معرفی لوح ضمیمه کتاب شیمی 3( سوم دبیرستان)

شیمی در گروه ریاضی و تجربی یک درس اختصاصی محسوب می‌شود.دانش آموزانی که برای درس شیمی وقت مناسبی می‌گذارند نسبت به دیگر دانش آموزان از یک جهش قابل توجه در رتبه و تراز کلی برخوردار می‌شوند.

معرفی لوح ضمیمه کتاب شیمی 3( سوم دبیرستان)

مطالب مشاوره ای لوح ضمیمه کتاب شیمی 3( سوم دبیرستان):


شیمی در گروه ریاضی و تجربی یک درس اختصاصی محسوب می شود و 3 برابر دروس عمومی ضریب دارد، اما با توجه به اولویت های انتخاب رشته و اینکه رشته مربوط به آن اولویت در چه زیر گروهی باشد، ضریب آن نسبت به دیگر دروس اختصاصی تغییر خواهد کرد. در گروه تجربی پس از درس زیست شناسی، شیمی دومین درسی است که مورد توجه داوطلبان واقع می شود و زمان مطالعه بیشتری را به آن اختصاص می دهند. در گروه ریاضی جایگاه درس شیمی پس از ریاضی و فیزیک است و ساعات مطالعه آن کمتر از درس های ریاضی و فیزیک می باشد. چون قسمت زیادی از مطالب درس شیمی حفظی است، برخی دانش آموزان رشته ریاضی اقبال کمتری به آن نشان می دهند و حتی زمان کمتری از برخی دروس عمومی برای شیمی می گذارند. در مقابل دانش آموزانی که برای درس شیمی وقت مناسبی می گذارند نسبت به دیگر دانش آموزان رشته ریاضی از یک جهش قابل توجه در رتبه و تراز کلی برخوردار می شوند.

مطالعه و وقت گذاشتن در این درس به سرعت نتیجه می دهد و باعث رشد سریع درصد و نتایج آزمون ها می شود و چون یک درس اختصاصی است رشد آن باعث کسب رتبه مناسب تر و تراز بالاتری شده و موجب تقویت روحیه دانش آموزان خواهد شد.

بودجه‌بندي  شیمی سوم دبیرستان:

كنكوري‌هاي رشته‌ي رياضي و تجربي بايد توجه داشته باشند كه شيمي پايه در كنكور از اهيمت بالايي برخوردار است. سهم شيمي پايه در كنكور 66 درصد است. شيمي دو و شيمي سه تقريباً سهم برابري در كنكور دارند.

کتاب شیمی سال سوم به 3 بخش تقسیم می شود، همان‌طور كه آمار در جدول زير نشان مي‌دهد هر 3 فصل شيمي سه نسبت به هم تقريباً ارزش يكساني در كنكور دارند.


جدول1- بودجه‌بندي درس شیمی سوم در كنكور رشته تجربي(95 تا 94)

موضوع/ سال

89

90

91

92

93

94

استوكيومتري و واكنش‌هاي شيميايي

3

4

4

4

4

4

ترموديناميك شيميايي

3

3

3

4

4

3

محلول‌ها

4

5

2

4

4

5


مهمترین منبع برای مطالعه، متن کتاب درسی است بطوریکه تمام سوال ها با توجه به متن کتاب درسی طرح می شوند.    دانش آموزان می بایست به سوال های مطرح شده در متن کتاب درسی در قالب "فکر کنیدها" یا "همچون دانشمندان" توجه ویژه ای نمایند.

دانش آموزان کانون علاوه بر کتاب درسی می توانند بعد از نصب دی وی دی شیمی 3 ضمیمه کتاب در کامپیوتر به آسانی از بخش های مختلف آن که در جدول زیر مشاهده می شود استفاده نمایند.


جدول 2- محتوای لوح ضمیمه شیمی3 ضمیمه کتاب

ردیف

بخش

تعداد

تعداد سوال

1

آزمون های کانون

64

830

2

آزمون 10 سوالی تستی

38

380

3

آزمون 10 سوالی تشریحی

52

665

4

فیلم‌های سه دقیقه‌ای

223

5

خلاصه درس

230

6

انیمیشن

47

7

برگه امتحانی

47

8

مشاوره

136


در جدول زیر کتاب هایی از کانون فرهنگی آموزش قلم چی که دی وی دی شیمی 3 به آن ها ضمیمه می شود مشاهده می شود:


جدول3- کتاب هایی با لوح ضمیمه شیمی3

کتاب آبی شیمی 3

کتاب سوالات پرتکرار شیمی3 آزمایشگاه

کتاب آموزش شیمی3 سوم دبیرستان

کتاب آبی بانک سوال شیمی3


دی وی دی شیمی 3 ضمیمه کتاب شامل بخش های زیر می باشد:

  • آزمون ها

  • فیلم های سه دقیقه ای

  • خلاصه درس ها

  • مشاوره

  • برگه امتحانی

  • انیمیشن و ...

جدول 4- محتوای لوح ضمیمه بر اساس مباحث کتاب درسی شیمی 3

فصل

تعداد اسلاید

تعداد ویدئو

تعداد آزمون 10 سوالی

تعداد سوال 10 سوالی

تعداد انیمیشن

 استوكيومتري و واكنش‌هاي شيميايي

118

85

12

120

17

 ترموديناميك شيميايي

77

82

12

120

15

 محلول‌ها

34

56

14

140

15

 ترکیبی

1




0

جمع

230

223

38

380

47


نحوه استفاده از دی وی دی شیمی ضمیمه کتاب:

آزمون ها:

یکی از قسمت های مهم برای افزایش مهارت در تست زنی و کسب تراز بالاتر در کنکور سراسری استفاده از بخش آزمون های دی وی دی ضمیمه کتاب می باشد. قابل ذکر است که دانش آموزان قبل از استفاده از این بخش می بایست ابتدا کتاب درسی خود را به دقت مطالعه نمایند و مطالب حفظی آن را به خوبی یاد بگیرند و به ذهن بسپارند. دانش آموزان همچنین می بایست به شکل، نمودار و جدول های موجود در کتاب درسی توجه ویژه ای کنند و بدانند که به چه منظور استفاده می شوند.

دانش آموزان بعد از مطالعه دقیق می توانند از آزمون های موجود در دی وی دی که شامل آزمون های سال‌های قبل کانون، آزمون های 10سوالی مبحثی و10سوالی تشریحی  می باشند هم استفاده نمایند. دانش آموزان بهتر است برای افزایش مهارت در تست زدن و تراز خود، بعد از مطالعه دقیق مباحث مختلف بدون در نظر گرفتن زمان، شروع به تست زدن نمایند.

یکی از قسمت های مهم و اساسی که برای دانش آموزان مهم و کاربردی می باشد قسمت بررسی و مرور سوال های دام دار، آسان و مشکل در بخش آزمون ها است. توصیه می شود دانش آموزان علاوه بر بررسی پاسخ سوال هایی که قادر به پاسخ گویی نبوده اند و همچنین جواب نادرست داده اند به بررسی پاسخ سوال های درست هم بپردازند زیرا که گاهی اوقات نکته‌ای که در پاسخ‌نامه هست ممکن است از خود سوال جالب‌تر باشد و می توان به راحتی از این نکته های مهم خلاصه برداری کرد و با مرور و بررسی دوباره این نکات به مهارت خوبی در تست زنی دست پیدا کرد.

لازم به ذکر است در زمان تست‎زنی شما می‏توانید از تکنیک ضربدر منها و سوالات شک‏دار استفاده کنید و زمان خود را مدیریت کنید.

در آزمون های کنکورمعمولاً تعداد 5 تا 6 سوال به صورت نقطه چین و جای خالی مطرح شده اند. دانش آموزان با مراجعه ی به بخش آزمون های تشریحی دی وی دی ضمیمه کتاب، با انواع مختلف سوال های تستی، تشریحی، درست و غلط و جای خالی از مبحث های مختلف کتاب درسی آشنا می شود. قابل ذکر است که این بخش در تسلط داوطلبان به متن کتاب درسی تاثیر بسزایی دارد.

فیلم های آموزشی سه دقیقه ای، خلاصه درس ها و انیمیشن ها:

 یکی از ابزارهایی که در دی وی دی کتاب موجود است و به دانش آموزان در یادگیری سریع و مرور کامل مطالب کمک فراوانی می کند فیلم های آموزشی سه دقیقه ای، خلاصه درس ها و انیمیشن هایی مرتبط با پیرامون مطالب کتاب درسی است که به ترتیب به تعداد230، 223 و 47 عدد می باشند که مکمل کتاب و ابزار يادگيري بسیار مفید و تاثیرگذار هستند. نبايد خلاصه نويسي را به نوعي تلف کردن وقت تصور کرد؛ وقتي که براي خلاصه نويسي استفاده مي شود جزو ساعت هاي مطالعه آن درس است و به هنگام استفاده از خلاصه ها براي مرور مطالب چندين برابر باعث صرفه جويي در وقت مطالعه خواهد بود. دانش آموزان می بایست بعد از مطالعه دقیق کتاب از فیلم های سه دقیقه ای، خلاصه درس و جزوه های مبحث های مختلف موجود در دی وی دی ضمیمه کتاب استفاده کنند. دیدن فیلم های سه دقیقه ای و خلاصه برداری و نوشتن نکات کلیدی و مطالعه خلاصه درس ها در به خاطر سپاری دانش آموزان کمک فراوانی مي کند.

برگه امتحانی:

دانش آموزان در بخش برگه امتحانی دی وی دی ضمیمه کتاب می توانند نمونه سوال های شیمی سوم دبیرستان        سراسر کشور را که بصورت نیم سال اول و دوم تحصیلی طبقه بندی شده اند را مشاهده نمایند. برگه های امتحانی یک مکمل مناسب برای شب های امتحان جهت آشنایی با سبک طراحی سوال از بخش های مختلف کتاب است.

مشاوره:

یکی دیگر از بخش های مهم که به دانش آموزان در پیشرفت درسی بخش مشاوره ای دی وی دی ضمیمه کتاب می باشد. در این قسمت فایل های تصویری، صوتی و خواندنی مشاوران برتر کانون فرهنگی آموزش وجود دارد که  به بررسی چگونگی مطالعه درس شیمی، نحوه برنامه ریزی، اهمیت مطالعه در تایستان،  دوران طلایی نوروز، نحوه مطالعه و جمع بندی در نیم سال اول و دوم تحصیلی، بررسی اهمیت امتحان نهایی، معرفی و انتخاب منابع، مهندسی دوباره منابع، روش سه روز یک بار، تورق سریع، تخمین رتبه و تراز و ... می پردازند. دانش آموزان به راحتی می توانند از اطلاعات بسیار خوب مشاوران برتر برای حل مشکلات درسی و پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند.

مطالب مرتبط

Menu