گرامر 12 سال کنکور سراسری بخش هشتم

این مجموعه دارای دو بخش گرامر و واژگان است که با بررسی دقیق 12 سال کنکور سراسری (92-81) گزینش شده است. در بخش گرامر، کوشیده شده است تا با پرداختن به مباحثی که اغلب در آزمون های سراسری مورد سؤال ...

گرامر 12 سال کنکور سراسری بخش هشتم

گزیده ی نکات تستی گرامر به همراه واژگان 12 سال کنکور سراسری (بخش هشتم)

این مجموعه دارای دو بخش گرامر و واژگان است که با بررسی دقیق 12 سال کنکور سراسری (92-81) گزینش شده است. در بخش گرامر، کوشیده شده است تا با پرداختن به مباحثی که اغلب در آزمون های سراسری مورد سؤال است، نکاتی شرح داده شود که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و بتوان از آن ها برای هرچه راحت تر پاسخ دادن سوالات تستی استفاده کرد. بخش واژگان شامل لغات متوسط و دشوار است که در طی 12 سال آزمون سراسری رشته‌ي منحصراً زبان، چه به عنوان جواب تست و چه در صورت سؤال ها و گزینه ها، مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که سطح دشواری این مجموعه به گونه ای در نظر گرفته شده است که متناسب با نیازهای تمامی دانش‌آموزان، چه دانش‌آموزان آزمون زبان تخصصی و چه دانش‌آموزان رشته های رياضي، تجربي، انساني و هنر، باشد. امید است این مجموعه بتواند گامی در مسیر کامیابی شما دانش‌آموزان گرامی در آزمون ورودی دانشگاه باشد.


گرامر

فعل دوم بعد از فعل اول

در این مبحث تنها به بررسی افعالی می‌پردازیم که فعل بعد از آن‌ها هم به صورت ing“ دار و هم به صورت مصدر با ”to یا بدون ”to“ به کار می‌رود و تفاوت معنایی ایجاد می‌کند.

1) remember و forget :

به همراه ”ing“: به گذشته اشاره دارد؛ به کارهایی که در گذشته انجام شده است. ”forget...ing“ اغلب به صورت عبارت ”I’ll never forget...ing“ و دیگر اصطلاحات با معانی مشابه به کار می‌رود.

I still remember buying my first bicycle.

I’ll never forget meeting the Queen.

به همراه مصدر با ”to“: به آینده اشاره دارد؛ به کارهایی که شخص در لحظه ی به یاد آوردن یا فراموش کردن هنوز باید انجام دهد یا انجام می‌داده است.

You must remember to fetch Mr. Lewis from the station tomorrow.

I forgot to buy the soap.

2) go on:

به همراه ”ing“: به معنی ”ادامه دادن“.

She went on talking about her illness until we all went to sleep.

به همراه مصدر با ”to“: به تغییر فعالیت اشاره دارد.

She stopped talking about that and went on to describe her other problems.

3) ”regret“:

به همراه ”ing“: به گذشته اشاره دارد؛ به کاری که شخص از انجام آن پشیمان است.

I regret leaving school at 14; it was a big mistake.

به همراه مصدر با ”to“: اغلب در مورد اعلام اخبار ناخوشایند به کار می‌رود.

We regret to inform passengers that the 14.50 train is one hour late.

4) advise“، ”permit“، ”allowوpermit:

در وجه معلوم و در صورت نداشتن مفعول، فعل دوم بعد از این افعال به صورت ”ing“ دار به کار می‌رود. در صورت وجود مفعول، فعل دوم به صورت مصدر با ”to“ به کار می‌رود.

“I wouldn’t advise taking the car; there’s nowhere to park.”

“I wouldn’t advise you to take the car; there’s nowhere to park.”

 

“We don’t allow/permit smoking in the lecture room.”

“We don’t allow/permit people to smoke in the lecture room.”

 

“The headmistress has forbidden singing in the corridors.”

“The headmistress has forbidden children to sing in the corridors.”

به صورت‌های مجهول این جملات توجه کنید:

“Smoking is not allowed/permitted in the lecture room.”

“People are not allowed to smoke in the lecture room.”

 

“Singing is forbidden.”

“Children are forbidden to sing.”

 

“Early booking is advised.”

“Passengers are advised to book early.”

5) hear“، ”watchوsee“:

بعد از این افعال، تفاوت بین ”ing + مفعول“ و ”مصدر بدون to + مفعول“ مثل تفاوت بین زمان‌های استمراری با زمان‌های ساده است. صورت ”ing“ دار بیانگر این است که شخص به کارهایی که در آن لحظه در حال روی دادن هستند توجه می‌کند. ساختار مصدر بدون ”to“ اغلب به کارهای تمام شده ای اشاره می‌کند که از ابتدا تا انتها دیده یا شنیده شده اند.

“I looked out of the window and saw Mary crossing the road.”

“I saw Mary cross the road and disappear into the post office.”

 

“As I passed his house I heard him practicing the piano.”

“I once heard Brendel play all the Beethoven concertos.”

6) try:

به همراه ”ing: به معنی امتحان کردن؛ کاری را انجام می‌دهیم تا نتیجه ی آن را ببینیم.

“I tried sending her flowers, writing her letters, giving her presents, but she still wouldn’t speak to me.”

به همراه ”ing“ یا مصدر با ”to“: به معنی تلاش کردن برای انجام یک کار دشوار.

“I tried to change the wheel, but my hands were too cold.”

“I tried changing the wheel, but my hands were too cold.”

7) mean:

به همراه ”ing“: مترادف ”involve“ یا ”have as a result“، به معنی ”متضمن بودن“.

“If you want to pass the exam, it will mean studying hard.”

به همراه مصدر با ”to“: مترادف ”intend“، به معنی ”قصد داشتن“.

“I don’t think she means to get married for the moment.”

8) stop:

بعضی از افعال مانند ”stop“ که فعل بعد از آن‌ها به صورت ”ing“ دار به کار می‌رود، می‌توانند در ساختار ”مصدر با to + فعل“ برای بیان هدف و منظور نیز به کار روند.

“I stopped running.” (NOT... I stopped to run.)

“I stopped to rest.” (= ... in order to rest.)

9) be afraid:

برای بیان ترس از اتفاق‌های پیش آمدی و غیر مترقبه، استفاده از ساختار -ing+ afraid ofترجیح داده می‌شود.

“I don’t like to drive fast because I’m afraid of crashing.”

در موارد دیگر می‌توان از هر دو ساختار ”-ing+ afraid of“ یا ”مصدر با to + afraid“ بدون ایجاد تفاوت معنایی استفاده کرد.

“I’m not afraid of telling/ to tell her the truth.”

10) sorry:

ساختار‌های ”-ing + sorry for/about“ یا ”مصدر کامل با to + sorry“ برای اشاره به کارهایی در گذشته که شخص از انجام آن‌ها پشیمان است به کار می‌رود.

“I’m sorry for/about losing my temper this morning.”

“I’m sorry to have woken you up.”

ساختار ”مصدر با to + sorry“ برای عذرخواهی کردن در مورد وضعیت کنونی به کار می‌رود.

“I’m sorry to tell you that you failed the exam.”

11) certainوsure“:

ساختار ”-ing+ certain/sure of“ برای اشاره به احساسات شخصی که گوینده دارد در موردش حرف می‌زند به کار می‌رود.

“You seem very sure of passing the exam. I hope you’re right.”

ساختار”مصدر با to + certain/sure“ برای اشاره به احساسات خود گوینده یا نویسنده به کار می‌رود.

“The repairs are certain to cost more than you think.” (NOT The repair are certain of costing... .)

“Mary is sure to win; the other girl doesn’t have a chance.”

نکته:  “Mary is sure to win”به معنی ”I am sure that Marry will win.“ می‌باشد.

 

Menu