میرحسین زاهدی:تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور تجربی93

تحلیل زبان تجربی

میرحسین زاهدی:تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور تجربی93

تحلیل و بررسی درس زبان انگلیسی درآزمون کنکور 93 گروه تجربی

ضمن عرض خسته نباشید به شما عزیزان شرکت کننده در آزمون ، توجه تان را به بررسی و تحلیل مقایسه ای این آزمون با آزمون سال 92 جلب می کنم:

همانطوری که می دانید تست های آزمون طبق معمول به چهار بخش تقسیم شده : 1 -گرامر( دستور) 2- واژگان 3-کلوز 4- متون درک مطلب.

گرامر: در این بحش یک تست برای سال سوم اختصاص داده شده و در سال 92 هم یک تست اختصاص داده شده بود ولی از دو درس متفاوت. در سال 93 از درس 5 و در سال قبل از درس 3.

4 تست گرامر برای سال چهارم منظور شده  و در سال 92 هم همین تعداد منظور شده بود.البته یک تست در کلوز مطرح شده است که در سال 92 از درس 6 بوده و امسال از درس 3 می باشد. نکته ی گرامری درس 4 زبان 4 در هر دو سال مطرح شده است. و همچنین درس 8 زبان 4 از اقبال خوبی برای همه ی گروه ها و در سال های متمادی برخوردار است . ( به عزیزانی که هنوز آزمون نداده اند توصیه می کنم حداقل یک نگاه کوتاه به این درس بیاندازند.)

در این دو سال درس های 1و 2و7 از نظر گرامر مورد توجه و علاقه طراحان کنکور قرار نگرفته است.

واژگان: تعداد تست های واژگان 8تا است و در هر دو سال مساوی می باشد. برای سال سوم 2 تست در هر دو سال اختصاص داده شده و برای سال چهارم 6 تست در هر دو سال منظور شده است(گزینش تست ها با دقت انجام شده ). لازم به ذکر است که تست شماره 84 امسال که پاسخ درست اش واژه ی estimate است در سال 92 در تست شماره 81 نیز تکرارشده بود.

جالب است بدانید که در هر دو سال از درس 5 زبان چهارم دو تست لغت مطرح شده است. به نظر می رسد که در توزیع سوال برای کل منابع مطرح شده درست انجام نشده است. در سال 92 درس های 2و 3 فراموش شده ولی از درس 5و 8 از هر کدام دو تست ارائه شده است.

تست شماره 81 در سال 93 و تست شماره 87 در سال 92 هر چند که واژه های آسان می باشند ولی اولی در سال دو دبیرستان خوانده شده و دومی در سال اول دبیرستان . مطرح شدن این دو تست نشان می دهد که دانش آموزان عزیز سال های اول و دوم را نباید نادیده بگیرند و همچنین درس ها را باید خط به خط بخوانند.( قابل توجه سال سومی ها)

کلوز : خوشبختانه متن انتخاب شده برای کلوز 93 با توجه به "Readability Formula"  از سطح دشواری خوبی (متوسط) برخوردار بوده و اصول آزمون سازی در آن رعایت شده است. تست های گرامر و واژگان آن خوانده شده و برای دانش آموزان نا آشنا نیستند. کلوز 92 یک کم دشوارتر بود و فاصله ی نقطه چین ها بر این دشوار اضافه کرده ولی از نظر لغات و گرامر مطرح شده مشکلی نداشته است.

درک مطلب: خوشبختانه متون انتخاب شده برای این گروه در هر دو سال در رابطه با رشته ی تحصیلی دانش آموزان می باشند و تست های مربوط به آن ها با نگارش روان و روشن طرح شده اند. متن دومی با توجه اطلاعات عمومی مطرح شده و فکر نمی کنم دانش آموزان در پاسخ دادن به آن ها مشکل داشتند. البته تست های سال 92 به جز یک تست همه استنباطی بودند ولی در سال 93  یک تست پیدا کردن مرجع ضمیر ، یک تست معنی واژه یا عبارت و بقیه استنباطی .

 

پیروزی شما عزیزان آرزوی قلبی ماست.

میر حسین زاهدی

Menu