توصیه‌های بهداشتی آموزش و پرورش به مدرسه‌ای‌ها

«کوله‌های سنگین» و «کفش‌های نرم و سفت» به ستون فقرات آسیب می‌رسانند

توصیه‌های بهداشتی آموزش و پرورش به مدرسه‌ای‌ها

معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: کوله‌هاي سنگين و کفش‌هاي نرم و سفت به ستون فقرات آسب مي‌رسانند، لذا لازم است دانش آموزان از هر دو بند اين کيف استفاده کنند و کفش مناسب بپوشند.

محمد چينيان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آستانه آغاز سال تحصيلي با يادآوري برخي نکات بهداشتي به دانش آموزان و اوليا افزود: براي پيشگيري از بيماريهاي مسري از قبيل آنفلوآنزا و سرماخوردگي، دانش‌آموزان همواره بايد از وسايل شخصي (ليوان، حوله، دستمال، مسواک و شانه) استفاده کرده و به طور مرتب استحمام کنند.

وي افزود: کوتاه کردن ناخنها، استفاده از کفش‌هاي مناسب هرفصل، رعايت اصول درست نشستن و درست ايستادن براي جلوگيري از بروز بدشکلي‌هاي اندام در جواني و بزرگسالي، استفاده از لباسهايي با رنگ روشن و شستن روزانه جواب از نکاتي است که بايد مورد توجه دانش آموزان باشد.

معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: با توجه به اينکه استفاده از کوله‌پشتي‌هاي سنگين باعث صدمه به ستون فقرات مي شود، لازم است دانش آموزان از هر دو بند اين مدل کيف را استفاده کنند.

بهترين زمان خريد کفش بعداز الظهر است

به گفته وي، استفاده از کفش‌هاي خيلي نرم و يا خيلي سفت و خشک نيز به ستون فقرات آسيب مي‌رساند، لذا بهترين زمان خريد کفش بعد از الظهرهاست. همچنين استفاده از شانه و برس‌هايي که دندانه‌هاي گرد و نرم دارند براي سلامت موي سر توصيه مي‌شود. دانش‌آموزان در صورت بروز هرگونه آسيب و صدمه در مدرسه به مربي بهداشت يا مسئولان مدرسه مراجعه کنند.

چينيان در ادامه با عنوان برخي از توصيه‌ها بهداشتي به والدين دانش آموزان نيز خاطرنشان کرد: براي حفظ سلامت فرزند خود در صورتيکه فرزندتان بيمار شد از رفتن او به مدرسه خودداري شود و بعد از بهبودي کامل وي را به همراه گواهي پزشک معالج به مدرسه ببرند.

وي افزود: هرگز بدون تجويز پزشک به کودک خود دارو ندهيد، دندان‌هاي او هفته‌اي يکبار بررسي و در صورت مشاهده هرگونه لکه و يا رويش دندان دائمي، قبل از افتادن دندان شيري به دندانپزشک مراجعه شود. همچنين بايد هميشه کودکان را از حوادث و اتفاقاتي که ممکن است باعث نقص عضو آنها شود، مطلع کرد.

کودکان چپ دست را به نوشتن با دست راست وادار نکنيد

معاون سلامت آموزش و پرورش تاکيد: در صورتيکه فرزند شما چپ دست است خانواده‌ها نبايد او را وادار کنند که با دست راست بنويسد؛ ضمن آنکه بايد به فرزندان آموخت که فاصله دفتر و کتاب با چشم تقريبا 30 سانتي متر است و در صورتيکه فرزندان نتوانند اين فاصله را رعايت کنند با افراد متخصص مشورت کرده و مربي بهداشت مدرسه را در جريان اين گونه مشکلات قرار داد تا راه حل مناسب، در اين زمينه‌ها ارائه شود.

منبع :

مطالب مرتبط

Menu