تحلیل درس ادبیات کنکور ریاضی 91 از 2 دیدگاه

آزمون در حالت کلی نسبت به آزمون سال 90 مناسب تر به نظر میرسد اما با توجه به فنی بودن تعدادی از سوالات ، به نظر نمی رسد تعداد درصدهای بالای 80 زیاد باشد

تحلیل درس ادبیات کنکور ریاضی 91 از 2 دیدگاه
 
بررسی و تحلیل آزمون ادبیات رشته ریاضی سراسری 91           تهیه و تنظیم : مرتضی منشاری                            
 
آزمون در حالت کلی نسبت به آزمون سال 90 مناسب تر به نظر میرسد اما با توجه به فنی بودن تعدادی از سوالات ، به نظر نمی رسد تعداد درصدهای بالای 80 زیاد باشد . بررسی مباحث مختلف ازمون به شرح زیر به استحضار می رسد :
لغت :
در مقایسه با کنکور 90 ، لغت ها بازهم تامل برانگیز و دام دار بودند و واژه ی  مجادله در سوال 1 و شمارش واژه های درست معنی شده در سوال 3 و دقت داشتن به جمع و مفرد واژه ها برای داوطلبان تامل برانگیز و دشوار ارزیابی می شود . نظیر هر سه شیوه در آزمون های کانون بخصوص جامع ارائه شده است .
املا :
دو سوال املا مناسب  و نسبت به کنکور 90 آسان تر بودند و غلط های املایی هردو سوال در آزمون های کانون ارائه شده است .
تاریخ ادبیات :
دو سوال متناسب و یک سوال دشوار داشت و هر سه شیوه بخصوص در آزمون های جامع ارائه شده است.
آرایه ها :
دو مورد از سه آرایه ، تامل برانگیز هستند و سوال سوم آرایه دشوار و ابهام انگیز به نظر می رسد و دو شیوه از این شیوه ها در آزمون های جامع ارائه شده است.
زبان فارسی :
نسبت به کنکور 90 مناسب تر به نظر می رسد اما سوال های 15 و 16 می تواند برای داوطلبان تامل بر انگیز باشد و سوال 16 تلفیقی از زبان فارسی و دستور سنتی است که برای اولین بار ارائه شده است . بقیه سوال ها در آزمون های کانون ارائه شده است و با وجود این درصد زبان فارسی بازهم کمتر از مباحث دیگر خواهد بود .
معنی و مفهوم :
سوالات تناسب معنایی نسبت به کنکور 90 متناسب به نظر میرسد اما سوال های 21 و 24 می تواند برای داوطلبان تامل برانگیز باشد. به جز مفهوم سوال 21 همه ی مفاهیم دیگر سوال ها در آزمون های کانون ارائه شده است و سوال 21 نیزدر آزمون کانون به گونه ای دیگر ارائه شده  و نمی تواند با سوال ارائه شده ی کنکور صد در صد یکسان باشد.
در حالت کلی ، با وجود متناسب بودن آزمون نسبت به کنکور 90 ، با توجه به شیوه ی فنی سوال ها و برخی سوالات دشوار ، به نظر می رسد میانگین درصد ها با سال گذشته تفاوت زیادی نداشته باشد یا درصد خیلی کمی بهتر از پارسال باشد .

جدول ساختاری سوال های کنکور 91 ریاضی

 

 

دوم

سوم

پیش

لغت

3 سوال

1

1

1

املا

2 سوال

ترکیبی دوم و سوم

1

تاریخ ادبیات

3 سوال

1

1

1

آرایه

3 سوال

کتاب های منبع کنکور

زبان فارسی

5 سوال

زبان های فارسی دبیرستان

مفهوم

9 سوال

4

2

3

 

 
 
چنان چه در جدول بالا مشاهده می شود تقسیم بندی نوع سوال ها نسبت به کنکور های چند سال اخیر تغییری ندارد .
لغت : همانند کنکورهای 89 و90  از هر کتاب درسی دوم ، سوم و پیش یک سوال طرح شده است .
املا : یک سوال ترکیبی از کتابهای دوم و سوم به سبک سال های قبل و یک سوال به شیوه کنکورهای سال های 85 و86 از کتاب پیش دانشگاهی به صورت گروه کلمه ارئه شده است .
تاریخ ادبیات : تغییری در شیوه سوال ها ایجاد نشده است .
آرایه های ادبی: دو سوال به سبک کنکورهای 89 و 90 و سوال 10 به شیوه کنکور 88 ارائه شده است .
زبان فارسی : پسوند تصریفی در سوال 15 و سوال ترکیبی کتاب های زبان فارسی در سوال 16 برای اولین بار ارئه شده است و در حالت کلی نسبت به کنکور 90 آسان تر به نظر می رسد .
معنی و مفهوم : سوال های معنی و مفهوم مناسب تر از سوال های 90 است اما سوال های 18 ، 21 و 24 نیاز به دقت زیاد داوطلبان داشت و در این قسمت تعداد سوال های کتاب ادبیات فارسی 2 نسبت به سال های قبل بیشتر شده است .
 
 
 

تحلیل آزمون درس ادبیات کنکور ریاضی سال 91                                                               تهیه و تنظیم : الهام محمدی

 
 

 

 

                                           

تعداد سؤال

نام کتاب درسی

8

ادبیات فارسی 2

6

ادبیات فارسی 3

5

زبان فارسی 3

6

ادبیات پیش دانشگاهی

تعداد سؤال

مبحث

3

لغت

2

املا

3

تاریخ ادبیات

3

آرایه

5

زبان فارسی

9

مفهوم

 

مبحث لغت

سؤالات این مبحث مانند سال­های گذشته است و از همان سبک­های سؤالات قبلی تبعیت می­­کند.

 سبک جدیدی که در این قسمت وجود دارد این است که در سؤالِ اول لغت، از معنای واژه - نه خود واژه -که در کتاب درسی آمده، سؤال مطرح شده است.

مبحث املا

دو سؤال مطرح شده است که یک سؤال به صورت متن و سؤال دیگر به صورت گروه کلمات در چهار گزینه آمده است.

در این سؤال­ها نیز واژگان هم­آوا مورد نظر است.

مبحث تاریخ ادبیات

سه سؤال مطرح شده است. که دو سؤال مربوط به تشخیص نویسندگان و آثارشان و سؤال دیگر مربوط به محتوای چند اثر است.

این سؤالات از بخش اعلام و تاریخ ادبیات ابتدای هر درس سال دوم و سوم و درآمد درس 21 ادبیات پیش دانشگاهی آمده است.

لازم به ذکر است که ساختار سؤالات این مبحث مشابه ساختار سؤالات سال­های گذشته است.

مبحث آرایه­های ادبی

سه سؤال مطرح شده است. ساختار دو سؤال همانند سؤالات آرایه­ی کنکور سال 90 است و سؤال دیگر به سبک سؤالات آرایه­ی کنکور 88 نزدیک است که بررسی تعداد یک آرایه را مورد نظر دارد.

 

مبحث زبان فارسی

در دو سال اخیر در این مبحث تنوع زیادی مشاهده شده است به­طوری که هر سال شاهد بودیم تقریباً بین دو تا سه سؤال از مباحثی مطرح شده که تا کنون مطرح نشده است.

در کنکور سراسری امسال تنها یک سؤال مانند مباحث سال­های گذشته از تکواژ آمده و سایر سؤالات از مباحثی هستند که تا کنون در کنکورهای سراسری مطرح نشده­اند.

 سؤال­های 15 و 16 ترکیبی از زبان فارسی جدید و سنتی است. لازم به توضیح است که این دو سؤال از مبحث زبان فارسی به صورت بیت است.

مبحث مفهوم

نُه سؤال آمده است و تعداد سؤالاتی که از سه کتاب ادبیات فارسی2 ، ادبیات فارسی 3 و پیش دانشگاهی آمده به نسبت مساوی است. ساختار سؤالات همانند سؤالات سال­های گذشته است و سبک جدیدی در آن مشاهده نمی­شود.. سؤالات این قسمت نسبت به سال گذشته دشوارتر ارزیابی می­شود. (برخی سؤالات گزینه­های چالش برانگیز دارند.)

ابیات و عبارات در صورت سؤال از کتاب درسی و گزینه­ها از ابیات خارج از کتاب هستند و یا سؤالات با توجه به مفهوم متن کتاب درسی طراحی شده­اند.

مقایسه­ی سال 90 و 91 ریاضی( ویژگی­های کلی)

• در این آزمون چهار سؤال شمارشی وجود دارد که نسبت به سال گذشته­ی کنکور ریاضی 90 تعداد آن کاهش یافته است.

• در مبحث لغت سبک سؤالات همانند سال 90 است با این تفاوت که در یک سؤال به جای واژه ، معنای واژه در صورت سؤال آمده است.

• سؤالات املا نسبت به سال گذشته ساده­تر ارزیابی می­شوند.

• تنوع در مبحث و سبک سؤالات زبان فارسی مشاهده می­شود. در این قسمت فقط یک سؤال همانند سال گذشته از مبحث تکواژ آمده و سایر سؤالات جدید هستند .

• آرایه­های ادبی نسبت به سال گذشته دشوارتر و فنی­تر ارزیابی می­شوند.

• تاریخ ادبیات از نظر سطح دشواری و سبک سؤالات همانند سال گذشته است.

• سؤالات مفهوم نسبت به سال گذشته کمی دشوارتر ارزیابی می­شوند.

• در برخی سؤالات موارد بحث برانگیز نیز مشاهده می­شود.

 

سؤالات وقت­گیر کنکور سراسری ریاضی91 با ذکر علت

 

علت وقت­گیر بودن

مبحث

شماره­ی سؤال­های

وقت­گیر

تشخیص واژگان با معنای درست و شمارش آن­ها می­تواند وقت­گیر باشد.

لغت

3

خواندن متن و درک صحیح مفهوم آن و تشخیص واژگان با املای نادرست وشمارش آن­ها می­تواند وقت­گیر باشد.

املا

4

تشخیص نویسندگان و آثارشان که نادرست به کار رفته است و شمارش آن­ها وقت­گیر است.

تاریخ ادبیات

7

تشخیص آرایه­های ایهام، تلمیح و تشبیه که هر کدام در دو بیت مشهود است و گزینه­هایی که دام­دار طراحی شده­اند، سؤال را وقت­گیر کرده است.  

آرایه

9

بررسی هشت آرایه سؤال را وقت­گیر کرده است.

آرایه

11

صورت سؤال بیشترین تکواژ را در نظر دارد؛ بنابراین باید تمام تکواژهای چهار گزینه شمارش شود تا گزینه با بیشترین تکواژ مشخص گردد و همین سبب وقت­گیر شدن این سؤال شده است.

زبان فارسی

14

بررسی مواردی موجود در چهار گزینه در بیت صورت سؤال و نیز سبک جدید سؤال موجب وقت­گیر شدن سؤال شده است.

زبان فارسی

16

عبارت عربی در صورت سؤال و وجود دو بیت در هر گزینه و بررسی هر ک موجب وقت­گیر شدن این سؤال شده است.

مفهوم

17

 

 

  

 
 
 
 
Menu