ادامه تحصیل در رشته فیزیک مقطع کارشناسی ارشد

در این مقاله ضمن مقدمه ­ای بر ضرورت تحصیل در رشته فیزیک به بیان هدف از بررسی و تحقیق در این رشته پرداخته و با معرفی گرایشها و برخی رشته­ های مرتبط با فیزیک، مؤسسه عصر دانش را بعنوان همیار علاقمن...

ادامه تحصیل در رشته فیزیک مقطع کارشناسی ارشد

چکيده

در اين مقاله ضمن مقدمه ­اي بر ضرورت تحصيل در رشته فيزيک به بيان هدف از بررسي و تحقيق در اين رشته پرداخته و با معرفي گرايش ها و برخي رشته­ هاي مرتبط با فيزيک، مؤسسه عصر دانش را بعنوان هميار علاقمندان در مسير تحصيل در اين رشته-گرايشها معرفي مي­کنيم. همين­طور برنامه­ هاي اين مؤسسه و آزمون­هايي که داوطلب را جهت شرکت در يکي از بزرگترين المپيادهاي علمي کشور در رشته­ فيزيک آماده مي­سازد را ارايه مي­دهيم. اميد است با شرکت و همّت مضاعف در برنامه ­هايي که توسط افراد مجرّب تهيه و تدوين شده و اهتمام به پاسخ گويي به سؤالاتي که توسط متخصصان اين رشته طرح گرديده که همه­ي موارد سؤال در آزمون اصلي را شامل مي­شود، داوطلب آماده شرکت و رقابت نهايي شود و بتواند با طيب خاطر در آزمون نهايي شرکت کند و با اقتدار ظاهرشود.

مقدمه

امروزه با توجه به اينکه کشور ما درحال توسعه است و در اين مسير براي برطرف نمودن فاصله خود با دنياي امروز به رشد سريع وجهش­ گونه اي نياز دارد بايد تلاش فزاينده­اي را جهت رسيدن به اهداف خود و اعتلا و پيشرفت کشورانجام دهد. مهمترين عنصر در پيشرفت عمومي يک کشور در کنار منابع نيروي انساني، رشد علمي و صنعتي آن کشور است. باتوجه به اين نکته، سياست­مداران جهت سلطه بر کشور هاي پايين دست و تداوم آن، سياست انحصار علوم و صنايع پايه را در لايه ­هاي فعاليت­ها و ترفندهاي چانه­زني خود قرار داده­اند. در اين ميان يکي از مهمترين شاخه­ هاي علم که ارتباط تنگاتنگي با صنعت و همچنين رشد صنايع دارد، علم فيزيک يعني دانش شناخت پديده­ها و کشف قوانين حاکم بر عالم است. دانشي که صاحبان آن به تسخير طبيعت و رام کردن آن مي­انديشند، تا بتوانند با آگاهي و دسترسي به منابع موجود در طبيعت منافع لازم را کسب کنند و به بهره برداري از منابع انرژي و سرمايه ­هاي موجود در آن بپردازند. شايد بتوان نگرش را تغيير داد و به فيزيک نه به گونه ­اي ابزاري نگريست، بلکه  متفکري صرفاُ در انديشه ­ي کسب معرفت و شناخت از محيط پيرامون خود باشد و فيزيکِ حيات عالَم را بررسي کند. به هر حال از آنچه حاصل مي شود بهره­ هاي گوناگون و متنوعي مي­توان برد. و اين بدليل ماهيت طبعي و بعد طبيعتي انسان است که  نظام موجود را در جهت رفاه خويش به­ کار بندد و از گذشته­ ي خود فاصله بگيرد.

براي گام برداشتن در جهت رشد و پيشرفت، اهتمام به دانش فيزيک اجتناب ناپذير است. بنابراين فيزيک يکي از ارکان مهم پيشرفت و توليد علم و رشد صنعت مي­باشد.  هدف فيزيکدان تحقيق و بررسي قوانين فيزيک است و شايد بتوان گفت که به گونه­ اي سعي در شناخت ماهيّت پديده ­ها و پيش­بيني رويدادها در شرايط و موارد مشابه را دارد. کساني که دوره­ ي کارشناسي را با موفقيّت پشت­سر گذاشته­اند، (با گرايشهاي اتمي مولکولي(ليزر) حالت جامد، هسته­اي، ذرات  بنيادي و هواشناسي)، اين رشته را خوب شناخته و با توجه به علاقمندي و توانايي که در خود احساس مي­کنند - اگر به ادامه تحصيل در اين رشته مي انديشند-  مي توانند ادامه ­ي راه را با يکي از گرايش ­هاي فيزيک پي بگيرند و در سير دانشمندان اين مرز و بوم در تحوّل دانش و آگاهي انسان­ها سهيم باشند.

گرايشها و برخي رشته­ هاي مربوط به گروه آزمايشي فيزيک:

رشته ­ي فيزيک داراي گرايشها و رشته­ هاي مرتبط متفاوتي مي باشد. گرايش­هاي رشته­ ي فيزيک به شرح زير مي­باشد:

1-حالت جامد(ماده چگال) 2- فيزيک هسته­اي 3- اتمي مولکولي(ليزر)  4-فيزيک پلاسما  5 - فيزيک اپتيک 6- گرانش - 7- ذرات بنيادي 8-نظريه­ ي ميدان­ها

در کشور ما با توجه به امکانات موجود، گرايشهاي 1 تا 3 خود داراي بخشهاي تجربي (آزمايشگاهي) و نظري مي­باشد، که بسته به امکانات دانشگاه مي تواند پس از پذيرش در گرايش مورد نظر، با توجه به شرايط دانشجو در دانشکده از نظر علمي، با انتخاب استاد راهنماي مربوطه ، در هريک ازبخش­هاي مورد علاقه ­ي خود مشغول به فعاليت شود.

رشته­ هاي مربوط به فيزيک به شرح زير است:

1-نانو فيزيک 2-ژئوفيزيک (فيزيک زمين) 3-فيزيک پزشکي 4-فوتونيک و الکترواپتيک 5- فيزيک دريا 6-مهندسي پلاسما 7-شيمي-فيزيک

مؤسسه عصر دانش در راستاي کمک به داوطلبان علاقمند تلاش دارد با برگزاري آزمون­هاي آزمايشي از تابستان هرسال تا کنکور سراسري و آزاد، مسير ادامه تحصيل را براي داوطلبان هموار سازد. بدين منظور  با برنامه ريزي دقيق و حساب شده توسط افراد مجرّب در اين رشته اقدام به ارايه يک برنامه تفصيلي به داوطلبان مي­نمايد. اين برنامه در يک جلد دفترچه راهنما تحت عنوان "برنامه­ ي راهبردي" به داوطلبان ارايه مي­گردد. در اين دفترچه برنامه و تاريخ آزمون­هاي آمادگي منابع و موارد هرآزمون نيز مشخص شده است.

برنامه­ ي آزمون ­هاي آمادگي و آزمايشي با آزموني تحت عنوان "آزمون شروع آسان" آغاز مي­گردد. فوايد اين آزمون براي افرادي که در آن شرکت کرده­ اند به خوبي روشن است. اين آزمون ضمن ايجاد انگيزه براي داوطلبان، آنان را مرغّب به ادامه راه مي­کند و موجب مي­شود که داوطلب از نقاط ضعف و قوّت خود در مباحث مختلف در دروس متفاوت آگاهي يابد و همين­طور در مي­يابد که در طي آزمون­هاي آزمايشي به چه نکات و مباحثي اهتمام بيشتر داشته باشد.

بقيه­ ي آزمون­ها طبق برنامه­ ي ارايه شده در دو مرحله برگزار مي­شود. در مرحله­ي اول برنامه ­ي آزمون­هاي تابستاني، علاوه بر آزمون شروع آسان، سه آزمون ديگر با اهتمام به مهمترين مواد درسي شامل دروس فيزيک­هاي پايه 1 و 2 (مکانيک نيوتني و الکتريسيته)،  الکترومغناطيس 1، مکانيک کلاسيک1 و کوانتوم 1، توسط مؤسسه عصر دانش برگزار مي­گردد. مرحله ­دوم شامل برنامه ­ي از مهر تا کنکور مي­باشد که در آن علاوه بر دروس نامبرده، زبان­ خارجه (عمومي و تخصصي)، فيزيک پايه 3، الکترومغناطيس2، مکانيک کلاسيک2 و کوانتوم2 نيز به مواد آزمون­هاي آزمايشي اضافه مي­گردد.

اميدواريم داوطلبان با همّت و تلاش مضاعف و پشتکاري که بکار مي­بندند با شرکت در آزمونهاي آزمايشي، آمادگي لازم جهت موفقيّت در آزمون نهايي را کسب کنند و در ارتقاي علمي کشور سهيم بوده و نقش مفيدي را ايفا نمايند.

با آرزوي موفقيّت روزافزون.

منبع :

مطالب مرتبط

Menu