عصاره برگ گیاه حرا، از جهش برخی باکتری‌ها ممانعت می‌کند!

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، عصاره برگ گیاه حرا حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریم TA100 می‌شود.

عصاره برگ گیاه حرا، از جهش برخی باکتری‌ها ممانعت می‌کند!

نتايج يک مطالعه جديد نشان داد، عصاره برگ گياه حرا حاوي ترکيبات فعال زيستي بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتري جهش يافته سالمونلا تيفي موريم TA100 مي‌شود.

گياه حرا مشهور به مانگروي خاکستري، متعلق به خانواده اوسنياسه است که در گذشته براي درمان بيماري‌هاي مختلف نظير زخم معده و پوست به کار مي‌رفته است. در اين زمينه مطالعه اي با هدف بررسي فعاليت‌هاي ضد جهشي عصاره‌هاي برگ جوان و بالغ گياه حرا بر روي باکتري جهش يافته سالمونلا تيفي موريم TA100 توسط ليلا کرمي، دانشجوي دکتري دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم سابق) تهران و همکارانش انجام شد.

در اين مطالعه تجربي، سوش باکتري براي ژنوتيپ‌هاي موردنظر بررسي شد. برگ‌ها پس از جمع‌آوري، خشک و پودر شده و عصاره‌گيري با اتانول 80 درصد و يا آب با دستگاه سوکسله انجام شد. فعال کننده متابوليکي از کبد هموژنيزه موش نر تهيه شد و اثرضد جهشي عصاره در حضور ماده جهش زا با استفاده از تست ايمز سنجش شد.

يافته‌ها حاکي از آن است که تعداد کلوني‌هاي جهش يافته در حضور هر دو عصاره آبي و اتانولي با فعال کننده متابوليکي و بدون آن کاهش يافتند. عصاره اتانولي نسبت به عصاره آبي فعاليت ضد جهشي بالاتري را نشان داد. هيچ تفاوتي در حضور مخلوط S9 در بين سنجش‌ها ديده نشد. بالاترين (71 درصد) و پايين‌ترين (24درصد) ميزان بازدارندگي بر روي باکتري جهش يافته سالمونلا تيفي موريوم به ترتيب در عصاره اتانولي برگ بالغ منطقه بردخون و عصاره آبي برگ جوان عسلويه ديده شد.

نتايج مطالعه اخير پيشنهاد مي‌کند که عصاره برگ گياه حرا ممکن است حاوي ترکيبات فعال زيستي بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتري جهش يافته مي‌شود و احتمالاً استرس‌هاي زيستي و غير زيستي مي‌توانند پتانسيل ضد جهشي عصاره‌هاي برگ را در بين دو ناحيه تحت تاثير قرار دهند.

شايان ذکر است اين پژوهش در مجله علوم پزشکي اراک منتشرشده است.

منبع :

Menu