تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور ریاضی 91 از 3 دیدگاه

تحلیل درس زبان کنکور ریاضی 91

تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور ریاضی 91 از 3 دیدگاه

تحليل درس زبان انگليسي کنکور سراسري رشته­ ي رياضي 91              تهيه وتنظيم   زهره جوادي

سؤال­هاي بخش گرامر:

تفاوت نسبت به سال­هاي گذشته:کاهش تعداد سؤال­ها از 4 سؤال به 3 سؤال

توجه­ي سؤال­هاي گرامر بيش­تر به مبحث ربط­دهنده­هاي مقطع پيش­ دانشگاهي بود که شامل 2 سؤال (سؤال­هاي 76 و 77) از 3 سؤال مي­شد. از مبحث افعال وجهي نيز امسال مانند سال گذشته سؤال مطرح شده بود.

 

تعداد کل سؤال­هاي گرامر

درس 1 پيش ­دانشگاهي

(ربط­ دهنده­ هاي دليل، زمان و شرط)

درس 1 پيش­ دانشگاهي

(ربط ­دهنده­ ي مغايرت غيرمنتظره)

درس 8 پيش­دانشگاهي

(کاربرد افعال وجهي)

3 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

 

سؤال­هاي بخش واژگان:

تفاوت نسبت به سال­هاي گذشته:افزايش تعداد سؤال­ها از 6 سؤال به 7 سؤال به ­دليل کم شدن تعداد سؤال­هاي گرامر

ساقه­ ي سؤال­هاي واژگان امسال نسبت به سال­هاي گذشته طولاني ­تر بود و بيش­تر سؤال­ها به نيم­سال اول پيش ­دانشگاهي اختصاص داشت.

تعداد کل سؤال­هاي واژگان

درس 1

 پيش ­دانشگاهي

درس 2

پيش­ دانشگاهي

درس 7

 پيش ­دانشگاهي

درس 8

پيش ­دانشگاهي

7 سؤال

2 سؤال

3 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

 

 يک سؤال واژگان (سؤال 84) واژه­ي ““lately مربوط به واژه­ هاي کتاب زبان­ انگليسي 1 بود، البته در درس­هاي زبان انگليسي 3 و پيش­ دانشگاهي نيز وجود دارد.

 

سؤال­هاي بخش “Cloze Test:

متن““Cloze Testيک متن ساده همراه با 5 سؤال از درس 2 زبان­ انگليسي پيش­ دانشگاهي بود که لغات خارج از کتاب درسي آن بسيار اندک بود. فاصله ­ي بين جاي­ خالي­ هاي متن منطقي بود و تقريباً در هر سطر يک جا­ي­ خالي وجود داشت. 4 سؤال واژگان ““Cloze Test مربوط به واژگان درس­هاي زبان­ انگليسي 3 بود و يک سؤال گرامر آن نيز به مبحث کاربرد افعال وجهي درس 8 زبان انگليسي پيش ­دانشگاهي مربوط مي­شد و در واقع از لحاظ موضوع گرامري با سؤال 78 بخش گرامر يک­سان بود.

نکته قابل توجه دو سؤال از يک مبحث گرامري در يک آزمون مورد توجه قرار گرفته است.

تعداد کل سؤال­هايCloze Test

درس 3 سوم

درس 5 سوم

درس 4 سوم

درس 2 سوم

درس  8 پيش­دانشگاهي

 (کاربرد افعال وجهي)

5 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

1 سؤال

2 سؤال

1 سؤال

 

سؤال­هاي بخش درک­مطلب:

تفاوت نسبت به سال­هاي گذشته:کوتاه و ساده شدن متن­هاي دو درک­ مطلب و کم شدن لغات خارج از کتاب درسي

موضوع متن دوم درک­ مطلب به درس 2 زبان­ انگليسي پيش­ دانشگاهي مربوط بود که از لحاظ موضوعي با متن ““Cloze Test يکي بود. تيپ سؤال­هاي درک­مطلب دوم جديد، مفهومي ­تر و طولاني بود.

نکته­ ي قابل توجه در کنکور رياضي سال 91، آسان­تر بودن سؤال­ها و توجه به زبان ­انگليسي پيش­ دانشگاهي مخصوصاً نيم­سال اول بوده است.

 

تحليل درس زبان انگليسي کنکور سراسري رشته­ ي رياضي 91              تهيه وتنظيم   حبيب اله سعادت

 

بودجه‌بندي مباحث سؤال‌ها:

به طور کلي آزمون سراسري رياضي، حاوي 3 سؤال در بخش گرامر، 7 سؤال در بخش واژگان، 5 سؤال در بخش Cloze Test و10 سؤال در بخش درک مطلب بود.

سؤال‌هاي گرامر و واژگان:

نسبت به سال­هاي گذشته تغيير قابل توجهي وجود نداشت. توجه به اين نکته قابل ملاحظه است که 2 سؤال اول گرامر (سؤال­هاي 76 و 77) هر دو مربوط به مبحث ربط­دهنده­ها هستند و هم­چنين سؤال سوم گرامر (سؤال 78) و سؤال گرامري مطرح­شده در بخش Cloze Test (سؤال 87) هر دو به يک مبحث گرامري (کاربرد افعال وجهي در زمان گذشته) اشاره دارند.

گرايش‌هاي جديد در سؤال‌هاي درک‌مطلب:

در بخش درک­مطلب در سؤال­هاي 93 و 95 از داوطلبان خواسته­ شده است که موضوع اصلي پاراگراف­هاي دوم و سوم را تشخيص دهند در سؤال 97 از درک­مطلب دوم نيز جمله­اي از متن بيرون کشيده شده است و از داوطلبان خواسته­شده که مفهوم اين جمله را در گزينه­ها بيابند، اين سه سؤال به نوعي جديد محسوب مي­شوند و قابل ملاحظه­تر مي­باشند.

 

 

 تحليل درس زبان‌انگليسي سراسري رياضي 91    تهيه و تنظيم: شهاب اناري

نگاه کلي

·        بودجه بندي: آزمون در قالب 25 سؤال در  بخش‌هاي گرامر و لغت، متن کلوز و متن‌هاي درک‌مطلب طرح شده بود.

تعداد سؤالات گرامر نسبت به سال قبل يک عدد کم‌تر و تعداد سؤالات لغت يکي بيش‌تر بود. تعداد سؤالات کلوز و متن درک‌مطلب مانند سال‌هاي قبل بود.

 

سؤالات گرامر: کيفيت سؤالات خوب بود. شايد تنها اشکال بارز بخش گرامر اين بود که  از 3 سؤال گرامر ابتداي آزمون (76 تا 78) و نيز يک سؤال گرامر بخش کلوز، همگي تنها از دو مبحث کلمات ربط و افعال مدال طرح شده بود و از هيچ مبحث ديگر گرامري سؤالي طرح نشده بود. به‌عبارت ديگر پراکندگي سؤالات به اندازه کافي مناسب نبود.

 

سؤالات لغت: بسيار خوب بود و از 7 سؤال اين بخش 5 سؤال از پيش و 2 سؤال از سال سوم طرح شده بود. از نظر نقش واژگان 3 سؤال از افعال، 2 سؤال از اسم، 1 سؤال از صفت و يک سؤال از قيد داشتيم که پراکندگي مناسبي بود. پرسشي از معناي افعال دو‌قسمتي يا بحث مترادف و متضاد نداشتيم.

 

در بخش کلوز: سؤالات از نظر کيفي خوب و (طبق انتظار) بيش‌تر از دانش لغت و کم‌تر از مباحث گرامر بود. اشکال فني طراحي بخش کلوز اين بود که جمله اول نقطه چين داشت که در کلوز استاندارد نبايد اين‌طور باشد.

 

سؤالات متن خواني: خوب بود. متن اول نسبت به متون سال‌هاي قبل آسان‌تر و متن دوم در حد قابل‌انتظار بود. البته از نظر پراکندگي انواع سؤالات، تعداد پرسش‌هاي استنباطي و مفهومي بيش‌تر از سال قبل شده بود:

 

پراکندگي انواع سؤالات درک متن:

 

سؤالات صريح از متن: 3 سؤال    سؤال از مرجع ضمير/حدس معني لغت:2 سؤال   

سؤال از موضوع اصلي: 3 سؤال     سؤال استنباطي: 2 سؤال

 

 

·        ارزيابي کلي آزمون: آزمون بسيار متعادل و خوبي بود. به‌نظرم درصد رتبه‌هاي برتر حدوداً 85 به بالا خواهد بود. درصد 60 به بالا خوب ارزيابي مي‌شود.

 

 

Menu