آیا خشم خود را به گونه ای سازنده بروز می دهید؟؟+ تست

در بسیاری از فرهنگ ها خشم و پرخاشگری نیروهای مثبتی در امور انسانی تلقی نمی شوند. اما بدون توجه به فرهنگ اشخاص، همه باید بتوانند خشم خود را به شکلی سازنده در مسیر درست بیندازند.

آیا خشم خود را به گونه ای سازنده بروز می دهید؟؟+ تست

در بسیاری از فرهنگ ها خشم و پرخاشگری نیروهای مثبتی در امور انسانی تلقی نمی شوند. اما بدون توجه به فرهنگ اشخاص، همه باید بتوانند خشم خود را به شکلی سازنده در مسیر درست بیندازند. متأسفانه تنها معدودی از ما آموخته ایم که این کار را انجام دهیم.

مواقعی هست که شخص باید احساسات خود را منتقل سازد. متأسفانه بسیاری از ما خشم (یک حالت احساسی) را با پرخاشگری و تهاجم (اقدامات خشونت آمیز) اشتباه می گیریم و در نتیجه نمی توانیم عقاید خود را با قاطعیت بروز دهیم.

آزمون
آیا ابراز خشم را با پرخاشگری و تهاجم اشتباه می گیرید؟ آیا می دانید که چگونه خشم خود را به شکلی درست ابراز نمایید؟ با تکمیل پرسشنامه زیر جواب این سوالات به دست می آید.
1- من یا هرگز عصبانی نمی شوم و یا به ندرت عصبانی می شوم.
الف. موافقم        ب. تا حدی موافقم           پ. موافق نیستم

2- از ابراز خشم اجتناب می کنم، زیرا اغلب مردم آن را به حساب تنفر می گذارند.
الف. موافقم           ب. تا حدی موافقم            پ. موافق نیستم

3- راستش را بخواهید، اغلب رنجشم را در قبال دوستانم بروز نمی دهم.
الف. موافقم        ب. تا حدی موافقم           پ. موافق نیستم

4- تاکنون کسی نتوانسته با خشمگین شدن، در بحثی پیروز شود.
الف. موافقم        ب. تا حدی موافقم            پ. موافق نیستم

5- بهتر است خشم خود را نزد خودم حفظ کنم و آن را به دیگران نشان ندهم.
الف. موافقم        ب. تا حدی موافقم      پ. موافق نیستم

6- خشم روش بالغانه ای برای واکنش نشان دادن به موقعیتی ناراحت کننده نیست.
الف. موافقم    ب. تا حدی موافقم         پ. موافق نیستم

7- درست نیست وقتی خشمگین هستید کسی را ادب کنید.
الف. موافقم      ب. تا حدی موافقم         پ. موافق نیستم

8- وقتی خشمگین هستم خشم خود را پنهان می کنم، زیرا می ترسم احمق جلوه کنم.
الف. موافقم       ب. تا حدی موافقم    پ. موافق نیستم

9- وقتی از دست یکی از نزدیکان خود خشمگین می شوید باید آن را به شکلی ابراز کنید، حتی اگر این کار برایتان دشوار باشد.
الف. موافقم    ب. تا حدی موافقم    پ. موافق نیستم

 

محاسبه امتیازات


برای محاسبه امتیازات خود، به جوابهای الف امتیاز 1، به جوابهای ب امتیاز 2، و به جوابهای پ امتیاز 3 بدهید.
امتیاز 30 – 24: شما خشم خود را تشخیص می دهید، اما معتقدید رفتارتان باید به گونه ای باشد که روابط میان فردی شما را با دیگران بهتر کند.

امتیاز 23 – 17: تا اندازه ای موافقید که باید خشم خود را ابراز نمایید.

امتیاز 16 – 10: به آن خوبی که لازم است خشم خود را مهار نمی کنید. مهار کردن خشم به شما امکان می دهد تا با دیگران روابط بهتری برقرار نمایید.

توضیحات


به دو دلیل باید خشم خود را به شکلی سازنده ابراز نمایید. اول اینکه با این کار احساس ناراحتی خود را تخلیه می کنید. در غیر این صورت ممکن است منجر به اقدامات تلافی جویانه شود. دوم اینکه این می تواند روشی باشد که به اشخاص انگیزه بدهد تا رفتارشان را اصلاح کنند.

اما صرفاً صحبت کردن با فردی مخالف و یا حتی فردی بی طرف نمی تواند از شدت خشم شما بکاهد، بلکه ممکن است آن را دوباره به نمایش بگذارد. به هنگام تخلیه خشم مهم است که این کار منجر به درک متقابل شود، در غیر این صورت برای هیچ یک از طرفین سودمند نخواهد بود. وقتی خشم و پرخاشگری را با هم اشتباه می گیریم، نمی توانیم احساسات خود را بروز دهیم.

کارول تاوریس، نویسنده کتاب خشم: احساسی ناشناخته، معتقد است که ابراز خشم تنها در صورتی می تواند برای طرفین سازنده باشد که به روش بالغانه و عاقلانه صورت پذیرد و نباید کسی را از پای درآورد. می توان احساس ناخشنودی و ناراحتی خود را به شکلی سازنده بروز داد.

دکتر جورج باخ، روان شناس کالیفرنیایی و مشاور امور زناشویی، با زوجهایی کار کرده است که خشم خود را به شکلی مخرب ابراز می دارند. این افراد خشم خود را به شکل پرخاشگری منفعلانه بروز می دهند و از پشت دشنه می زنند. دکتر باخ به این نتیجه رسیده که زوج هایی که نمی توانند خشم خود را به شکلی سازنده بروز دهند، اغلب روابط بدی دارند. باخ و بسیاری از متخصصان دیگر معتقدند که احساساتی منفی از نوع خشم را می توان به شکلی مثبت جهت داد. آنها معتقدند که باید از روش "پرخاشگری خلاق" استفاده نمود، به این شکل که ابراز خشم باید به گونه ای باشد که به طرف مقابل احساس بدی ندهد و از عزت نفس او نکاهد.

منبع: کتاب شما کی هستید؟
نوشته دکتر سالواتوره دیداتو
ترجمه مهدی قراچه داغی

منبع :

Menu