1240 متري دامنه شمالي سبلان در مجاورت چهار چشمه معدني ديگر قرار دارد. اين چشمه با دماي 86 درجه سانتي‌گراد، داغ‌ترين چشمه کلرايدي جهان است که داراي سه دهنه است.

ترين‌هاي گردشگري ايران

باتوجه به خواص درماني عناصر موجود در آن بخصوص‌گوگرد بالا، براي درمان لنفاتيسم، راشيتيسم و روماتيسم‌هاي مزمن سودمند است. دماي بالاي اين چشمه تسکين‌دهنده درد و ضد تورم است. در کنار چشمه آبشاري است که بر زيبايي و جاذبه گردشگري چشمه قينرجه افزوده است.

 

کهنسال‌ترين درخت سرو جهان

يکي از پيرترين جانداران جهان، سرو ابرکوه با عمري حدود 4000 تا 4500 سال است. گرداگرد تنه اين درخت روي زمين، 11.5 متر و بلنداي آن 25 تا 28 متر برآورده شده است. در برخي اساطير، کاشت اين درخت زيبا به زرتشت نسبت داده شده است.

 

باستاني‌ترين پل قابل استفاده جهان

اين پل که در مرکز شهر دزفول قرار دارد، شرق و غرب اين شهر را به هم پيوند داده و از ديرباز محل تردد ميان شهرهاي شوشتر، انديمشک و دزفول بوده است. تاريخ پل دزفول به سال 260 ميلادي، زماني که شاپور اول ساساني با استفاده از 70 هزار اسير رومي اقدام به ساخت اين پل مستحکم کرد، برمي‌گردد. اين پل داراي 14 دهنه است و آب رودخانه دز از آن گذر دارد. اين پل در دوران عضدالدوله ديلمي، صفويه و پهلوي مرمت و بازسازي شد؛ اما پايه‌هايش همچنان بدون تغيير، يادگاري از عصر ساساني است.

 

قديمي‌ترين‌بناي‌خشتي‌جهان

کهن‌دژ زيباي نارين قلعه در ميبد که مردم محلي نارنج قلعه مي‌نامندش، شاخص‌ترين اثر بازمانده از شهرسازي قديم محسوب مي‌شود. نارين قلعه داراي ارزش تاريخي، جغرافيايي، معماري و شهرسازي، سياسي، نظامي، مذهبي و اسطوره‌اي است. اين بنا بر فراز تپه‌اي ساخته‌شده تا بر تمام منطقه اشراف داشته باشد. به اين دليل از فاصله بسيار دور قابل رويت است. زمان ساخت نارين قلعه براساس اسطوره‌هايي به دوره حضرت سليمان برمي‌گردد.

 

بلندترين بادگير جهان در يزد

بادگير هشت سويه‌ باغ دولت‌آباد يزد، با ارتفاع 33 متر بلندترين بادگير جهان است.

 

کهن‌ترين گونه جانوري جهان

سه چشم (triops) گونه‌اي جانور آبزي است که به دليل قدمت 220 ميليون ساله از آن به عنوان فسيل زنده و قديمي‌ترين گونه جانوري زمين نام برده مي‌شود. اين گونه نادر در آبگيرهاي فصلي استان آذربايجان غربي زيست مي‌کند.

ترين‌هاي گردشگري ايران

بلندترين طاق طبيعي جهان

دهانه‌ غار اسپهبد خورشيد (دژ افسانه‌اي) در کوه‌هاي کناره‌ شرقي راه سراسري سوادکوه و تنگه دوآب، با طول 19.75 متر و عرض 14.25 متر، بلندترين طاق طبيعي جهان محسوب مي‌شود که ارتفاع آن معادل 15 متر است. اين طاق سال 1335 شمسي توسط غارشناسان کشف شد.

ترين‌هاي گردشگري ايران

قديمي‌ترين سد ‌جهان

سد کبار در 25 کيلومتري جاده قديم قم ـ کاشان از آثار دوره ساساني محسوب مي‌شود. اين سد با گذشت بيش از هزار سال و وقوع زلزله‌هاي متعدد همچنان پابرجاست.

 

عجيب‌ترين قنات جهان

يکي از شاهکارهاي علم مهندسي قديم، قنات دو طبقه‌ مون اردستان است. در هر طبقه از اين قنات 800 ساله، آبي مستقل جريان دارد و آب هيچ يک به ديگري نفوذ نمي‌کند. اين قنات دو کيلومتر طول دارد و مقدار آبدهي آن 60 ليتر در ثانيه است.

 

بزرگ‌ترين بازار سرپوشيده جهان

بازار تبريز با مساحتي حدود يک ميليون مترمربع ، بزرگ‌ترين سازه آجري سقف‌دار و به هم پيوسته جهان است. تبريز به دليل قرارگيري در مسير جاده ابريشم همواره از اماکن مهم داد و ستد محسوب مي‌شده است.

ترين‌هاي گردشگري ايران

 

منبع :

Menu