فاطمه منصورخاکی:تحلیل درس عربی کنکور تجربی93

.

فاطمه منصورخاکی:تحلیل درس عربی کنکور تجربی93

                                                     تحلیل درس عربی در کنکور رشته ­ی تجربی سال 1393

ترجمه (26 - 30)

 سه سوال از عربی 2 و دو سوال از عربی 3 است که سوال 26 به زمان فعل، سوال 27 به مفرد و جمع بودن کلمات و ترجمه ­ی ضمایر، سوال 27 به جمله­ ی وصفیه، سوال 28 به زمان فعل و سوال 29 به معنای فعل توجه دارد. در این سوالات از لحاظ سطح دشواری در مقایسه با سال قبل (1392) تفاوتی به نظر نمی­رسد.

مفهوم (31)

این سوال از عربی 3 انتخاب شده و مانند سال گذشته یک عبارت عربی مورد سوال قرار گرفته که چهار گزینه ­ی­ آن نیز عربی هستند. این سوال نیز در سطح دشواری همانند سال قبل است.

تعریب (32 و 33)

سوال 32 از عربی 3 انتخاب شده و زمان دو فعل به کار رفته در عبارت فارسی مد نظر است. سوال 33 از عربی 2 است که در آن عدد و معدود به­کار رفته اما در هر چهار گزینه عدد و معدود صحیح هستند و نکته ­ی کلیدی سوال شرطیه بودن جمله و زمان فعل­ ها ست. این دو سوال هم هم ­سطح سوالات تعریب سال گذشته بودند.

درک ­مطلب «سوالات   مفهوم» (34 - 37)

موضوع متن داستانی اخلاقی است که همین داستان بودن آن سبب کاهش سطح دشواری این چهار سوال نسبت به سال گذشته شده است.

درک­ مطلب «اعراب­گذاری» (38 و 39)

در این دو سوال نیز مانند سال قبل در هر گزینه سه کلمه به­کار رفته است و سطح دشواری آن هم با سال قبل یکی به نظر می­رسد.

درک­ مطلب «تجزیه و ترکیب» (40 - 42)

در این سه سوال هم­ چون همیشه دو فعل و یک اسم مورد سوال قرار گرفته­ که سوال 41 فعل معتل مزید و جزء حذفیات کنکور است.

قواعد (43 - 50)

در این بخش چهار سوال از عربی 2 و چهار سوال از عربی 3 انتخاب شده است که تیپ سوال 47 جدید است و در آن دو مبحث ( وصف و اعراب تقدیری) به­ طور هم­ زمان مورد سوال  می ­باشد هم­ چنین سوال 49 که به مبحث «حال» اختصاص دارد در سوال 42 نیز مورد سوال قرار گرفته است. در مقایسه­ ی سطح دشواری این بخش با سال گذشته تفاوتی به چشم نمی ­خورد.

تراکم سوالات از کتب درسی (به ­جز درک ­مطلب)

عربی 2: 8 سوال و عربی 3: 8 سوال

موارد قابل تأمل

در سوال 33 اگرچه عدد و معدود استفاده شده و این مبحث جزء حذفیات کنکور به شمار می  ­آید اما با قدری تأمل درمی­ یابیم که در همه ­ی گزینه ­ها اعداد و معدودشان به یک شکل و صحیح به ­کار رفته بنابراین مشکلی در پاسخ­گویی ایجاد نمی­ شود. /  سوال 47 سوالی ترکیبی است و دو مبحث وصف و اعراب تقدیری را باهم مورد سوال قرار داده است (تیپ جدید) / مبحث حال دو بار مورد پرسش قرار گرفته (42 و 49).

نگاه کلی

کنکور امسال از لحاظ سطح دشواری تفاوت چندانی با سال گذشته (1392) ندارد و تنها کمی در­ک­ مطلب آن به دلیل داستانی بودن موضوعش ساده تر به­ نظر می­رسد.

Menu