(انتخاب رشته) انتخاب واحد / شهر

باتوجه به اینکه در آزمون کارشناسی ارشد، داوطلبان در زمان ثبت نام رشته‏ی خود را انتخاب نموده‏اند، پس از مجاز شدن در مرلحه اول باید به انتخاب واحد / شهر و درصورتییکه رشته شما چند گرایشی می‏باشد به...

(انتخاب رشته) انتخاب واحد / شهر

(انتخاب رشته) انتخاب واحد / شهر

باتوجه به اینکه در آزمون کارشناسی ارشد، داوطلبان در زمان ثبت نام رشته‏ ی خود را انتخاب نموده‏اند، پس از مجاز شدن در مرلحه اول باید به انتخاب واحد / شهر و درصورتییکه رشته شما چند گرایشی می‏باشد به انتخاب گرایش / واحد / شهر بپردازند.

درباره‏ ی انتخاب رشته و نحوه­ ی صحیح انجام آن حتماً از سوی دوستان، گفتارها و مقالات، مطالب زیادی را شنیده و خوانده‏ اید. ولی ما به دیگر سخن می‏خواهیم به طور مجمل به بیان این نکته بپردازیم و بگوییم که تلقی صحیح داشتن از انتخاب رشته به خودی خود اگر از خود انتخاب رشته مهم تر نباشد، کم اهمیت‏ تر از آن نیست.

در اهمیت نگرش صحیح داشتن به مسأله انتخاب رشته باید این نکته را افزود که چه بسا بسیاری از افراد هستند که علی رغم کسب رتبه ممتاز در آزمون سراسری، هنوز از درک درستی راجع به نحوه صحیح انتخاب رشته برخوردار نیستند و به درستی نمی‏دانند که از دانشگاه و آموزش عالی چه می‏خواهند، هرچند که اکثر آنان از اینکه «چه نمی‏خواهند» خبر دارند.

نکته دیگری که قابل تأمل است این است که اکثر داوطلبان در هنگام انتخاب رشته، تحت تأثیر آراء و افکار دیگران قرار می‏گیرند و درحقیقت، دیگران به جای این داوطلبان که در این مسئله ذی‏نفع هستند تصمیم گیری می‏کنند و غافل از مشکلات احتمالی پیش‏رو.

نکته مهم دیگر که قابل یادآوری است این است که بسیاری از داوطلبان در این زمان خاص یعنی موقع انتخاب رشته تحت تأثیر احساسات قرار می‏گیرند و به جای آنکه برمبنای عشق و علاقه خود به انتخاب واحد / شهر بپردازند براساس خوش آمدن یا بدگویی دیگران از یک واحد / شهر به انتخاب کردن یا نکردن آن واحد / شهر دست می‏زنند و لازم است اینجا یادآور شویم مهمترین و اصلی‏ ترین فاکتور در انتخاب واحد / شهر علاقه مندی خود داوطلب با در نظر گرفتن شرایط وی می‏باشد.

 

 

 

 

توصیه‏ ها:

1) ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام نمایند.

2) کد رشته محل‏های مورد نظر خود (حداکثر 100 کد رشته محل) را از میان کد رشته امتحانی مجاز انتخاب نمایید. (تهیه چک لیست توسط خود داوطلب و وارد کردن در فرم پیش‏نویس دفترچه شماره 2)

3) پس از اطمینان از صحت کد رشته محل‏ های انتخابی و مطالعه دقیق چک لیست به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری ثبت نام و یا شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام اولیه، نسبت به ثبت کد رشته محل‏ های انتخابی و تکمیل فرم مذکور در مدت زمانی که در نظر گرفته شده، اقدام نمایید.

4) در نهایت رسید خود که شامل رمز 15 حرفی است دریافت نمایید.

راهنمای چک لیست کنترلی انتخاب رشته:

مرحله اول: تعیین بازه (تعیین جایگاه خودتان)

ابتدا هرداوطلب باید بازه‏ی خود را انتخاب نماید و تعیین بازه‏ی داوطلب به کمک تراز و رتبه داوطلب امکان پذیر است و در این خصوص لازم نیست که داوطلب جایگاه خود را به صورت دقیق پیدا کند.

نحوه‏ی محاسبه‏ی موقعیت شما براساس رتبه‏ ی به دست آمده در سال های گذشته بسیار ساده است برای مثال اگر در رشته‏ ای 100 نفر در تهران و 100 نفر در شهرستان پذیرش داشته باشیم، به صورت آماری ابتدا ظرفیت تهران و سپس شهرستان پرمی‏شود، البته در برخی مواقع داوطلبان دانشگاه‏های مادر (اصفهان، مشهد، شیراز) را به دانشگاه‏های کوچکتر در تهران ترجیح می‏دهند اما روند پرشدن با احتساب 10 تا 20 درصد اختلاف به همین صورت بوده است. یعنی در مثال فوق داوطلبی که رتبه 120 کسب کرده است شانس پذیرش در تهران را داشته و داوطلبی با رتبه 240 شانس پذیرش در شهرستان را دارد، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رتبه در گرایش‏ها، رتبه‏ ی اصلی و واقعی داوطلب نمی‏باشد زیرا گرایش‏های یک رشته باهم مقداری هم پوشانی دارد که این هم پوشانی باتوجه به تعداد گرایش‏ ها و ظرفیت پذیرش در هر گرایش برای هر رشته با رشته‏ ی دیگر متفاوت است.

 

* انواع بازه:

1) بازه‏ی واقع بینانه (متعادل)

انتخاب‏هایی در این بازه قرار می‏گیرند که در واقع شانس قبولی شما در این انتخاب بسیار زیاد است و توصیه می‏کنیم که حداقل 40 درصد انتخاب‏های خود را در این بازه قرار دهید.

2) بازه‏ی خوش بینانه (ایده‏آل)

انتخاب‏هایی در این بازه قرار می‏گیرند که در واقع شانس قبولی شما در این انتخاب کم می‏باشد توصیه می‏کنیم که حداکثر 40 درصد انتخاب‏های خود را در این بازه قرار دهید.

3) بازه کف قابل قبول

انتخاب‏هایی در این بازه قرار می‏گیرند که شما حاضر هستید در این رشته‏ ها ادامه تحصیل بدهید ولی پشت کنکور کارشناسی ارشد نمانید، توصیه می‏کنیم این گروه 20 درصد انتخاب‏های شما را شامل شود.

* سپس در این مرحله شما جدولی تنظیم کرده و اسم  واحد / شهرهای خود را براساس بازه‏ی خوش بینانه، واقع بینانه و کف قابل قبول وارد جدول ‏کنید.

* جدول داوطلب فرضی با 38 انتخاب

       بازه

 

انتخاب‏ها

خوش بینانه

واقع بینانه

کف قابل قبول

تعداد واحد/ شهرهای انتخابی واسامی آنها

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(14)

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(16)

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(8)

جدول شماره (1)

مرحله دوم: تعیین اولویت‏ ها

در این مرحله باید به تعیین اولویت‏ها براساس انتخاب‏های مرحله قبلی بپردازید.

1) انتخاب‏هایی که بیشتراز همه ترجیح می‏دهید و در اولویت اول شما قرار دارند با یک رنگ‏ خودکار (قرمز) مشخص نمایید (از هر 3 گروهِ جدول (1)) و در یک جدول به شکل زیر وارد نمایید.

2) سایر رشته‏ هایی که ترجیح می‏دهید یعنی در اولویت‏ دوم شما قرار دارند را با یک رنگ دیگر خودکار (آبی) مشخص نمایید، (از هر 3 گروهِ جدول (1)) و وارد جدول نمایید.

3) رشته‏ هایی را که کم تر از همه علاقه دارید و در اولویت آخر شما قرار دارند با یک رنگ دیگر خودکار (مشکی) مشخص نمایید (از هر 3 گروهِ جدول (1))

 

* جدول داوطلب فرضی با 38 انتخاب

 

       اولویت

 

انتخاب‏ها

اولویت اول

اولویت دوم

اولویت سوم

تعداد واحد/ شهرهای انتخابی واسامی آنها

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(15)

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(10)

از شمار ه

 

(1)

 

تا

 

(13)

جدول شماره (2)

 

* بیشترین وقت خود را باید در این مرحله صرف کنید زیرا چیدمان رشته‏ ها براساس علاقه بسیار مهم می‏باشد و سازمان سنجش به ترتیب اولویت خودتان و براساس نمره علمی شما، شما را پذیرش می‏کند و انتخاب اول نسبت به انتخاب دوم از نظر سازمان سنجش اهمیت بیشتری دارد حتی اگر انتخاب دوم شما دانشگاهی از نظر رتبه‏ علمی بالاتر بوده باشد و نمره قبولی آن دانشگاه را نیز داشته باشید. (یعنی دیگر به انتخاب‏ های بعدی شما توجه ی نمی‏شود.) و بعداً نباید بگویید که ای کاش فلان انتخاب را بالاتر (اول) می‏زدم و آن را قبول می‏شدم.

 

مرحله سوم: مرتب سازی و تجمیع:

در این مرحله باید ابتدا اولویت‏های اول مرحله قبل، سپس اولویت‏ های دوم مرحله قبل و در آخر اولویت‏ های سوم مرحله قبل را به ترتیب و زیر هم یادداشت نمایید (آماده شدن چک لیست) و وارد فرم پیش‏نویس نمایید و برای آخرین بار کنترل نمایید.

* به این نکته مهم توجه نمایید انتخاب‏های شما نهایتاً به ترتیب اولویت علاقه و شرایط شما می‏باشد نه براساس دید خوش‏بینانه، واقع بینانه  و کف قابل قبول.

در نهایت بند 3 و 4 بخش توصیه‏ ها را اجرا نمایید و کار انتخاب واحد / شهر شما  دراینجا به اتمام رسیده است.

 

 

 

ارائه شده توسط آقای امیررضا صام

منبع :

Menu