یونانیان، قدیمی‌ترین کاربران ماشین حساب

تاریخ کامپیوتر‌ها به هزاران سال پیش بر می‌گردد؛ قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان مربوط به یونان باستان است و قابلیت انجام محاسبات و نمایش تاریخ نجومی را نیز داشته است.

یونانیان، قدیمی‌ترین کاربران ماشین حساب

تاریخ کامپیوتر ها به هزاران سال پیش بر می گردد؛ قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان مربوط به یونان باستان است و قابلیت انجام محاسبات و نمایش تاریخ نجومی را نیز داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و ترجمه از iflscience، هنگامی که از تاریخ کامپیوترها صحبت می‌کنیم، بسیاری از ما به سیر تکامل کامپیوترهای رومیزی تا لپ‌تاپ و تبلت‌های ساخته شده توسط اپل و مایکروسافت مراجعه می‌کنیم.
آنچه از دید ما پنهان مانده این است که کامپیوت ها از زمان‌های بسیار قدیم بوده‌اند در واقع تاریخ آنها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.
اکنون، قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان در بقایای یک کشتی شکسته در نزدیکی جزیره‌ی مدیترانه کشف شده است. پس از چند رادیوگرافی که روی آن انجام شده، پژوهشگران دریافتند که این کامپیوتر دارای یک مکانیزم پیچیده و حداقل دارای ۳۰ چرخ دنده بوده کشف قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان مربوط به یونان باستان، که قابلیت انجام محاسبات و نمایش تاریخ نجومی را نیز داشته است. با توجه به مشخصات فنی این یافته‌ی جدید، این دستگاه تنها یک ماشین حساب بوده است.
از سال ۲۰۰۴ یک همکاری بین المللی برای روش‌های تصویربرداری مدرن از کتیبه‌ها برای بررسی ساختار و متون بر روی سطوح آنان صورت گرفت. پژوهشگران از این طریق دریافتند که این دستگاه با ضربه‌ای که به آن وارد شده دیگر کارایی ندارد.
این ماشین در ابتدا به اندازه‌ی یک جعبه‌ی کفش بوده و طراحان در جلو و پشت آن چرخ دنده‌هایی بزرگ تعبیه کرده بودند و دو صفحه در بالا و پایینش قرار دادند که در بالای آن یکی از عقربه‌های آن به سمت خورشید و دیگری به سمت ماه در آسمان بود. در صفحه پایینش یک دوره‌ی ۱۹ ساله از ماه قمری و یک دوره‌ ۱۸ ساله از گرفتهای خورشیدی و قمری وجود داشته است.
این کتیبه‌ با ارزش نشان می‌دهد که مردمان آن زمان تاریخ‌ها را بر حسب موقعیت ۵ سیاره‌ی شناخته شده در آسمان تعیین می‌کردند؛ سیاراتی از قبیل عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل.
با اینکه این پروژه در زمان خود، بسیار پیچیده بوده است اما امری نشدنی نیز به شمار نمی‌رفت. با وجود اینکه چرخ دنده‌های این ماشین در ضربات احتمالی که به کشتی وارد شده از دست رفته اما باز هم اطلاعاتی هوشمندانه و مفید در باره‌ی طراحی این ماشین و همچنین دانش سازندگانش به ما می‌دهد. با توجه به شواهد به راحتی می‌توان دریافت که سازندگان این ماشین در آن زمان از مهارت‌های بسیاری در ستاره شناسی برخوردار بودند و همچنین خطوط حکاکی شده بر آن نشان می‌دهد که این ماشین، نخستین ساخته‌ دست بشر در یونان باستان بوده است.
این کتیبه‌ تازه کشف شده تنها قادر به تشخیص ستاره‌های قابل مشاهده در شب و همچنین در روز تنها به نور خورشید حساس بوده است.
این دستگاه یک عملکرد کاملا نجومی دارد و با توجه به بقایای یافت شده در یونان، این ماشین به رسمیت شناخته نشده بوده است. در کل برای درک بسیاری از رازهای نهفته‌ دیگر نیاز به آثار باستانی و دستگاه‌های مکانیکی ازدوره‌ کلاسیک است که متاسفانه به دلیل بازیافت فلزات ارزشمند در دوران باستان و قرون وسطی، بسیاری از آنها عملا نابود شده‌اند.

Menu