تحلیل درس عربی کنکور ریاضی 91

سؤالات امسال در همه ی بخش ها (ترجمه، مفهوم، تعریب، درک مطلب و قواعد) نسبت به سال گذشته ساده ترند.

تحلیل درس عربی کنکور ریاضی 91
بررسی درس عربی کنکور ریاضی 91 -  تهیه کننده:فاطمه منصور خاکی
 
 

بخش ترجمه

در کنکور امسال در این بخش، جملات نسبت به سال گذشته کوتاه­ترند (26 - 28)، هم­چنین دو سؤال نیز از کتاب درسی انتخاب شده­اند (29 و 30)، بنابرین نسبت به سال گذشته ساده­تر می­باشند. قابل ذکر است که در سال­های اخیر در این بخش معمولاً سه سؤال به­صورت تک­عبارتی و دو سؤال به­صورت چهارعبارتی طرح می­شد، اما امسال چهار سؤال به­صورت تک­عبارتی و یک سؤال به­صورت چهارعبارتیست که سبب کاهش سطح دشواری این بخش شده است.

بخش مفهوم

سؤال «31» که به مفهوم اختصاص دارد گرچه با سال­های قبل متفاوت است (هر سال یک عبارت در صورت سؤال داده می­شد و چهار گزینه­ی تک عبارتی به­عنوان مفهوم آن مطرح می­شد.)، یعنی چهار عبارت، داده شده و مقابل آن­ها جملاتی به­عنوان مفهوم آن­ها ذکر شده، ظاهراً دشوارتر به­نظر می­رسد، اما چون هر چهار عبارت عیناً از کتاب درسی انتخاب شده­اند، سبب ساده­تر بودن این سؤال نسبت به سال­های قبل گردیده است.

بخش تعریب

نوع سؤال «32» به­شکلی است که تقریباً هر سال تکرار می­شود، یعنی تعریب به­صورت «عدد و معدود»، بنابرین از لحاظ سطح دشواری با سال­های اخیر تفاوت چندانی ندارد، اما چون قابل پیش­بینی بود می­تواند تا حدودی سبب کاهش میزان دشواری سؤال شده باشد.

سؤال «33»: اگرچه سؤالات چهار­عبارتی مربوط به این بخش از جمله سؤالات دشوار به­حساب می­آیند، اما کوتاهی جملات داده شده از میزان سختی آن کاسته است، بنابرین این سؤال از لحاظ سطح دشواری در سطح متوسطی قرار می­گیرد.

بخش متن درک­مطلب

درک­مطلب امسال از لحاظ تعداد سطر نسبت به سال­های گذشته افزایش داشته که در نگاه اول به نظر می­رسد متن باید به­دلیل طولانی بودن، سخت باشد، اما چون برخلاف سال­های اخیر موضوع آن داستان است، باعث می­شود داوطلبان رغبت بیش­تری به خواندن آن داشته باشند، ضمن این­که تمام کلمات به­کار رفته در متن برای داوطلبان آشنا بوده و لغت جدیدی در آن استفاده نشده است، بنابرین متن درک­مطلب نسبت به سال گذشته ساده­تر است.

بخش سؤالات درک­مطلب

سؤالات «34 و 35» سؤالاتی هستند که با توجه به ترجمه­ی­ متن می­توان به­راحتی به آن­ها پاسخ داد، در حالی­که سال گذشته سؤال مفهومی نیز در متن گنجانده می­شد، بنابرین این دو سؤال نیز نسبت به سال قبل ساده­ترند.

سؤال «36»: این سؤال نیز مانند دو سؤال ذکر شده در بالا با ترجمه­ی متن به­راحتی قابل پاسخ­گویی می­باشد، ضمن این­که سؤال طوری طرح شده که پاسخ آن به­صورت تک کلمه­ای است و این در سال­های اخیر کم­سابقه است و باعث کاهش بسیار سطح دشواری سؤال شده است.

 سؤال «37»: در این سؤال، مفهوم کلی از متن درک­مطلب خواسته شده که گزینه­ی پاسخ، جمله­ی کتاب درسی است و داوطلبی که متن را ترجمه کرده باشد، می­تواند به­راحتی به پاسخ دست یابد،گرچه ترجمه­ی لفظ به لفظ در متن درک­مطلب الزامی نیست، یعنی اگر حتی کلماتی از متن برای داوطلبان ناآشنا باشد باز می­توانند به مفهوم کلی آن دست یابند، بنابرین به نظر می­رسد این سؤال از لحاظ سطح دشواری در سطح متوسطی باشد.

سؤالات «38 و 39» مربوط به حرکت­گذاری هستند که نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی ندارند.

سؤالات «40 - 42» مربوط به تحلیل صرفی و نحوی هستند که این سه سؤال نیز تفاوت چندانی با سال گذشته ندارند، همه ساله دو فعل و یک اسم مورد تجزیه و ترکیب قرار می­گیرد.

بخش قواعد

سؤالات «43 - 50» مربوط به بخش قواعد می­باشد که هم­چون سال­های اخیر سه سؤال از کتاب عربی 2 و پنج سؤال از کتاب عربی 3 در آن مطرح شده­ است، ضمن این­که همان­طورکه پیش­بینی می­شد چهار سؤال از مبحث منصوبات مطرح شده است.

از لحاظ سطح دشواری می­توان گفت: صورت سؤالات این بخش به­شکل واضح مطرح شده­اند، یعنی صورت سؤال مفهومی و پیچیده نیست و تیپ سؤالات به­جز سؤال «48» مشابه سال­های گذشته و بلکه ساده­تر است، بنابرین در سطح متوسطی قرار دارند.

صورت سؤال «48» دارای نوآوری است، یعنی جمله­ای که بیان شده مستقیماً به مفعول­مطلق تأکیدی اشاره نمی­کند، اما مفهوم آن­را می­رساند، بنابرین تنها این سؤال، به­دلیل این­که دارای تیپ جدیدی است، نسبتاً دشوار به­نظر می­رسد. شایان ذکر است که سؤال «45» که مربوط به مبحث جمله­ی مجهول است در سال­های گذشته از سطح دشواری بالایی برخوردار بود، اما امسال صورت سؤال، نایب­فاعلی را خواسته که مستتر نباشد و به مجهول کردن فعل و یا کل جمله نپرداخته و این تا حدود زیادی به کاهش سطح دشواری سؤال کمک کرده است.

نگاه کلی

سطح دشواری: سؤالات امسال در همه­ی بخش­ها (ترجمه، مفهوم، تعریب، درک­مطلب و قواعد) نسبت به سال گذشته ساده­ترند.

نوآوری و خلاقانه بودن: تک­کلمه­ای بودن گزینه­ها در سؤال «36» و مفهومی بودن صورت سؤال «48» از جمله سؤالات دارای نوآوری و قابل تأمل­اند.

 

 
Menu