مریم احمدی: تحلیل روان‌شناسی کنکور 95 انسانی

تحلیل روان‌شناسی کنکور 95 انسانی

مریم احمدی: تحلیل روان‌شناسی کنکور 95 انسانی

سلام به شما داوطلبان سختکوش رشته علوم انسانی،قبل از هر چیز به خاطر یک سال تلاش بی وقفه به شما خسته نباشید میگم و امیدوارم در تمام مراحل زندگی از جمله کنکور و ورود به دانشگاه موفق باشید.

سوالات درس روانشناسی را در چهار مبحث با هم بررسی و تحلیل می کنیم.

الف)بودجه بندی فصول کتاب در کنکور امسال

سلامت و اختلال روانی

فرایندهای شناختی

رشد

کلیات

کنکور

4

6

6

4

سراسری 93

3

4

10

3

سراسری 94

6

4

7

3

سراسری 95

چنانچه از مقایسه تعداد سوالات هر فصل در سه سال اخیر در جدول بالا مشاهده می نمایید، بودجه بندی فصل سوم و اول تغییر چندانی نداشته اند اما فصل چهارم که در چند سال اخیر مورد توجه طراحان نبوده امسال 6 سال به خود اختصاص داده است. با این حال از اهمیت فصل دوم کم نشده و همچنان پر تعدادترین سوال را در کنکور دارد.

ب)سطح دشواری سوالات در مقایسه با سالهای گذشته

سطح دشواری سوالات چندان تفاوتی با سالهای قبل نداشته است و همچنان با سوالات پر تعداد با طرح مستقیم از مطالب کتاب مواجه هستیم. در واقع می توان گفت با مطالعه ی سطحی درس روانشناسی، داوطلبان می توانستند درصد نسبتا مطلوبی در کنکور امسال داشته باشند. مفاهیم در درس روانشناسی بسیار قابل تعمق و تامل هستند اما طراحان کنکور در سالهای اخیر بر سوالات از مطالب سطحی کتاب تاکید داشته اند و بنابراین نمی توان سطح این آزمون را دشوار دانست هرچند ساده دانستن آن نیز چندان صحیح نیست.

ج)نوآوری ها در سوالات

نوآوری جدید سوالات در فصل چهارم مشاهده می شود که طراحان از جداول این فصل دو سوال مطرح نموده اند(سوالات 272و275) که  اولین مورد هر جدول در سوال مورد پرسش واقع شده است، حال آنکه از نوع جدول و مطالب مباحث مربوطه، اولویت بندی و ترتیبی بین موارد، به ذهن نمی رسد.

موضوع دیگر سوالاتی است که نمی توان مستقیم از متن کتاب پاسخ آن را یافت اما چندان هم دشوار به نظر نمی رسد که دانش آموز را به چالش بکشاند. مانند سوالات 263 و  265 که البته طرح چنین سوالاتی در سالهای اخیر دیده شده است.

همچنین جالب توجه است که از مباحث «رسش و یادگیری» ،«انواع حافظه بلند مدت» و «سندروم انطباق عمومی» هر کدام دو سوال طرح شده است.

د)نگاه کلی به آزمون

به طور کلی آزمون روانشناسی مطلوب و مناسبی را شاهد بودیم به گونه ای که هم در بردارنده سوالات سطح ساده، متوسط و نسبتا دشوار بوده و هم تغییر چندانی در مقایسه با سالهای گذشته نداشته است.

موفق و پیروز باشید.

Menu