معماری رکورددار خوارزمی/نحوه تجاری‌سازی طرح‌های برتردانش‌آموزی

معاون دانش پژوهان جوان گفت:‌ ۹۵ طرح به مرحله داوری نهایی جشنواره خوارزمی راه یافتند که در آذر ماه رتبه‌های اول تا سوم دانش‌آموزی در جشنواره خوارزمی مشخص می‌شوند.

معماری رکورددار خوارزمی/نحوه تجاری‌سازی طرح‌های برتردانش‌آموزی
حسن ساعی دهقان در گفت‌و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، درخصوص جشنواره خوارزمی اظهار داشت: در سال جاری در بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی تعداد 20 هزار و 548 طرح توسط 25 هزار و 774 دانش‌آموز به دبیرخانه‌های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارائه شد که از این تعداد 8 هزار و 877 دانش آموز پسر و 16 هزار و 876 نفر دختر بودند.
وی افزود: این طرح‌ها پس از بررسی کارشناسی استانی در خرداد 1392 در گروه‌های تخصصی داوری مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد یک هزار و 91 طرح برتر به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
معاون دانش پژوهان جوان مرکز استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه طرح‌های مذکور در تابستان سال جاری در گروه‌های تخصصی داوری برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، ریاضی،‌شیمی، فیزیک و نجوم،‌نانوتکنولوژی،‌علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، عمران، هنر و معماری، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، علوم اسلامی، فلسفه و ادیان و سایر زمینه‌های علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
ساعی دهقان ادامه داد: پس از دفاع حضوری داوران استانی و طراحان، تعداد 95 طرح که دارای ویژگی‌های لازم برای کسب رتبه اول تا سوم کشوری شناخته شدند به مرحله داوری نهایی جشنواره که در مهر و آبان سال جاری و با همکار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و هیئت داوران مشترک بین دو وزارتخانه برگزار می‌شود، راه یافتند.
وی درخصوص تعداد طرح‌های منتخب داوری نهایی در گروه‌های علمی عنوان کرد: برق و الکترونیک (3طرح)، کامپیوتر (5طرح)،‌ مکانیک (4طرح)، ریاضی (2طرح)، شیمی (7طرح)، فیزیک و نجوم (1طرح)،‌ نانو تکنولوژی (6 طرح)، علوم زیستی و پزشکی (12 طرح)، کشاورزی و منابع طبیعی (11طرح)، عمران (1طرح)، هنر و معماری (17 طرح)، زبان و ادبیات فارسی )11طرح)،‌علوم اجتماعی (9 طرح)،‌ علوم اسلامی، فلسفه و ادیان (2 طرح) و سایر زمینه‌های علمی (3 طرح( است.
معاون دانش پژوهان جوان مرکز استعدادهای درخشان افزود: در نهایت پس از بررسی و داوری‌ طرح‌ها در وزارت علوم با حضور داوران مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تعدادی از طرح‌ها در آذر ماه به عنوان رتبه‌های اول تا سوم نهایی کشوری اعلام خواهند شد و در هفته پژوهش با حضور مقامات کشوری مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
ساعی دهقان گفت: با توجه به حضور گسترده دانش آموزان در جشنواره خوارزمی تعدادی از طرح‌ها که حائز رتبه اول تا سوم در مرحله نهایی داوری نشدند ولی دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌های علمی خاصی هستند به عنوان رتبه‌های سوم تا پنجم وزارت آموزش و پرورش متعاقبا اعلام می‌شود.
وی درخصوص حمایت از دانش‌آموزان برگزیده در جشنواره خوارزمی عنوان کرد: فقط رتبه‌های اول تا سوم مرحله نهایی وزارت علوم مشمول استفاده از تسهیلات ورود به مراکز آموزش عالی و عضویت در بنیاد علمی نخبگان هستند که سهمیه 10 درصدی برای ورود به دانشگاه‌ها را دارند.
ساعی دهقان درخصوص تجاری سازی طرح‌های برگزیده دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمی گفت: بنیاد ملی نخبگان نمایشگاهی را برگزار می‌کند که صاحبان سرمایه با حضور در این نمایشگاه با طرح‌های دانش‌آموزان آشنا می‌شوند و اگر یک طرح برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد و مورد نیاز کشور نیز باشد به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه می‌رسد.
منبع :

Menu