نسرین حق‌پرست:تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 96

نسرین حق‌پرست:تحلیل ادبیات اختصاصی گروه آزمایشی انسانی 96

نسرین حق‌پرست:تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 96

تحلیل ادبیات اختصاصی کنکور سراسری 96 گروه علوم انسانی


سلام و خسته نباشید به کنکوری های عزیز انسانی


سوالات ادبیات اختصاصی کنکور 96 علوم انسانی برخلاف سال 95 بازگشت به شیوه­‌های مرسوم سال­‌های 90 تا 94 را داشته است. طبق معمول این سال­‌ها سوالات از تاریخ ادبیات شروع شده است، در ادامه سوالات آرایه و نهایتا سوالات ادبیات فارسی چهارم با ترتیب قافیه، عروض، نقد ادبی و سبک­‌شناسی جای گرفته‌­اند.


طبق رویه معمول 5 سوال از تاریخ ادبیات (1) و 5 سوال از تاریخ ادبیات (2) طراحی شده؛ که در میان این سوالات برخلاف سال­های گذشته تعداد سوالات تاریخ ادبیات جهان کاهش یافته است. علاوه بر این بیش­تر توجه طراحان سوال به آثار شاعران و نویسندگان و تمرکز به بازیابی اطلاعات کاملا حفظی دانش‌­آموزان در این زمینه بوده است. امّا به طور کلی سطح سوالات این بخش قابل قبول و در حد انتظار است. به جز سوال 140 مربوط به تاریخ ادبیات جهان (1) که از مبحثی نامتعارف و دور از ذهن طراحی شده بود.


در رابطه با آرایه­‌های ادبی سوالات کنکور 96 سطح دشواری بیش­تری نسبت به سال گذشته را نشان می­‌دهند. امّا تعداد سوالات، مباحث مورد پرسش و شکل و ادبیات سوالات طبق رویه­‌های مرسوم این درس بوده است و سوالات به شکل ترکیبی از مباحث بیان و بدیع طراحی شده­‌اند.


در بخش قافیه طبق الگوی چند سال گذشته یک سوال قواعد و یک سوال عیوب قافیه مطرح شده و سطح سوالات در مجموع ساده است. تنها نکته قابل توجه، تاحدودی نامفهوم بودن بیت گزینه چهار سوال 151 است که در این مورد با رد گزینه­‌های دیگر پاسخگویی با مشکلی مواجه نمی‌­شود.


بیش­ترین تفاوت سوالات ادبیات اختصاصی انسانی 96 با سال 95 در بخش عروض دیده می­شود. امسال تنها یک سوال ساده از اختیارات شاعری طرح شده است، برخلاف سال گذشته که با وجود سه سوال اختیارات شاعری روند معمول سوالات این بخش تغییر کرده بود. علاوه بر این سوال مربوط به اوزان دوری (156) و سوال از طبقه­بندی اوزان و نام بحر (154) بازگشت به رویه پیش از سال 95 را بیان می­کند. در نتیجه کماکان یادگیری بحور عروضی برای دانش­آموزان ضروری به نظر می­رسد.


نکته کاملا جدید و دور از انتظار در مجموعه عروض کنکور 96 سوال 157 ادبیات اختصاصی است. حفظ ترتیب کاربرد اوزان عروضی طی ده سال گذشته به صورت جداگانه و به تنهایی مورد پرسش واقع نشده بود، در نتیجه این سوال چالش جدی برای برخی از دانش‌­آموزان را به دنبال داشته است. گذشته از این مورد سایر سوالات عروض سطح متوسط و مطلوبی داشته اند.


در بخش نقد ادبی طبق معمول یک سوال ترکیبی از انواع نقد مطرح شد. امّا نکته غیرمعمولی که در این بخش به چشم می­خورد، سوال 163  بود. چه از لحاظ چینش سوالات و آوردن سوال نقد ادبی در میان سوالات قرابت معنایی، چه از لحاظ مبحث مورد پرسش و چه از لحاظ ادبیات و جای­گذاری گزینه­‌ها، این سوال ابتکارات خاصی داشته است. امّا با اندکی دقت در متن جملات گزینه­‌ها و ارتباط آن­ها با هم و رد گزینه، رسیدن به پاسخ سوال امکان­پذیر بود.


در نهایت سوالات سبک­‌شناسی نیز سوالات متوسط و طبق الگوی همیشگی طراحی سوال در این بخش بوده‌­اند. یک سوال از انواع نقد و پنج سوال قرابت معنایی در این بخش بود که تمامی سوالات از مفاهیم و ابیات موجود در کتاب درسی انتخاب شده بودند.


در مجموع چنان­که اشاره شد ادبیات اختصاصی کنکور انسانی 96 عقب­گرد به الگوهای متداول پیش از سال 95 را داشته استه امّا فاقد نوآوری نیز نبوده است. به طور کلی این آزمون در حد انتظارات و قابل قبول می­باشد. دشواری نسبی سوالات آرایه ادبی با آسانی سوالات قافیه، نقد ادبی و تاحدودی عروض تعدیل شده و مجموع تعداد سوالات متوسط و آسان از سوالات چالشی و سخت بیش­تر است.


با آرزوی موفقیت و شادکامی روز افزون


نسرین حق پرست

مسئول درس ادبیات فارسی چهارم انسانی کانون فرهنگی آموزش

Menu