متين جماليان. رتبه 46 منطقه 1 کنکور تجربی 95 ، درصد زيست شناسي: 93.2 درصد
در كدام مدرسه تحصيل كردهايد؟
در دبيرستان سلام ياسين درس خواندهام البته تغيير رشته دادم و دو بار كنكور تجربي را شركت كردم. سال گذشته فارغ التحصيل بودم.
دبير زيست شما چه كساني بود و كدام يك تاثير فراواني در موفقيت شما داشت؟
آقاي دكتر عمارلو و آقاي شاملو
آيا مدال المپياد داشتيد؟
خير. حتي در درس زيستشناسي در ابتدا بسيار ضعيف بودم.
در امتحان زيست شناسي كه بعد از تغيير رشته شركت كردم در يكي از امتحانات نمره 11 و در ديگري نمره 12 را كسب كردم.
در ابتدا و در سال اولي كه كنكور تجربي دادم درصدهاي زيستم حدود 30-40 درصد بود اما بعد پيشرفت كردم و با وجود ضعفم در اين درس، معتقدم سال اول كمك زيادي به موفقيتم در سال دوم(كنكور 95) داشت.
اگر از صفر شروع كرده بودم نميتوانستم موفق شوم.
چند ساعت در هفته مطالعه داشتيد؟
طبق گفته معلمم سعي مي كردم روزانه 4 ساعت زیست بخوانم . در كل هفته مجموعاً بين 25 تا 30 ساعت زيست مطالعه ميكردم.
از چه سالي خواندن زيست براي كنكور را جدي گرفتيد و به روش درستي رسيديد؟
از همان سال اول جدي بودم اما درك درستي از اين درس نداشتم. به نظر من اين درس با ساير دروس متفاوت است و روش و تكنيك و قاعده خاصي براي مطالعه آن وجود ندارد. فقط نكته مهم اين است كه تكرار و مرور بسياري داشته باشيم و چندين بار هر مبحث را بخوانيم.
روش مطالعه خود را توضيح دهيد.
درس زيست كاملا حفظي است و همانطور كه گفتم خواندن بسيار زياد لازمه آن است. در حين اين مطالعه و تكرار در ذهنم اتفاقاتي ميافتد كه به تسلطم هم كمك ميكرد.
مثلا نكاتي كه ميخوانم را در ذهنم به صورت تركيبي ميآوردم.
با كمك آزمونهاي كانون كم كم ياد گرفتم كدام بخشها از نظر طراحان جالب تر و تست خيز تر است.
خودم از نكات كتاب استنباط ميكردم و سعي ميكردم ذهن طراح را بخوانم و مانند طراحان فكر كنم.
اگر نكته اي بود به جاي اينكه فقط همان نكته را حفظ كنم،
سعي ميكردم با استفاده از آن ذهنم را خلاقتر كنم و ياد بگيرم چطور ميشود چنين نكاتي از بخش هاي ديگر هم استخراج كرد و نحوه
استخراج نكات را به بخشهاي ديگر كتاب درسي تعميم ميدادم.
ياد گرفتم كه نبايد از هيچ خط كتاب درسي ساده گذشت و ساده ترين مطالبي كه شايد كسي به آنان توجهي نداشته باشد، ميتواند مد نظر يك طراح باشد و بايد همه جاي كتاب را زير ذره بين برد.
به طور كل در اين مسير آزمونهاي كانون خيلي به من كمك كرد.
تحليل آزمون خيلي برايم اهميت داشت و آن را اصلا از دست نميدادم.
اگر سوالي پنج خط بود و پنج نكته داشت، تك تك نكات را براي خودم در كتاب درسي يادداشت ميكردم.
اينطور نبود كه توجهم فقط به همان سوال و نكتهاي باشد كه در آن ايراد داشتم.
حتي در طي آزمون سوالات را تفكيك ميكردم و اگر نكتهاي برايم جالب بود به خاطر مي سپردم تا حتما بعدا آن را يادداشت كنم.
تك تك سوالات را حلاجي ميكردم.
سال اول كه از نتيجه راضي نبودم، شروع كردم كه كتاب را حفظ كنم.
در تابستان فقط درس زيستشناسي را مطالعه ميكردم. تا آخر تابستان كاملا كتابهاي زيست را حفظ بودم.
در طي سال تحصيلي هم جزوهها را ميخواندم و سعي ميكردم باز هم نكات جديد استخراج كنم و همچنين نكات مهمي كه خودم در كتابم
يادداشت كرده بودم را ميخواندم. اولويت اولم تست سراسري بود اما چون كافي نبود تست تاليفي هم ميزدم. در تستهاي تاليفي كه ميزدم يا به نظرم نكات قشنگي بود يا اينكه به نظرم ايده طراح چندان جالب نبوده و آن نكات را قبول نداشتم.
از اين بين فقط آن نكاتي كه به نظرم جذاب و كنكوري ميآمد و تست واقعا چالش يا دام داشت را يادداشت ميكردم يا قسمت مربوطه را در كتاب هايلايت ميكردم و آنان را با دقت بسيار ميخواندم.
روش مطالعه خود را در يك مبحث خاص توضيح دهيد.
در ژنتيك بسيار قوي بودم و با وجود اينكه در كنكور سوال سختي از ژنتيك طرح شده بود ، توانستم سوال را حل كنم.
يكي از دلايل آن هم اين بود كه در درس رياضي، احتمال، قوي بودم. اما نكته مهمتر را از نظر خودم در اين ميدانم كه حتي از سادهترين تستها هم نميگذشتم و همه تستها و تمرينها و همهي ساده ترين دودمانه ها را هم حل ميكردم.
معتقدم همين نكته باعث شده بود كه بتوانم تستهاي دشوارتر و تركيبي را هم حل كنم.
حتي زماني كه داشتم تست سخت و تركيبي را حل ميكردم ميدانستم كه به واسطه حل تستهاي ساده تر موفق به حل اين تست شدهام.
رمز موفقيت در ژنتيك، تمرين و تست زياد و خو گرفتن با سوالات است.
تصاوير زيستشناسي دغدغه اكثر دانشآموزان تجربي است. روش مطالعه خود را در اين بخش شرح دهيد.
براي خواندن تصاوير، هم نكات از پيش استخراج شدهاي كه معلمم ميآموخت را ميخواندم هم از تستها و آزمونهاي كانون مطالب زيادي استخراج مي كردم.
به طور كل هم سعي ميكردم فقط نكته حفظ نكنم و خود شكل را به خاطر بسپارم تا بتوانم به سوالات نكتهاي جديد هم پاسخ دهم.
در مطالعه شكلها، يكي از مهمترين مسائل به ترتيب به خاطر سپردن شكل است.
مثلا ترتيب چهار بخش معده گاو يا ترتيب اجزاي مختلف مغز. سعي ميكردم عليالخصوص به شكل هاي جديد كتاب درسي توجه ويژه داشته باشم.
آيا از روش بازيابي هم استفاده ميكرديد؟
بله. هميشه سعي ميكردم بيشتر به ياد بياورم كه در كدام صفحه كتاب چه مطالبي بود.
همانطور كه گفتم تسلط بسيار بالايي بر كتاب درسي داشتم. تا جايي كه ميتوانستم و هميشه سعي ميكردم حتي كل يك فصل را بدون نگاه كردن به كتاب بهياد بياورم.
چون ديده بودم گاهي در آزمون پيش ميآيد كه يك نكته را با اين كه بارها خوانده بودم باز هم فراموش ميكنم.
بعد از اينكه كتاب درسي را نگاه ميكردم، بلافاصله به ياد ميآوردم.
اين باعث شد بفهمم حتي به عكسها و شكل صفحات كتاب هم شرطي ميشوم و از حافظه تصويريام استفاده ميكردم.
پس بايد بدون نگاه كردن به كتاب بازيابي كنم.
وقتي متوجه ميشدم كه چه قسمتهايي از كتاب را نميتوانم به ياد بياورم، همان قسمتها را مجددا ميخواندم.
منابع شما چه بود؟
اول از همه كتاب درسي برايم اهميت بسياري داشت. بعد هم جزوهام را ميخواندم.
در تست هم، همانطور كه گفتم اول تست سراسري ميزدم اما چون كافي نبود تاليفي هم كار ميكردم.
اما معمولا از مجموعههاي تستهاي تاليفي راضي نميشدم. بهترين منبع من آزمونهاي غير حضوري بود. اما چون تعداد آن تستها هم محدود بود، آزمونهاي چند سال قبل را هم ميزدم. تحليل خود آزمون هم كمك بسياري ميكرد.
هميشه شنبه صبح اين كار را انجام ميدادم.
بعد از عيد هم كه نكاتي كه يادداشت كرده بودم را مجدد خواندم و از آزمونهاي جامعي كه در سايت آپلود شده بود استفاده كردم. بعضيها را كامل كار كردم بعضيها هم فقط درس زيست شناسي.
امسال سوال اول زيستشناسي كنكور اشتباه بود. با ديدن آن سوال چگونه آرامش خود را حفظ كرديد؟
من اعتماد به نفس بسيار بالايي داشتم.
آنقدر كتاب درسي را خوانده بودم كه احساسم این بود كسي نميتواند از كتاب درسي تستي مطرح كند كه من آن را بلد نباشم.
كمي روي سوال 156 مكث كردم و اين سوال حدود يك دقيقه از زمان من را گرفت.
اما از نظر خودم مطمئن شدم كه تست اشتباه است و با قطعيت ميدانستم براي همه همين شرايط وجود دارد.
براي همين نهايتا اين سوال را رد كردم و با آرامش به ادامه سوالات پاسخ دادم.
به خاطر همين اعتماد به نفس و آرامش، كنكور بهترين آزمون من شد و با ميانگين تراز كانوني 7000 رتبه 46 را كسب كردم.
تهیه و تنظیم : شهرزاد حسینزاده