با بررسی دقیق و حل سؤالهای ریاضی تجربی و سپس مقایسهی آن با سال قبل، درس ریاضی تجربی به صورت زیر تحلیل میشود:
در ردهبندی 5 گانهی درجهی سختی سؤالهای ریاضی، دشوار ارزیابی میشود. دلیل اصلی این انتخاب، وجود 6 تا 7سؤال با محاسبات زیاد است.
الف- از نظر بودجهبندی سهم کتابها همانند سال قبل بود.
ریاضی2: 4 سؤال
آمار: 2 سؤال
ریاضی3: 6 سؤال
ریاضی عمومی: 14 سؤال
هندسه: 4 سؤال
ب- از نظر مبحثی:
1- تعداد سؤالهای هندسه، آمار، انتگرال، هندسهی مختصاتی و منحنیهای درجهی دوم و حد و پیوستگی همانند سال قبل بود.
2- سؤالهای تابع کمتر از سال قبل بود.
3- سؤالهای مشتق و کاربرد آن، بیشتر از سال قبل بود.
ج- از نظر درجهی سختی سؤالها به صورت زیر ارزیابی میشوند:
1- 13سؤال دشواریا با محاسبات زیاد
2- 14سؤال متوسط
3- 3 سؤال ساده
در حالیکه در سال قبل تعداد سؤالهای دشوار بیشتر از 8 سؤال نبود.
نکتهای که باید به آن در تعیین درجهی سختی سؤالها توجه شود، این است که شبیه بودن ظاهر اولیهی دو سؤال یا هم موضوع بودن آنها دلیلی بر هم رده بودن آنها از نظر درجهی سختی نیست، سوالهای (144 و 146 و 134 کنکور امسال را ببینید.)
با اینکه نمونهی سؤال 134 در کنکور سالهای قبل مطرح شده ولی به دلیل دشواری تجزیهی کسر اول، برای دانش آموزان دشوار است و یا در سؤال 136 که نمونهی آن در کنکورهای سالهای قبل به تعداد زیادی مطرح شده، همان محاسبهی بخش آخر مشکل ساز است.
همانند کنکور رشتهی ریاضی، مثلثات و محاسبات جبری به نسبت سالهای قبل پر رنگتر شده است و خود این موضوع یکی از دلایل تمایز و سختتر بودن ریاضی 93 نسبت به 92 است.