زهرا نعمتی : برنامه ویژه امسال کانون برای دانش آموزان انسانی

دانش آموزانی که تابستان را از دست داده اند اگر از الان شروع کنند می توانند فاتح کنکور باشند.

زهرا نعمتی : برنامه ویژه امسال کانون برای دانش آموزان انسانی

برنامه زنده تلویزیونی فرصت برابر

سه شنبه:    1392/06/26

كارشناس برنامه: زهرا نعمتی

...............

زهرا نعمتی : امسال برای بچه های انسانی یک برنامه ویژه ای داریم از آغاز سال تحصیلی تا کنکور

                   ·درباره این برنامه ویژه می شود توضیح دهید؟

دانش آموزان دو دسته هستند یکی دانش آموزانی که از ابتدای تابستان درس خواندن را شروع کرده اند و با یک برنامه منسجم از تابستان امسال به حد کافی استفاده کرده اند دسته دوم دانش آموزانی هستند که متاسفانه با برنامه منسجمی در تابستان پیش نرفته اند اما قرار است از اول سال تحصیلی با جدیت این درس خواندن را شروع کنند پس باید از زاویه ای به برنامه نگاه کنیم که برای دوستانی که قرار است  تازه به این برنامه بپیوندند نکته ای برای آموختن داشته باشند و بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

 من ابتدا برای اینکه نگرانی دوستانی که فکر می کنند تابستان را از دست داده اند کنکور سراسری را تشبیه می کنم به مسابقات دو، به نظر من کنکور سراسری یک مسابقه دو است البته نه دو صد متر که با از دست دادن یک ثانیه دیگر جای جبران نداشته باشند، بلکه رقابتی از نوع دو ماراتن با هزاران ایستگاه جبرانی که دانش آموزان هرکجا از این برنامه عقب ماندند و به آن برنامه مورد نظر نرسیدند در ایستگاه های بعدی که ما اسمش را ایستگاه های جبرانی می گذاریم  می توانند جبران کنند .

 بنابراین دانش آموزانی هم که تابستان را از دست داده اند اگر از الان شروع کنند می توانند فاتح کنکور باشند، اما در مورد اینکه برنامه چیست از همین ابتدا توصیه می کنم با برنامه ما پیش بیایند و این برنامه در یک بازه زمانی دو هفته یکبار تعریف می شود اگر ما بخواهیم این بازه زمانی را خیلی کوتاه در نظر بگیریم مثلا یک هفته شاید قابلیت کنترل و سنجش را از ما بگیرد و اگر هم بخواهیم این بازه زمانی را یک ماه یکبار قرار دهیم امکان دارد این مسیر آنقدر طولانی باشد که ما در جاهای مشخصی نتوانیم نتیجه دلخواه را بگیریم و بنابراین دو هفته یکبار زمان معقولی است برای اینکه ما یک برنامه را شروع کنیم و ببینیم که در انتهای آن دو هفته چقدر به خواستههایمان رسیده ایم .

بازده زمانی اولی که ما به دوستان پیشنهاد می کنیم، یک دو هفته است از شنبه 30 شهریور تا 12 مهرماه و هدف ما جمع بندی آموخته قبلی است قبل از اینکه دوستان با آموخته های جدید روبهرو شوند.

 اما چرا جمع بندی آموخته های قبلی، شاید ابتدا بهتر باشد ما یک تعریفی از پیشرفت بدهیم، پیشرفت درسی یعنی چه و چرا همه دوست دارند که پیشرفت کنند؟

 پیشرفت یعنی اینکه من وضعیت فعلی ام را نسبت به وضعیتی که قبلا داشته ام بهبود بدهم بنابراین برای هر پیشرفت و صعودی لازم است ابتدا بدانیم  کجا ایستاده ایم و چه جایگاهی داریم به همین دلیل ما در این دو هفته سعی می کنیم که مطالب آموخته شده قبلی را جمع بندی کنیم تا دانش آموزان به یک شناخت و خودآگاهی از خودشان برسند، زمینه های این شناخت چه چیزی می تواند باشد شاید مهمترین دغدغه دانش آموزان این باشد که در چه درسی تسلط بیشتری دارند، در هر درسی کدام مباحث از اهمیت بیشتری برخوردار است در هر مبحثی بهتر تستی کار کردند یا تشریحی کار کردند و یا چه تیپ سوالاتی را به راحتی می توانند  جواب بدهند مثلا سوالات شمارشی زبان فارسی را به خوبی می توانند جواب بدهند یا نه تیپ سوالات دیگری را، پس بنابراین ما در این دو هفته هدفمان این است که دانش آموزان از خود یک شناخت و خودآگاهی را پیدا کنند تا بتوانند برنامه سال تحصیلی را براساس آن سامان بدهند، اما این برنامه چیست؟

 گفتیم که می خواهیم درسهای سال قبل را جمع بندی کنیم اما ملاک تشخیص اهمیت چیست ؟

ما از کجا باید بدانیم کدام درس مهم است، چند تا ملاک برای تشخیص این اهمیت وجود دارد  اینکه هر درسی چقدر سوال در کنکور سراسری به خودش اختصاص می دهد درسی مثل روانشناسی بیست سوال دارد و یک درس مثل تاریخ جهانی پنج سوال دارد پس روانشناسی از تاریخ مهمتر است فراوانی و تکرار یک مبحث در کنکور چطور هست مثلا در درس ریاضی آیا فراوانی سوالات تصاعد بیشتر بوده یا سوالات لگاریتم کدام یک ازاینها مهمتر بوده است، میزان دشواری و آسانی، مبحث دیگری است.

 برای تشخیص اهمیت اینکه هر دانش آموزی باید به این شناخت برسد  که کدام مبحث را می تواند آسانتر و بهتر یاد بگیرد و از آن مبحث شروع کند و مساله دیگر هم که غیرقابل انکار است علاقه است دانش آموزان از درسهایی که علاقه دارند اگر از آنها مطالعه را شروع کنند کم کم به درس خواندن عادت می کنند و درسهایی هم که مورد  علاقشون نیست را راحتتر می توانند مطالعه کنند، اما حالا پیشنهاد ما برای این جمع بندی چیست؟ گفتیم در این فاصله دو هفته نمی رسیم همه درسهای سال دوم و سوم دبیرستان که برای دانش آموزان تدریس شده است دوره کنند بنابراین ما یک تعداد از درسها که وزن بیشتری در کنکور دارند را به آنها پیشنهاد می کنیم  که در این بازه زمانی روی این درس کار کنند.

 اقتصاد و روانشناسی درسهایی هستند که در کنکور سراسری 15 و بیست سوال را به خودشان اختصاص می دهند پس اهمیت ویژه ای دارند به ویژه برای داوطلبانی که علاقه دارند در رشته مدیریت یا روانشناسی تحصیل کنند که این درسها برایشان ضریب بیشتری دارد، درس آرایه های ادبی هم یک تک کتاب است که برای دانش آموزان انسانی دو جا میتواند مثمر ثمر باشد، یکی در بخش ادبیات عمومی و دیگری در بخش ادبیات اختصاصی، درس عربی هم برای داوطلبان انسانی اهمیت ویژه ای دارد هم عربی عمومی دارند و هم ادبیات اختصاصی و تعداد سوالات هم 45 سوال است و درس بعدی که ما پیشنهاد می کنیم به یک جمع بندی برسند ریاضی و آمار است چون دانش آموزان انسانی عمدتا به این درس علاقه ای ندارند یا احساس می کنند در ریاضی از پایه ضعف دارند به خاطر همین به این درس بی توجهی می کنند، که ما توصیه می کنیم ریاضی را در سال تحصیلی جدید جدی بگیرند چون هر تست ریاضی می تواند تعیین کننده باشد، درس بعدی منطق و فلسفه است که بیشترین سوالات را از بین منطق و فلسفه پیش دانشگاهی و سال سوم  دروس سال سوم به خودشان اختصاص می دهند پس بنابراین قبل از اینکه ما وارد سال چهارم بشویم این درسها را هم جمع بندی کرده باشیم.

اما با توجه به اینکه بعضی از دوستان هستند که در تابستان برنامه مطالعاتی برای خودشان داشته اند و حتی آمده اند برخی از درسهای سال  چهارم را پیش خوانی کرده اند یک برنامه ای را به آنها پیشنهاد می کنیم آن مباحثی را که در تابستان خوانده اند جمع بندی کنند و اگر طبق برنامه راهبردی آزمون کانون پیش آمده باشند  که در پایان تابستان ریاضی پایه را 58 صفحه عربی پیش دانشگاهی را 22 صفحه و قافیه و عروض را تا صفحه 47 مطالعه کرده اند که باید آنها را جمع بندی کنند.

 اما نکته آخری که به نظر می رسد برای داوطلبان رشته انسانی مورد سوال باشد که این همه کتاب را در این دو هفته ما چگونه جمع بندی کنیم؟

 ما پیشنهاد می کنیم که کتاب درسی را ملاک مطالعه خودتان قرار دهید مطمئنا در سال دوم و سوم شما زمانی که این درسها را مطالعه می کردید نکته هایی را برای خودتان نشاندار کردید و گفتید که این نکات برای من اهمیت بیشتری دارد.

 موقع بازگشت ازاین نکات شروع می کنم و می خوانم جزوات درسی و خلاصه نویسی یک منبع بسیار مهم است .

 برای این جمع بندی، تست های کنکور سراسری را پیشنهاد می کنیم که دوستان حتما کار کنند به ویژه شش  سال اخیر را و آن دسته از سوالاتی را که در جریان مطالعات قبلی خودشان در آزمونها یا کتابهای خودشان نشاندار کردند توصیه می کنیم درسهایی را که گفتیم با این منابعی که گفتیم در این دو هفته جمع بندی کنند و انشاءالله از 12 مهر به بعد نوع مطالعه همه کتابها را از ابتدا و آغاز کتاب درسی شروع می کنیم و برنامه ویژه ای برای آن دوران خدمت بچه ها ارائه می دهیم.

                   ·شما چه مدت روی این برنامه و برنامه ریزی برای بچه ها کار می کردید؟

این برنامه برنامه ای است که کانون از زمانی که شروع  به کار کرده است یک برنامه راهبردی برای دانش آموزان داشته است و هر سال این برنامه باتوجه به تغییرات کتابهای درسی به روز رسانی شده است و با توجه به تجربیاتی که رتبه های برتر و مشاوران در اختیار ما در کانون قرار داده اند و مرتب روی این برنامه کار شده است و صاحب نظران نظرات خودشان را روی این برنامه داده اند و دانش آموزان گفته اند که کدام قسمت آن برنامه برایشان مفید بوده است.

دقیقا بازه زمانی دو هفته یکبار برای همه دانش آموزان و گروه های مقطع پیش دانشگاهی و سالهای پایین تر طراحی شده و این بازه زمانی بوده که در سالهای گذشته جواب داده است و تمام رتبه های برتر از آن نتیجه گرفته اند.

...............................

تهيه و تنظيم :

شبكه خبري فناوري

WWW.ICTPRESS.IR

منبع :

Menu