فرصت های شغلی و بازار کار فارغ التحصیلان مقطع ارشدعلوم اقتصادی

صحبت در خصوص فرصت های شغلی و بازار کار رشته علوم اقتصادی مستلزم توجه به این مسأله است که فارغ التحصیلان این رشته تا چه اندازه اطلاعات تخصصی لازم را در دانشگاه کسب کرده و اینکه جامعه تا چه اندازه...

فرصت های شغلی و بازار کار فارغ التحصیلان مقطع ارشدعلوم اقتصادی

فرصت های شغلی و بازار کار فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی
صحبت در خصوص فرصت های شغلی و بازار کار رشته علوم اقتصادی مستلزم توجه به این مسأله است که فارغ التحصیلان این رشته تا چه اندازه اطلاعات تخصصی لازم را در دانشگاه کسب کرده و اینکه جامعه تا چه اندازه ماهیت رشته اقتصاد، کاربرد و ضرورت فارغ التحصیلان رشته مورد نظر را درک کرده و می شناسد.
به دلیل اینکه رشته اقتصاد در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است، کارشناسان اقتصاد نیز در جای مناسب خود نیستند و تنها فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند و مشتاق که در دوران دانشجویی مهارت های لازم را کسب کرده‌اند، می‌توانند بازار کاری مرتبط با رشته تحصیلی خویش پیدا کنند فارغ التحصیلان دوره کارشناسی بیشتر پیرامون اطلاعات اولیه و پایه علوم اقتصادی مطالعه می‌کنند، در نتیجه نباید انتظار فعالیت کاربردی و تخصصی پس از فارغ‌التحصیلی داشته باشند. هرچند دانشجویانی که خودشان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه حول مسائل و راه حل های اقتصادی هستند، با فعالیت بیشتر می توانند از تئوری‌های که مطالعه می‌کنند در حل مشکلات اقتصادی استفاده کنند. این افراد قادرند با تجزیه و تحلیل مدل های اقتصادی پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مسائل اقتصادی موسسه‌ها و سازمان های مختلف ارائه دهند. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارتخانه ها، سازمان برنامه و بودجه، بانک ها و مراکز آمار و یا در بخش‌ های خصوصی به عنوان مدیر و کارشناس اقتصادی فعالیت کنند. فارغ‌التحصیلان علوم اقتصادی حتی اگر در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند، چون دارای ذهنی باز و تحلیل‌گر بوده و با مسائل و مباحث اقتصادی آشنا می باشند، نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود داشته و می‌توانند در هر شغلی موفق و مؤثر باشند.
ادامه تحصیل در رشته علوم اقتصادی مزایای بسیاری دارد زیرا در حال حاضر فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس و دکترای اقتصاد به تعداد قابل توجهی در جامعه حضور دارند و مؤسسات و سازمان های خصوصی و دولتی نیز ترجیح می‌دهند که این دسته از فارغ‌التحصیلان را استخدام کنند زیرا این افراد اطلاعات کاربردی‌تر و تخصصی‌تری در زمینه‌های مختلف از جمله عملکرد بازارهای ارزی، مالی، پولی و سرمایه، نفت، مالیات، ارزیابی و توجیه طرح های اقتصادی و کارشناسی مؤسسات خرد و بنگاه ها دارند. و با توجه به احساس نیاز جامعه به تخصص عالمان اقتصادی، انتظار ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و مناسبتر برای فارغ‌التحصیلان این رشته به ویژه در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری در آینده می رود.
علم اقتصاد ارتباط نزدیکی با ریاضیات دارد. دانشجویان برای موفقیت در رشته اقتصاد باید ذهنی پویا، حافظه‌ای قوی و نگاهی تحلیلگر داشت. دانشجوی اقتصاد به ویژه دانشجوی گرایش اقتصاد نظری بیش از هر چیز باید در درس ریاضیات قوی باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مانند اقتصادسنجی و هم در بازار کار موفق باشد. امروزه تمام مفاهیم اقتصادی در قالب آمار و ریاضی مطرح می‌شود که عدم آشنایی و تبحر دانشجو از بیان ریاضی به طور جدی او را با مشکل مواجه می‌سازد. همچنین علاقه به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی برای دانشجویان این رشته ضروری است. دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی نیز علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.
یک اقتصاددان باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبیق دهد زیرا هر جامعه¬ای ویژگی¬های مخصوص به خود را دارد به همین علت علم اقتصاد از پایه های اساسی هر جامعه ای بوده که باید با موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
شرط لازم جهت موفقیت در گرایش های مختلف این رشته علاقمندی به مباحث اقتصادی در سطح خرد، مانند مسائل اقتصادی در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی و در سطح کلان، مانند مسائل اقتصادی دولت و جامعه است. از آنجا که جنبه کلان در رشته اقتصاد بیشتر مطرح است، دانشجو می‌بایست از دید وسیعی نسبت به مسائل برخوردار باشد و این خود علاقه‌ای مضاعف به پیگیری علوم جامعه‌شناسی و سیاسی و غیره می‌طلبد.
در ایران در رشته علوم اقتصادی تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد علوم اقتصادی گرایش‌های مختلفی از جمله علوم اقتصادی (محض)، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، اقتصاد انرژی و برنامه ریزی سیستم های اقتصادی وجود دارد.
افراد علاقمند به مباحث تحلیلی و اقتصادی از انتخاب رشته اقتصاد لذت می برند. نظریه ها و تئوری های مطرح شده در این رشته به خصوص در سطوح بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری باعث می¬شود حتی کسی که با علاقه این رشته را انتخاب نکرده است، علاقمند شود تا این رشته را در مقاطع بالاتر فرا گیرد. در مجموع مقطع کارشناسی برای آشنایی بیشتر دانشجویان با این رشته است و در پایان چهارسال با مفاهیم بسیار متنوعی آشنا شده‌اند و لذا برای فراگیری تخصصی‌تر آنها می‌بایست ادامه تحصیل را در پیش گیرند.
بازار کار گرايش های مختلف علوم اقتصادی با مدرک کارشناسي ارشد بانك¬های مختلف دولتی و خصوصی، مؤسسات مالی و اعتباری، بانك مركزي، وزارت اقتصاد و امور دارايي، سازمان برنامه و بودجه، دفاتر اقتصادي سازمان ها و وزارتخانه ها، دفاتر اقتصادي و ارزيابي و توجیه طرح هاي كارخانه ها و ....می باشد که البته انتظار می رود فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد قادر باشند با رویکرد پژوهشی به فعالیت در این مؤسسات بپردازند. این گونه فارغ التحصیلان امكان جذب در موسسات پژوهشي را دارند. از فارغ التحصیلان گرایش توسعه اقتصادي و برنامه ريزي بيشتر براي برنامه ريزي در حوزه هاي كلان اقتصادی استفاده مي شود. فارغ التحصيلان گرايش اقتصاد انرژي بیشتر در صنايع نفت، گاز، برق و... و به عبارت كلي، هر فعاليتي كه به طور عمده با مصرف انرژي سر و كار دارد به کار گرفته می شوند. از فارغ التحصيلان گرایش برنامه ريزي سيستم هاي اقتصادي بيشتر در حوزه برنامه ريزي بنگاه ها و كارخانه ها استفاده مي شود. گرايش اقتصاد و تجارت الكترونيك در ايران خيلي بازار كار مشخصي ندارد ولي انتظار مي‌رود كه فارغ التحصيلان اين گرايش توانايي انجام مبادلات و فعاليت هاي تجاري و مالي خصوصاً در فضاي بازارهاي مجازي را داشته باشد. البته در برخی سال ها این گرایش پذیرش نداشته است.




ارائه شده توسط خانم نسرین مروتی


منبع :

Menu