آشنایی با رشته ّ"مهندسی کامپیوتر" در مقطع کارشناسی ارشد

امروزه حرکت به سمت دنیای الکترونیکیِ هوشمند، امری گویا و ضرروی می باشد. برای نیل به این هدف نیاز به سخت افزار، نرم­افزار و بدون شک شناسایی هوش طبیعی وتبدیل آن به هوش مصنوعی می­باشد. رشته مهندسی ...

آشنایی با رشته ّ"مهندسی کامپیوتر" در مقطع کارشناسی ارشد
امروزه حرکت به سمت دنیای الکترونیکیِ هوشمند، امری گویا و ضرروی می باشد. برای نیل به این هدف نیاز به سخت افزار، نرم­افزار و بدون شک شناسایی هوش طبیعی وتبدیل آن به هوش مصنوعی می­باشد. رشته مهندسی کامپیوتر نسبت به سایر رشته‌ها جدید می‌باشد، که با انقلاب انفورماتیک ایجاد و روز به روز بر وسعت کاربردهای این رشته اضافه می‌گردد. به گونه‌ای که کاربرد این رشته در تمام رشته‌ها و علوم وجود دارد.

رشته مهندسی کامپیوتر در چهار گرایش مختلف نرم‌افزار‌، هوش مصنوعی، معماری کامپیوتر و الگوریتم و محاسبات در سطح کارشناسی ارشد قابل توسعه می‌باشد. البته چند سالی است که کسانی که گرایش هوش مصنوعی را برای مطالعه در آزمون پذیرش کارشناسی ارشد انتخاب می­کنند، می توانند در رشته مهندسی روباتیک ادامه تحصیل دهند.

مواد آزمون شامل زبان عمومی و تخصصی، ریاضیات، دروس مشترک، دروس تخصصی گرایش معماری کامپیوتر، دروس تخصصی گرایش نرم افزار و دروس تخصصی گرایش هوش مصنوعی می باشند.

گرایش هوش مصنوعی نسبت به سایر گرایش­ها از قدمت کمتری برخوردار است، اما پیشرفت در این زمینه به وضوح قابل مشاهده است. به دلیل رهیافت­های جدیدی که در این گرایش مورد توجه قرار گرفته است، دانشجویان سایر رشته­ها از قبیل مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی مکاترونیک، مهندسی عمران و ... تعریف پایان نامه های خود را در زمینه­های مرتبط با هوش مصنوعی تعریف می نمایند. حتی در برخی موارد فارغ التحصیلان سایر رشته ها بالخص مهندسی برق و مهندسی IT  برای ادامه تحصیل، گرایش هوش مصنوعی از مهندسی کامپیوتر را بر می­گزینند. در خصوص بازار کار گرایش­ها باید اذعان داشت که گرایش نرم افزار از سایر گرایش­ها بازار کار مساعدتری را دارا است.

در همین راستا، در واحد آزمون­سازی کارشناسی ارشد (عصر دانش) همراه با مجموعه کتابهای انتشارات کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) و با بهره­گیری از اساتید خبره، دانشجویان با نمره علمی-پژوهشی بالا و برنامه­ریزی هدفمند؛  منابع آزمون، سرفصل ها و سؤالات آزمون مطابق با آخرین استانداردهای طراحی آزمون­های مقطع کارشناسی ارشد، تعیین می­شوند. با توجه به سال­ها تجربه در فرآیند آزمون­سازی ، امید آن می­رود که همچون سایر مقاطع تحصیلی، در سطوح تحصیلات تکمیلی نیز به معیارهای تعیین شده، دست یافت و بیشترین پذیرش دانشگاه­های کشور به داوطلبان این مؤسسه اختصاص یابد.

 

                               دپارتمان مهندسی کامپیوتر عصردانش

منبع :

Menu