خلق تعطیلات دوست داشتنی!

دور هم جمع شدن اعضای خانواده و آشنایان برای گذراندن تعطیلات سال نو، برای بسیاری از افراد، توام با شادی و تفریح است. اما برای برخی دیگر دوره‌ی نگرانی است.

خلق تعطیلات دوست داشتنی!

 اکنون زمان آن فرارسیده که تجریه ای بسیار با ارزش و دوست داشتنی از تعطیلات برای تمامی افراد نگران خلق کنید، اما چگونه؟

  • 1. تصورات ایده آل خود را گذراندن تعطیلات کنار بگذارید.

ما خواهان تعطیلاتی هستیم کهخاص، دوست داشتنی و لذت بخش باشد. در ایام تعطیلات برخی از خانواده ها دور هم جمع می شوند ولی در برخی دیگر این گونه نیست. بنابراین اگر خانواده ی شما از دسته ی دوم است، نباید انتظار داشته باشید که امسال رفتار متفاوتی از آن ها ببینید. اما در این صورت چگونه می توان تعطیلاتی شاد و دوست داشتنی به وجود آورد؟ به خواندن ادامه دهید.




  • 2. سعی نکنید که دیگران را تغییر دهید.

به جای تلاش برای تغییر دادن دیگران فقط و فقط نور عشق و محبت را به سوی آن ها ارسال کنید. این کار چنان تاثیر عمیقی بر دیگران می گذارد که تصورناشدنی است.


  • 3. به جای استفاده از ذره بین از آینه استفاده کنید.

شاید رفتار اعضای خانواده ای، نامناسب باشد؛ اما واکنش شما در قبال این موضوع چیست؟ آیا رفتاری درست دارید؟! در طی این تعطیلات باید به خاطر داشته باشیم که فقط و فقط می توانیم واکنش خود را در قبال اتفاقات اطرافمان کنترل کنیم؛ نه اتفاقات پیرامونمان را! عشق ورزیدن به دیگران فارغ از نوع رفتار آنان، واکنشی شگفت انگیز در برابر آن هاست. به جای اینکه با ذره بین، رفتار اطرافیانمان را زیر نظر بگیریم، بهتر است که به رفتارها و واکنش خودمان در آینه نگاهی بیندازیم.



  • 4. به جای توجه به کمبودها به وفور نعمت توجه کنید.

در موارد بسیاری ما خواهان تغییر دادن رفتار اقوام و دوستان هستیم؛ اما باید کم کم این دیدگاه را عوض کنیم، نگاهمان را از موارد منفی برداریم و به نکات مثبت توجه کنیم؛ اما چه موارد مثبتی برای قدردانی وجود دارد؟! در بعضی مواقع، توجه به نکات مثبت بسیار دشوار است؛ به ویژه هنگامی که از ما انتقاد می شود یا کسی اذیتمان می کند. به همین دلیل باید از هم اکنون، هنر قدردانی را یاد بگیریم.

به تمام نکات شگفت انگیز زندگی تان توجه کنید ( کوچکی یا بزرگی این موارد تفاوتی ندارد ). سپس تمامی این موارد « اعجاب انگیز » را در دفترچه ی خاطرات خود بنویسید. می توانید این دفترچه را « کتاب نعمات » بنامید. کم کم درمیابید که توجه به فراوانی بی شک ارزش یادگیری دارد.


  • 5. بخشیدن را در کانون توجه خود قرار دهید.

چه چیزی را باید اهدا کنید؟ بی شک « عشق »؛ بنابراین به اطرافیان عشق بورزید؛ حتی زمانی که شخصی تا حد زیادی شما را آشفته می کند، شما فقط و فقط این فکر را منعکس کنید: من دوستت دارم... دوستت دارم... دوستت دارم... . این تفکر به خودی خود هدیه ای از جانب شما برای اطرافیانتان است؛ اما چه چیزهای دیگری را می توانید ببخشید؟ شما می توانید از صمیم قلب به خودتان تعهد دهید که صددرصد در لحظه می توانید حضور داشته باشید. ما این کار را برای دیگران انجام نمی دهیم، بلکه از انجام دادن آن برای خودمان لذت می بریم.

در حقیقت بسیاری از افراد وقتشان را با خانواده و دوستان خود سپری می کنند؛ در عین حال، آرزو دارند که ای کاش در جای دیگری بودند! این نوع تفکر باعث

می شود که ما هرگز نفهمیم که تا چه اندازه برای اطرافیان خود مهم هستیم. اگر شما در روابطتان به راستی از خود مایه بگذارید و انتظار جبران نداشته باشید، احساس شادمانی خواهید کرد. باور کنید که تعطیلات با لذت آغاز شده و با عشق، مشارکت، محبت، مهرورزی با دیگران و پراکندن عشق خاتمه می یابد.


  • 6. شاد باشید.

هر گاه می خواهیم درباره ی خاتمه دادن به دعوا و کشمکش ها در زندگی سخن بگوییم، باید دنیا را همچون لباس راحتی به تن کنیم، بخندیم و برای لذت بردن از زندگی احساس آزادی داشته باشیم.







Menu