مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی توانایی این که چگونه از زمان ، صحیح و خوب استفاده کنیم تا بهتر ، سریعتر و مطمئن تر به مقصود و هدف های از پیش تعیین شده خود برسیم .

مدیریت زمان

مديريت زمان يعني توانايي اين که چگونه از زمان بطور صحيح و خوب استفاده کنيم تا بهتر، سريعتر و مطمئن تر به مقصود و هدف هاي از پيش تعيين شده خود برسيم. به بياني ديگر مديريت زمان يعني رعايت انضباط شخصي در اين شيوه مديريت پديده نظم سرلوحه همه امور قرار مي گيرد .انجام تست هاي زمان دار از مهارت هاي مديريت زمان است:دانشجويان به ويژه داوطلبان کنکور به ياد داشته باشند که آزمون دادن يک مهارت است و کسب آن نيز در گرو تمرين مستمر در شرايط آرامش است تا در شرايط پر اضطراب کنکور نيز بتوانند از آن مهارت بهره گيرند؛ بنابراين پيشنهاد مي شود داوطلبان روش انجام تست هاي زمان دار را در منزل تمرين کنند .با نظر به اهميت موضوع نکاتي را در مورد « تست هاي زمان دار » يادآور مي شويم: 

1.         فوايد تست هاي زمان دار: تمرين زدن تست هاي زمان دار در منزل به منظور کسب آمادگي در آزمون دو  فايده تأثيرگذار دارد : 

     الف – افزايش سرعت: با ثبت زمان هر تمرين تست زني مي توانيد سرعت خود را به نسبت قبل سنجيده و افزايش دهيد. 

      ب - افزايش دقت: با تنظيم وقت تست زني خود براي هر دسته سوالات تمريني قادر خواهيد بود که علاوه بر سرعت از دقت بيشتر  در پاسخگويي برخوردار شويد. گروهي از دانش آموزان با تکيه بر مزيت اول از تمرين بيشتر احساس بي نيازي کرده و اظهار مي دارند « من براي پاسخگويي وقت اضافه هم مي آورم. » اينگونه داوطلبان معمولا به دليل سرعت زياد، عدم تنظيم وقت در پاسخگويي بي دقتي نموده و از کسب امتيازي که شايستگي آن را دارند محروم مي مانند  .

  2    . دروس تست زني: اگر هر روز دروس مطالعه شده سه روز قبل خود را تست بزنيد موثرتر است و چون کنکور يک آزمون جامع است سعي کنيد در منزل هم در هر تمرين حداقل سه درس را با هم تست بزنيد تا علاوه بر کنترل زمان در چند درس تمرين انتقال ذهني از يک درس به درس ديگر نيز فراهم آيد.

3. مدت زمان تست زني: چون علاوه بر زمان، اضطراب ناشي از امتحان نيز بر پاسخگويي و نتيجه گيري از آزمون تاثيرگذار است، بهتر است زمان تست زني در منزل را از زمان استاندارد کوتاهتر در نظر بگيريد تا به آزمون حقيقي شباهت بيشتري پيدا کند.

4. منابع تست زني: بهترين منابع براي داوطلبان، تست هاي کنکور سراسري و آزاد سال هاي گذشته است( به ويژه سه سال يا پنج سال اخير).

5. اول يادگيري بعد تست زني: به ياد داشته باشيد هيچگاه قبل از يادگيري مناسب به صورت زمان دار از تست استفاده نکنيد. در ضمن اگر دسته اي از تست ها را انجام داديد و نمره کمتر از 60% گرفتيد توصيه مي شود تست زني را متوقف چون فايده اي ندارد و اتلاف وقت است، مطمئن باشيد که نيازمند مطالعه و يادگيري بيشتري هستيد.

تکنيک هاي مديريت زمان در جلسه آزمون:

1. تکنيک ( × و - ): گاهي براي به خاطر آوردن نام شخص يا موضوعي هر قدر به ذهن خود فشار آورده ايم موفق نشده ايم اما وقتي پس از نوميدي به کار ديگري مشغول شده ايم بلافاصله آن نام يا موضوع به ذهن ما خطور کرده است که اين خاصيت ذهني را « رهايش » مي نامند.* براي پاسخگويي به سوالات آزمون اگر به سوال و پاسخ کاملا مسلط هستيد که که بلافاصله پاسخ خواهيد داد.* گاهي با اندکي فکر کردن متوجه مي شويد پاسخ سوال را نمي دانيد در اين صورت بلافاصله کنار آن سوال علامت (- ) گذاشته و از آن عبور کنيد و به هيچ وجه روي آن متوقف نشويد و به ذهن خود فشار نياوريد ( رها شويد ).* گاهي به سوالي بر مي خوريد که با اندکي فکر کردن در مي يابيد که دادن پاسخ زمان گير است و يا بين دو گزينه که کدام صيحيح است شک مي کنيد، کنار آن سوال علامت ( × ) گذاشته و عبور کنيد. بعد از اتمام سوالات آن مبحث ابتدا به سوالات با علامت ( × ) و در صورت داشتن زمان کافي به سوالات با علامت (- ) مراجعه کنيد. مطمئن باشيد که به درصد قابل توجهي از آن ها پس از رهايش ذهني پاسخ خواهيد داد.

2. تکنيک زمان پاسخگويي به هر درس: براي حفظ تعادل درصد نمرات و بهبود رتبه هاي آزمون زمان پاسخگويي به هر درس را به همان درس اختصاص دهيد، توصيه مي شود در ابتداي آزمون شروع به پاسخگويي هر درس را کنار نام درس يادداشت کنيد مثلا اگر آزمون ساعت 30/7 آغاز مي شود و زبان 20 دقيقه زمان نياز دارد ، کنار درس بعدي ( مثلا رياضي ) بنويسيد 50/7 و ... .

3. تکنيک زمان مرور: براي اينکه زماني براي مرور سوالات دروس سخت تر داشته باشيد بهتر است زمان پاسخگويي به هر درس را چند دقيقه کمتر از زمان استاندارد براي خود تعريف کنيد تا در پايان چند دقيقه اي را فرصت مرور داشته باشيد.

4. تکنيک اولويت زمان هاي مرور: در زمان مرور ابتدا درس هايي را مرور کنيد که فرصت نکرده ايددر زمان تعيين شده تمام سوالات آن درس را بخوانيد . بعد به مرور سوالاتي بپردازيد که با علامت ( × ) مشخص کرده ايد . در انتها به مررو سوالاتي بپردازيد که با علامت (- ) مشخص کرده ايد.

5. تکنيک حداقل سوالات: به منظور جلوگيري از آرمان گرايي افراطي قبل از آزمون و در هر درسي حداقل توانايي خود را در نظر بگيريد و حداقل درصد را براي خود پيش بيني کنيد يادتان باشد اگر شما نتوانستيد 100% سوالات را پاسخ دهيد قطعا ديگران هم نمي توانند تا با آرامش و تسلط بيشتري بتوانيد به پاسخگويي سوالات بپردازيد.

6. تکنيک وقفه در آزمون: خستگي در جلسه آزمون امري طبيعي است که البته زمان بروز خستگي در افراد متفاوت است بهتر است با اجراي مراحل زير رفع خستگي نموده و پس ازد قيقه اي دوباره توان ذهني خود را کسب نماييد از جمله:* تحرک جسماني و يا کشش عضلاني براي افزايش سرعت جريان خون و رسيدن خون بيشتر به مغز.* رعايت صحيح وضعيت نشستن که عمودي نشستن موجب روان شدن حرکت مايع نخاعي و برطرف شدن خستگي مي شود.* مصرف مواد قندي طبيعي مثل خرما و يا شکلات به منظور افزايش ميزان گلوکز در مغز به همراه يک ليوان آب.* تنفس عميق و تلقين مثبت تا اکسيژن بيشتري به مغز برسد.

 

منبع :

Menu