آشنایی با رشته ّ مهندسی عمران ّ ویژه کارشناسی ارشد

مهندسی عمران رشته‌ای است که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضل...

آشنایی با رشته ّ مهندسی عمران ّ ویژه کارشناسی ارشد

  


   آشنایی با رشته عمران

مهندسی عمران رشته‌ای است که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند  : سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای   برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است  . 

 

رشته مهندسی عمران دارای 12 گرایش به شرح زیر می باشد:

1- سازه،2-زلزله،3-مدیریت ساخت،4-خاک و پی،5-محیط ریست،6-سازه های هیدرولیکی،7-سازه های دریایی،8-برنامه ریزی حمل و نقل،9-آب و فاضلاب،10-رودخانه،11-راه و ترابری،12-آب 

مواد آزمون:

       زبان عمومی و تخصصی شمال: زبان عمومی و زبان تخصصی که مجموع 30 سوال(زبان عمومی و تخصصی هر کدام 15 سوال)از آن مطرح می گردد.معمولا 10 سوال متن تخصصی مهندسی عمران  و 5 سوال گرامردر این قسمت مطرح می شود.

       ریاضیات شامل:ریاضی عمومی1،ریاضی عمومی2،معادلات دیفرانسیل که 15 سوال و تقریبا به یک نسبت سوال از آن مطرح می شود. 

       مکانیک جامدات شامل:تحلیل سازه ها 1 و مقاومت مصالح 1 مجموع 20 سوال( معمولا به نسبت مساوی ) مطرح می گردد. 

       مکانیک خاک و پی:مجموع 20 سوال (معمولا 13 تا 14 سوال از مکانیک خاک و بقیه سوالات از مهندسی پی) مطرح می گردد. 

       مکانیک سیالات و هیدرولیک: مجموع 20 سوال(معمولا 13تا 14 سوال از مکانیک سیالات و بقیه سوالات از هیدرولیک)مطرح می گردد. 

       طراحی شامل: سازه های فولادی 1 و2،سازه های بتنی 1 و2،راهسازی و روسازی مجوع 30 سوال و به نسبت تقریبا مساوی از هر کدام مطرح می گردد. 

معمولا مجموع کل سوالات 135 سوال می باشد و زمان پاسخ گویی به سوالات 250 دقیقه می باشد .تجربه نشان می دهد سوالات به سمت مفهومی شدن بیشتر پیش می روند از این رو داوطلب باید توانایی حل سوالاتی که تا کنون مشابهشان را ندیده داشته باشد.

ضرایب:

ضریب تمامی سوالات در کنکور برابرند اما از آنجا که دانشجویان عمران کمتر به ریاضیات و زبان اهمیت می دهند این دو درس تراز بسیار مناسبی کسب می کنند.

همان طور که از ضرایب هر درس مشخص است حذف کردن دروس به طور کامل غیر منطقی به نظر می رسد.

اولویت انتخاب رشته معمولا با سازه و زلزله است،البته اخیرا رشته جدید مدیریت پروژه طرفداران زیادی دارد.

گروه آزمون سازی عصر دانش با بهره گیری از تجربیات و دانش برترین دانشجویان هر گرایش،طراحی سوالات توسط استادان مطرح هر درس، تجربه بالا در زمینه برگزاری آزمون های آزمایشی و با برنامه ریزی دقیق مبتنی بر درخت دانش اقدام به برگزاری آزمون های آزمایشی از تابستان هر سال تا کنکور دانشگاه سراسری و آزاد نموده است.

امیدواریم مانند سایر مقاطع تحصیلی در سطح آزمون های کارشناسی اشد نیز نیاز دانشجویان گرامی را برطرف نماییم. 

 

 

                                                                                                                                 دپارتمان مهندسی عمران عصردانش                                                                                                                                                 

منبع :

Menu