گیاهان، رفقای درمانگر انسان امروز

ارتباط با گل و گیاه سلامت روح و جسم را به همراه دارد.گل‌ها می‌توانند افراد سخت‌گیر و منتقد را به انسان هایی انعطاف پذیر و مهربان، انسانهای خسته را به انسانهای پرانرژی و افراد غمگین و مضطرب را به .....

گیاهان، رفقای درمانگر انسان امروز

ارتباط با گل و گیاه سلامت روح و جسم را به همراه دارد.گل ها می توانند افراد سخت‌گیر و منتقد را به انسان هایی انعطاف پذیر و مهربان، انسانهای خسته را به انسانهای پرانرژی و افراد غمگین و مضطرب را به انسان هایی شاد و شجاع تبدیل کنند.

به گزارش ایمنا، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و زندگی آپارتمان نشینی، به انسان هایی تبدیل شده ایم که همگام با مدرنیته شدن، به شدت از طبیعت و زیبایی‌های آن فاصله گرفته ایم؛ زندگی آپارتمان نشینی امکان نزدیکی انسان را با طبیعت کم کرده با این وجود هنوز هم می‌توان با یک زندگی پر مشغله و صنعتی به آغوش سبز طبیعت بازگشت و تنها کافی است طبیعت را به خانه‌تان بیاورید. این طبیعت می‌تواند به اندازه یک باغچه کوچک یا حتی چند گلدان کوچک کنار منزل باشد.
استنشاق رایحه گل استرس را دور می کند
پژوهش ها نشان مي دهد خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به طور كلي نگاه كردن به گل باعث برانگيخته شدن احساس شادي، آرامش و طراوت، مثبت انديشي و دوري از غم و اندوه مي شود.
نكته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحي- رواني افراد آن است كه فرد با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباي آن از تنش هایی که در طول شبانه روز دچار آن می شود رهایی می یابد. به طوري كه افرادي كه در محيط اطرافشان، منزل، محل كار گل و گياه وجود دارد بيش از ديگران- 2 تا چهار برابر - آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و مي توانند اين حس را با رفتار مثبت خود به ديگران نيز منتقل كنند
قرار دادن گلدانی از گل‌های خوشبو در خانه، فضای خانه را عطرآگین می‌کند و استنشاق رایحه دل‌انگیزی که از پخش عطر گل‌ها در فضای خانه حاصل می‌شود، استرس‌های جاری زندگی شهری را برطرف می‌کند. این کار ساده‌ترین و بهترین شکل رایحه درمانی است.
آروماتراپی (گل درمانی) می تواند به بیمارانی که از افسردگی رنج می برند کمک کند. همانطور که می دانید مرکز احساسی بدن در مغز واقع شده و ارتباط تنگاتنگی با حس بویایی دارد. محققان بر این باورند که استفاده از رایحه درمانی سبب تحریک سیستم اندوکرین (غدد مترشحه داخلی)  و مکانیزم قسمت های حاشیه ای مغز می شود.
افراد افسرده از نظر احساسی کم توان هستند و ایجاد تغییر برایشان امر دشواری محسوب می شود. البته آروماتراپی افسردگی را درمان نمی کند، بلکه از نظر احساسی حالات ذهنی خاصی را در فرد ایجاد می کند و تاثیرات مثبتی را در مغز ایجاد می نماید که به واسطه آن از تنش ها کاسته شده و حال عمومی فرد تعدیل می گردد.
بوئیدن گل‌های خوشبو، همانند گل‌محمدی، نرگس، سوسن، سنبل، یاسمن و ... موجب آرامش عمیق در انسان می‌شود. به طوری که برای چند لحظه زمان و مکان را فراموش می‌کند و در خلسه‌ای معنوی فرو می‌رود.

ایحه گل نرگس، درمانی برای بی خوابی است
گل‌محمدی از گل‌های مورد علاقه رسول گرامی اسلام(ص) بود و در مورد بوئیدن گل نرگس بسیار سفارش فرموده‌اند.
در طب گیاهی از این گل در درمان بسیاری از بیماری‌ها به صورت ضماد، جوشانده و استنشاق استفاده می شود و نیز در ناراحتی‌های ریوی، پوستی، ضد درد، تشنج، اسهال، التیام زخم‌ها و .. مفید است.
استنشاق گل نرگس، شادی‌آور و تقویت‌کننده اعصاب است. رایحه گل نرگس ضد سردرد بوده و باعث تسکین درد می شود. کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند اگر قبل از خواب این گل را چند لحظه ببویند و یا آن را در اتاق خواب خود قرار دهند، فورا در خوابی خوش فرو خواهند رفت. بوئیدن این گل آسم و گرفتگی بینی را برطرف می‌سازد. عطر گل نرگس داروی موثری برای پیشگیری از سرماخوردگی است.
گل ها می توانند افراد سخت‌گیر و منتقد را به انسان هایی انعطاف پذیر و مهربان، انسانهای خسته را به انسانهای پرانرژی و افراد غمگین و مضطرب را به انسان هایی شاد و شجاع تبدیل کنند.
با گل درمانی می توان سلامت روحی فرد را به او باز گرداند و به این ترتیب از طریق درمان روحی، درمان جسمانی نیز صورت می پذیرد.

گیاهان آپارتمانی آلودگی های خانه را می زداید
اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی است چرا که طبیعت با این رنگ لباس حیات به تن می‌کند. از جمله رنگ های که در قرآن به آن اشاره شده است، رنگ سبز است. مهمترین نقطه ای که از رنگ سبز متاثر می شود، چاکرای قلب است. این حالت باعث می شود که ناراحتی های قلبی، فشار خون زیاد و یا کم، سردردهای ناموزون و ناهماهنگ میگرن، بی حالی و سستی در بدن و هم چنین رنگ پریدگی از طریق رنگ سبز درمان شود و آنچه که نباید در این قضیه فراموش شود اینکه، از رنگ سبز در درمان بیماریهایی از قبیل سرطان و یا بیماریهای غده ای استفاده کرد. زیرا رنگ سبز باعث می شود که سرعت رشد و توسعه و پیشرفت هر چیزی افزایش یابد و این رنگ باعث رشد تومورهای سرطانی شده و بسیار خطرناک است. 
قابلیت رشد در مکان های بدون نور و تصفیه هوا یکی از مهم ترین نکات مثبت گیاهان آپارتمانی است که باعث استقبال مردم از این گیاهان می شود
سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد سالانه يک ميليون و 500 هزار نفر از آلودگي های خانه جان مي‌بازند. بنزن، آمونياک، فورمالدهيد، مونواکسيدکربن ناشي از جوهر خودکار، شوفاژها، چسب، رنگ، شامپوهاي موکت، لاک ناخن، دود سیگار و ... منبع اين آلودگي هستند. آلودگي‌هاي داخل خانه مي‌توانند سبب سرفه، سردردهاي  ميگرني، التهاب ربه، اگزما يا حتي خستگي‌‌هاي جسمي شوند.  
از میان گیاهان، گیاه پیچک و سانسفریا از جمله بهترین ها برای تصفیه فضای آلوده منزل، از بین بردن منواکسیدکربن و فورمالدییدها است.

Menu