آشنایی با رشته ّ"شیمی" در مقطع کارشناسی ارشد

شیمی نقشی بنیادی در پیشرفت تمدن آدمی داشته و جایگاه آن در اقتصاد، سیاست و زندگی‌روزمره روز به روز پر رنگ‌تر شده است. از آنجایی که شیمی، علمی تجربی است و بشر اولیه قبل از هر نوع تفکر و نظریه...

آشنایی با رشته ّ"شیمی" در مقطع کارشناسی ارشد

به نام خدا

شیمی   نقشي بنيادي در پيشرفت تمدن آدمي داشته و جايگاه آن در اقتصاد، سياست و زندگي‌روزمره روز به روز پر رنگ‌تر شده است.   از آنجایی که شیمی، علمی تجربی است و بشر اولیه قبل از هر نوع تفکر و نظریهپردازی ساختار و چگونگی پیدایش مواد موجود در محیط زیست خود، در اندیشه حفظ خود از سرما و گرما، رفع گرسنگی و احتمالا دفاع از هستی خویش بوده و در راه دسترسی به چگونگی تغییر و تبدیل آنها به منظور استفاده هر چه بهتر و بیشتر از آنها قدم برمی‌داشت  .   بر همین اساس بود که بخش شیمی نظری   خیلی دیرتر از بخش کاربردی آن آغاز شد و پیشرفت کرد  . اولین نظریه درباره ساختار مواد، حدود 400 سال قبل از میلاد توسط فلاسفه یونان بیان شد، در صورتی که شاخه کاربردی شیمی چندین هزار سال قبل از میلاد رواج داشت و قابلیت توجیه پیدا کرده بود. امروزه شیمی به دو شاخهی نظری(محض) و عملی(کاربردی) تقسیم میشود. در دنیای امروز که دریچههای علم به روی بشر گشوده شده است، آموزش علم شیمی با کیفیت و دانش بیشتری در برنامههای آموزشی جای گرفته است.

در کشور ما هم آموزش این علم تا مقاطع عالی امکانپذیر میباشد. در تحصیلات ابتدایی، مقدماتی از شیمی به عنوان یکی از فصول علوم تجربی به دانشآموز آموخته میشود و در دبیرستان این آموزشها تا حدی کاملتر و پیشرفتهتر میگردد و این آموزههای اولیه، میتواند علاقه به این علم را در دانشآموز بهوجود آورد و او را به آموختن این علم در سطوح بالاتر و آموزش عالی وا دارد.

 این رشته در سطح کارشناسی به سه گرایش شیمی کاربردی، محض و دبیری شیمی تقسیم میشود. در مقطع کارشناسی ارشد گرایشهای بیشتری برای انتخاب وجود دارد از جمله پر طرفدارترین آنها گرایش آلی و تجزیه میباشد. آلی گرایشی است که از ديدگاه تکنولوژي اهميتي فوق‌العاده دارد. شيمي آلي شيمي رنگ و دارو، کاغذ و مرکب، رنگينه‌ها و پلاستيک‌ها، بنزين و لاستيک چرخ است. افراد متخصص در اين گرايش میتوانند در زمینههای سنتز ترکيبات آلي، طيف سنجي آلي، صنايع شيمي آلي و پليمر، سينتيک و مکانيزم واکنشهاي آلي و بيوشيمي فعالیت کنند.

یک شیمیست تجزیه مهارت و علم شیمیایی خود را در کنترل کيفيت محصولات، نمايش و کنترل آلودهکننده‌ها، مطالعات پزشکي و باليني و عيارگيري به نمایش میگذارد. گرایشهای دیگر شیمی شامل شیمی فیزیک، معدنی، کاربردی، پیشرانه، فیتوشیمی، نانو شیمی،شیمی دریا، شیمی پلیمر میباشد. در كشور ما بيشتر فرصت‌هاي شغلي شيمي فيزيك و شیمی معدنی در مراكز پژوهشي و علمي است، كه مي‌تواند به تغييرات بسيار مهمي در صنايع مختلف شيمي منجر شود. سایر گرایشها هم بیشتر در صنعت کاربرد دارند.

در گرایش های آلی و تجزیه، معدنی و شیمی فیزیک داوطلب کارشناسی ارشد علاوه بر تسلط کافی بر دروس شیمی محض، برای موفقیت در رقابت، در دروس کاربردی مانند شیمی صنعتی، اصول محاسبات و ... نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد و واضح و آشکار است که در گرایشهای دیگر، دروس شیمی کاربردی از اهمیت بیشتری برخوردار میباشند.

انسان ها با زمان اندکی که برای حیات دارند، فرصت زیادی برای کسب تجربه ندارند، پس برای بهتر پیمودن یک مسیر باید از تجربه و پشتیبانی افرادی که آن مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند، استفاده کنند. داوطلب کارشناسی ارشد تنها پس از گذراندن دروس محض و کاربردی در دوران کارشناسی و با توجه به علایق خود نمیتواند به راحتی تصمیم بگیرد که در کدام گرایش موفقتر است؛ لذا برای انتخاب مناسبترین و بهترین گرایش، نیاز به مشاوره و سنجش تواناییهای علمی خود دارد که این مهم، تنها با مشورت با افراد متخصص و متبحر همان رشته میسر میشود.

 

 

                                                                                                                         دپارتمان شیمی عصردانش

منبع :

Menu