تحلیل درس ادبیات اختصاصی کنکور سراسری 95 گروه علوم انسانی
با سلام و خسته نباشید به تمام کنکوری های عزیز علوم انسانی
اولین نکته ای که در درس ادبیات اختصاصی کنکور 95 جلب توجه میکند، تغییر چیدمان سوالات است که هیچ شباهتی به سال های گذشته ندارد.
در سال 89 و قبلتر از آن ابتدا سوالات آرایههای ادبی، پس از آن به ترتیب قافیه و عروض، نقد ادبی، تاریخ ادبیات و سبکشناسی قرار میگرفت. اما در سال های 90 تا 94 ادبیات اختصاصی با سوالات تاریخ ادبیات آغاز میشد. بعد از آن سوالات های ادبی و سپس سوالات ادبیات فارسی چهارم به ترتیب قافیه، عروض، نقد و سبکشناسی میآمد. اما در کنکور امسال بعد از سوالات تاریخ ادبیات، مباحث قافیه، عروض و نقد ذکر شده است، پس از آن سوالات آرایههای ادبی و در پایان هم سبکشناسی مورد پرسش قرار گرفته است.
نکتهی قابل توجه دیگر تغییرات جزئی در مدل سوالات عروض است. مثل سوال 148 و یا استفاده از مصراع به جای بیت در سوالات 150 و151 که به صرفهجویی در زمان برای پاسخگویی کمک بسیاری کرد.
تفاوت دیگر در بخش عروض حذف سوال مربوط به اوزان یکسان و استفاده از سه سوال اختیار شاعری است که در سه سال گذشته بیسابقه بوده است. همچنین پرسش از نام بحور که در سالهای گذشته یک تست مستقل بوده، امسال مطرح نشده است.
در سوالات نقد ادبی هم میتوان گفت برای اولین بار یک سوال ساده از نقد روانشناسی طرح شده است و خبری از سوالات ترکیبی نقد و یا سوالات مفهومی نقد فنی نیست.
در بخش سبکشناسی برای نخستین بار سوال مربوط به سبکهای ادبی از درآمد ادبیات معاصر طرح شده که با توجه به کم اهمیت بودن این مبحث و وجود گزینه دام در سوال دانشاموزان را با چالش جدی مواجه کرده است. علاوه بر این سوال قرابت معنایی از درس بوی جوی مولیان از جمله ابتکارات سال جاری است.
ضمن اینکه از درس بزم محبت، بانگ آب و سررشته آمالها که از دروس پرتکرار در قرابت معنایی بوده اند هیچ سوالی طرح نشده است.
در مبحث قافیه سوالات مثل گذشته شامل عیوب قافیه و قواعد قافیه بود. حذف سوال مربوط به انواع قافیه در سالهای گذشته هم دیده شده و دور از انتظار نبوده است.
سوالات تاریخ ادبیات همانند گذشته ده سوال بود که به تساوی بین تاریخ ادبیات سال دوم و سوم تقسیم شد. تاکید بیشتر همچنان بر تاریخ ادبیات جهان است که با توجه به حجم کمتر 4 سوال را به خود اختصاص داده بود. البته امسال بر خلاف سال گذشته هیچ سوالی از تاریخ ادبیات عرب مطرح نشده بود.
در بخش آرایههای ادبی نیز تعداد و مدل سوالات همانندکنکورهای گذشته بود و تغییر چندانی در آنها مشاهده میشد.
به طور کلی میتوان گفت که ابتکارات و نوآوری هایی در چیدمان و مباحث نسبت به سالهای گذشته به چشم میخورد اما این تغییرات باعث سختتر شدن سوالات نشده است و سطح دشواری سوالات در حد انتظار و قابل قبول میباشد.
با آرزوی موفقیت
نسرین حقپرست
مسئول درس ادبیات فارسی چهارم انسانی