درس طراحی(سازه های فولادی وبتنی،راه سازی وروسازی)در کنکور ارشد

طراحی و محاسبۀ سازه‌های فولادی و بتنی، به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی و مهم مهندسی عمران مطرح بوده و از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

درس طراحی(سازه های فولادی وبتنی،راه سازی وروسازی)در کنکور ارشد

سازه های فولادی و بتنی

طراحی و محاسبۀ سازه‌های فولادی و بتنی، به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی و مهم مهندسی عمران مطرح بوده و از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بدون تردید استفاده بهینه از  فولاد و بتن در سازه‌ها، نیاز فراوان به طراحی و محاسبات دقیق داشته و ایجاد سازه‌هایی مقاوم و مطمئن که از نقطه نظر طراحی نیز مقرون به صرفه باشند بدون طراحی و محاسبۀ صحیح، بعید به نظر می‌رسد و این امر مهم، به عهدۀ مهندسین عمران است. از طرفی مهارت و تسلط در محاسبات، علاوه بر معلومات نیاز به مهارت و تمرین فراوان دارد.

سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد، معمولاً به صورت مفهومی طرح شده و همین موضوع سبب می‌شود که دانشجویان این درس‌ها را کمتر مطالعه کرده و نتیجۀ مناسبی به‌دست نیاورند که البته میانگین پایین این درس نیز نشان‌دهندۀ این موضوع است. این در حالی است که پاسخ دادن به حداقل نیمی از سؤالات این درس با توجه به سبک طرح سؤالات دور از دسترس نیست. برای پاسخ‌دهی آسان به سؤالات این دو درس با صرف کمترین زمان ممکن، استفاده از کلاس‌هایی که برای کنکور کارشناسی ارشد برگزار می‌شود بیش از سایر دروس توصیه می‌گردد.

الف- راهسازی

راهسازی شاخه‌ای از مهندسی عمران است که به طراحی، ساخت و نگهداری شبکه‌های حمل و نقل بزرگراهی می‌پردازد؛ البته حمل و نقل، انواع مختلفی از جمله هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای دارد. در درس راهسازیِ دورۀ کارشناسی به طور عمده به حمل و نقل جاده‌ای پرداخته می‌شود و طراحی راه‌ها و بزرگراه‌ها، بیشتر از مبحث ساخت و نگهداری آنها مورد بحث قرار می‌گیرد.

ب- روسازی

روسازی شاخه‌ای از مهندسی عمران است که به طراحی، تحلیل، مدیریت و نگهداری روسازی‌های انعطاف‌پذیر (آسفالتی) و صلب (بتنی) می‌پردازد. روسازی‌ها کاربردهای مختلفی دارند؛ از جمله کاربردهای آنها روسازی راه‌ها و جاده‌ها، روسازی فرودگاه، روسازی بنادر و روسازی پارکینگ‌ها می‌باشد. در درس روسازی دوره کارشناسی تنها به روسازی انعطاف‌پذیر راه‌ها و جاده‌ها پرداخته می‌شود.




ارائه شده توسط دپارتمان مهندسی عمران

منبع :

Menu