نسرین حق‌پرست:تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 95

تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 95

نسرین حق‌پرست:تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 95

تحلیل درس ادبیات اختصاصی کنکور سراسری 95 گروه علوم انسانی

با سلام و خسته نباشید به تمام کنکوری های عزیز علوم انسانی

اولین نکته ای که در درس ادبیات اختصاصی کنکور 95 جلب توجه میکند، تغییر چیدمان سوالات است که هیچ شباهتی به سال های گذشته ندارد.

در سال 89 و قبل­تر از آن ابتدا سوالات آرایه­‌های ادبی، پس از آن به ترتیب قافیه و عروض، نقد ادبی، تاریخ ادبیات و سبک­شناسی قرار می­گرفت. اما در سال های 90 تا 94 ادبیات اختصاصی با سوالات تاریخ ادبیات آغاز می­شد. بعد از آن سوالات ‌های ادبی و سپس سوالات ادبیات فارسی چهارم به ترتیب قافیه، عروض، نقد و سبک­شناسی می‌­آمد. اما در کنکور امسال بعد از سوالات تاریخ ادبیات، مباحث قافیه، عروض و نقد ذکر شده است، پس از آن سوالات آرایه­‌های ادبی و در پایان هم سبک­شناسی مورد پرسش قرار گرفته است.

نکته­‌ی قابل توجه دیگر تغییرات جزئی در مدل سوالات عروض است. مثل سوال 148 و یا استفاده از مصراع به جای بیت در سوالات 150 و151 که به صرفه­‌جویی در زمان برای پاسخ­گویی کمک بسیاری کرد.

تفاوت دیگر در بخش عروض حذف سوال مربوط به اوزان یکسان و استفاده از سه سوال اختیار شاعری است که در سه سال گذشته بی­‌سابقه بوده است. هم­‌چنین پرسش از نام بحور که در سال­های گذشته یک تست مستقل بوده، امسال مطرح نشده است.

در سوالات نقد ادبی هم می­توان گفت برای اولین بار یک سوال ساده از نقد روانشناسی طرح شده است و خبری از سوالات ترکیبی نقد و یا سوالات مفهومی نقد فنی نیست.

در بخش سبک­شناسی برای نخستین بار سوال مربوط به سبک­های ادبی از درآمد ادبیات معاصر طرح شده که با توجه به کم اهمیت بودن این مبحث و وجود گزینه دام در سوال دانش­‌اموزان را با چالش جدی مواجه کرده است. علاوه بر این سوال قرابت معنایی از درس بوی جوی مولیان از جمله ابتکارات سال جاری است.

ضمن این­که از درس بزم محبت، بانگ آب و سررشته آمال­ها که از دروس پرتکرار در قرابت معنایی بوده اند هیچ سوالی طرح نشده است.

در مبحث قافیه سوالات مثل گذشته شامل عیوب قافیه و قواعد قافیه بود. حذف سوال مربوط به انواع قافیه در سال­های گذشته هم دیده شده و دور از انتظار نبوده است.

سوالات تاریخ ادبیات همانند گذشته ده سوال بود که به تساوی بین تاریخ ادبیات سال دوم و سوم تقسیم شد. تاکید بیش­تر هم­چنان بر تاریخ ادبیات جهان است که با توجه به حجم کمتر 4 سوال را به خود اختصاص داده بود. البته امسال بر خلاف سال گذشته هیچ سوالی از تاریخ ادبیات عرب مطرح نشده بود.

در بخش آرایه­‌های ادبی نیز تعداد و مدل سوالات همانندکنکورهای گذشته بود و تغییر چندانی در آن­ها مشاهده می­شد.

به طور کلی می­توان گفت که ابتکارات و نوآوری هایی در چیدمان و مباحث نسبت به سال­های گذشته به چشم می­خورد اما این تغییرات باعث سخت­تر شدن سوالات نشده است و سطح دشواری سوالات در حد انتظار و قابل قبول می­باشد.

با آرزوی موفقیت

نسرین حق‌­پرست

مسئول درس ادبیات فارسی چهارم انسانی

Menu