تحليل درس زبان انگليسي کنکور سراسري رشته ي رياضي 91 تهيه وتنظيم زهره جوادي
سؤالهاي بخش گرامر:
تفاوت نسبت به سالهاي گذشته:کاهش تعداد سؤالها از 4 سؤال به 3 سؤال
توجهي سؤالهاي گرامر بيشتر به مبحث ربطدهندههاي مقطع پيش دانشگاهي بود که شامل 2 سؤال (سؤالهاي 76 و 77) از 3 سؤال ميشد. از مبحث افعال وجهي نيز امسال مانند سال گذشته سؤال مطرح شده بود.
تعداد کل سؤالهاي گرامر | درس 1 پيش دانشگاهي (ربط دهنده هاي دليل، زمان و شرط) | درس 1 پيش دانشگاهي (ربط دهنده ي مغايرت غيرمنتظره) | درس 8 پيشدانشگاهي (کاربرد افعال وجهي) |
3 سؤال | 1 سؤال | 1 سؤال | 1 سؤال |
سؤالهاي بخش واژگان:
تفاوت نسبت به سالهاي گذشته:افزايش تعداد سؤالها از 6 سؤال به 7 سؤال به دليل کم شدن تعداد سؤالهاي گرامر
ساقه ي سؤالهاي واژگان امسال نسبت به سالهاي گذشته طولاني تر بود و بيشتر سؤالها به نيمسال اول پيش دانشگاهي اختصاص داشت.
تعداد کل سؤالهاي واژگان | درس 1 پيش دانشگاهي | درس 2 پيش دانشگاهي | درس 7 پيش دانشگاهي | درس 8 پيش دانشگاهي |
7 سؤال | 2 سؤال | 3 سؤال | 1 سؤال | 1 سؤال |
يک سؤال واژگان (سؤال 84) واژهي ““lately مربوط به واژه هاي کتاب زبان انگليسي 1 بود، البته در درسهاي زبان انگليسي 3 و پيش دانشگاهي نيز وجود دارد.
سؤالهاي بخش ““Cloze Test:
متن““Cloze Testيک متن ساده همراه با 5 سؤال از درس 2 زبان انگليسي پيش دانشگاهي بود که لغات خارج از کتاب درسي آن بسيار اندک بود. فاصله ي بين جاي خالي هاي متن منطقي بود و تقريباً در هر سطر يک جاي خالي وجود داشت. 4 سؤال واژگان ““Cloze Test مربوط به واژگان درسهاي زبان انگليسي 3 بود و يک سؤال گرامر آن نيز به مبحث کاربرد افعال وجهي درس 8 زبان انگليسي پيش دانشگاهي مربوط ميشد و در واقع از لحاظ موضوع گرامري با سؤال 78 بخش گرامر يکسان بود.
نکته قابل توجه دو سؤال از يک مبحث گرامري در يک آزمون مورد توجه قرار گرفته است.
تعداد کل سؤالهايCloze Test | درس 3 سوم | درس 5 سوم | درس 4 سوم | درس 2 سوم | درس 8 پيشدانشگاهي (کاربرد افعال وجهي) |
5 سؤال | 1 سؤال | 1 سؤال | 1 سؤال | 2 سؤال | 1 سؤال |
سؤالهاي بخش درکمطلب:
تفاوت نسبت به سالهاي گذشته:کوتاه و ساده شدن متنهاي دو درک مطلب و کم شدن لغات خارج از کتاب درسي
موضوع متن دوم درک مطلب به درس 2 زبان انگليسي پيش دانشگاهي مربوط بود که از لحاظ موضوعي با متن ““Cloze Test يکي بود. تيپ سؤالهاي درکمطلب دوم جديد، مفهومي تر و طولاني بود.
نکته ي قابل توجه در کنکور رياضي سال 91، آسانتر بودن سؤالها و توجه به زبان انگليسي پيش دانشگاهي مخصوصاً نيمسال اول بوده است.
تحليل درس زبان انگليسي کنکور سراسري رشته ي رياضي 91 تهيه وتنظيم حبيب اله سعادت
بودجهبندي مباحث سؤالها:
به طور کلي آزمون سراسري رياضي، حاوي 3 سؤال در بخش گرامر، 7 سؤال در بخش واژگان، 5 سؤال در بخش Cloze Test و10 سؤال در بخش درک مطلب بود.
سؤالهاي گرامر و واژگان:
نسبت به سالهاي گذشته تغيير قابل توجهي وجود نداشت. توجه به اين نکته قابل ملاحظه است که 2 سؤال اول گرامر (سؤالهاي 76 و 77) هر دو مربوط به مبحث ربطدهندهها هستند و همچنين سؤال سوم گرامر (سؤال 78) و سؤال گرامري مطرحشده در بخش Cloze Test (سؤال 87) هر دو به يک مبحث گرامري (کاربرد افعال وجهي در زمان گذشته) اشاره دارند.
گرايشهاي جديد در سؤالهاي درکمطلب:
در بخش درکمطلب در سؤالهاي 93 و 95 از داوطلبان خواسته شده است که موضوع اصلي پاراگرافهاي دوم و سوم را تشخيص دهند در سؤال 97 از درکمطلب دوم نيز جملهاي از متن بيرون کشيده شده است و از داوطلبان خواستهشده که مفهوم اين جمله را در گزينهها بيابند، اين سه سؤال به نوعي جديد محسوب ميشوند و قابل ملاحظهتر ميباشند.
تحليل درس زبانانگليسي سراسري رياضي 91 تهيه و تنظيم: شهاب اناري
نگاه کلي
· بودجه بندي: آزمون در قالب 25 سؤال در بخشهاي گرامر و لغت، متن کلوز و متنهاي درکمطلب طرح شده بود.
تعداد سؤالات گرامر نسبت به سال قبل يک عدد کمتر و تعداد سؤالات لغت يکي بيشتر بود. تعداد سؤالات کلوز و متن درکمطلب مانند سالهاي قبل بود.
سؤالات گرامر: کيفيت سؤالات خوب بود. شايد تنها اشکال بارز بخش گرامر اين بود که از 3 سؤال گرامر ابتداي آزمون (76 تا 78) و نيز يک سؤال گرامر بخش کلوز، همگي تنها از دو مبحث کلمات ربط و افعال مدال طرح شده بود و از هيچ مبحث ديگر گرامري سؤالي طرح نشده بود. بهعبارت ديگر پراکندگي سؤالات به اندازه کافي مناسب نبود.
سؤالات لغت: بسيار خوب بود و از 7 سؤال اين بخش 5 سؤال از پيش و 2 سؤال از سال سوم طرح شده بود. از نظر نقش واژگان 3 سؤال از افعال، 2 سؤال از اسم، 1 سؤال از صفت و يک سؤال از قيد داشتيم که پراکندگي مناسبي بود. پرسشي از معناي افعال دوقسمتي يا بحث مترادف و متضاد نداشتيم.
در بخش کلوز: سؤالات از نظر کيفي خوب و (طبق انتظار) بيشتر از دانش لغت و کمتر از مباحث گرامر بود. اشکال فني طراحي بخش کلوز اين بود که جمله اول نقطه چين داشت که در کلوز استاندارد نبايد اينطور باشد.
سؤالات متن خواني: خوب بود. متن اول نسبت به متون سالهاي قبل آسانتر و متن دوم در حد قابلانتظار بود. البته از نظر پراکندگي انواع سؤالات، تعداد پرسشهاي استنباطي و مفهومي بيشتر از سال قبل شده بود:
پراکندگي انواع سؤالات درک متن:
سؤالات صريح از متن: 3 سؤال سؤال از مرجع ضمير/حدس معني لغت:2 سؤال
سؤال از موضوع اصلي: 3 سؤال سؤال استنباطي: 2 سؤال
· ارزيابي کلي آزمون: آزمون بسيار متعادل و خوبي بود. بهنظرم درصد رتبههاي برتر حدوداً 85 به بالا خواهد بود. درصد 60 به بالا خوب ارزيابي ميشود.